Hallå,
har efter långvarigt funderande och noggrannt övervägande insett att jag behöver bygga mig någon form av bullpup-liknande bössa.. och idag kära vänner gick det över styr helt; har nu köpt ett gammalt Diana 35-lik (det som fanns på tradera, utan
trycke osv..) och har har därmed allt jag behöver för att pyssla ihop en ny bössa. The point of no return är alltså passerad och i kväll körde jag igång svarven. Enligt gammal fin tradition blir det ett bygge på en rejäl kloss alu, buddybottle under pipan, och med uppspänningen av hammaren separerad från slutstycke. Förra gången jag borrade och brotchade hål för ventilmekanismen kändes det som att jag höll på ett par dagar, men nu gick det på 1,5h att borra och brotcha.. men det är klart; den här gången hade jag ju redan gjort all verktyg jag behövde... Har dock inte borrat hålet för pipa och slutstycke än, detta beror på att "tradera-dianan" ligger nere i norrköping och jag inte har koll på pipans diameter... och man vill ju inte ha onödigt mycket luft mellan pipa och flaska..
Har tänkt att använda en solenoid som avfyringsmekanism; avtryckaren blir alltså en liten strömbrytare, känns som den mest logiska lösningen på en bullpup. (?) hursomhelst har jag skrivit det nu så då har jag ju lite press på mig att lösa det... press är bra, då får man grejer gjort! Har bara två bilder att bjuda på än.. och de ser ju dessutom ut som de är tagna från mitt förr projekt...Hmm.. Jag återkommer när det ser roligare ut..
"VarTar .177"? Jo alltså.. det är en förkortning av "varmint/target"... Kan också tolkas som "var tar skottet..." den som har en lever får se
Tjohej!
/ten22
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.Ahhh...inget går väl upp mot doften av T-röd och nybearbetad aluminium!