Kikarsikte till Hatsan AT44

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kikarsikte till Hatsan AT44

Inläggav Rodge68 04 aug 2009, 19:09

Jag var och köpte ett Hatsan idag och till det blev det ett Sikte Swiss 5x40 i en kompaktmodell. Men när jag försöker att montera det så hamnar den med den tjockare delen mitt för där man laddar kulorna. Vad har ni satt för sikten på era AT44-or?

Kan jag höja upp siktet för att det ska bli mer luft i mellan laddningen och siktet eller ska jag bara åka och byta det?

Monterade original ventilstift och de trodde att det skulle ge ca 240 m/s och jag måste säga att det faktiskt blev märkbar skillnad på den som är laglig.

Finns det något mer att göra för att få upp farten på bössa?
Rodge68

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan AT44 Cal.22

Re: Kikarsikte till Hatsan AT44

Inläggav Skogshuggarn 04 aug 2009, 21:23

Rodge68 skrev:Finns det något mer att göra för att få upp farten på bössa?

Ja det gör det !
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Tack utdelade: 22 gång
Tackad: 78 gånger i 42 inlägg
Luftvapen favorit: FwB 150

Inläggav Mhunter 04 aug 2009, 21:29

Rodge68 skrev:Jag var och köpte ett Hatsan idag och till det blev det ett Sikte Swiss 5x40 i en kompaktmodell. Men när jag försöker att montera det så hamnar den med den tjockare delen mitt för där man laddar kulorna. Vad har ni satt för sikten på era AT44-or?

Kan jag höja upp siktet för att det ska bli mer luft i mellan laddningen och siktet eller ska jag bara åka och byta det?

Monterade original ventilstift och de trodde att det skulle ge ca 240 m/s och jag måste säga att det faktiskt blev märkbar skillnad på den som är laglig.

Finns det något mer att göra för att få upp farten på bössa?

Köpte du den möjligen i sthlm? Vilken kaliber? Är du nöjd med den?
Är inte riktigt med på hur du menar med kikaren? Vad menar du med orginal ventilpinne, 16J el fullfart? Var det någon av dessa du monterade så är det klart det bör ha blivit skillnad mot standardstrypningen. Ang mer tuning så finns det mycket bra läsning om AT44'an här på forumet, sök vetja.
Have a nice day!

I luftskåpet:
Hatsan AT44 .22
Gamo Magnum mod .177
BSA Meteor MkII .177
Excellent 5,5
Walther CP99c .177
Användarvisningsbild
Mhunter

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Nej - freerider
Luftvapen favorit: Crow Magnum, Hatsan AT44 .22

Inläggav Rodge68 04 aug 2009, 21:48

Jag köpte den inte i Sthlm. Cal.22 och jag tycker att det är en schyst bössa.

Ventilpinnen skulle vara den som sitter i de Turkiska vapnen, jag vet inte om det finns värre, men jag skjuter rakt igenom en 13mm planka på 20 meter.

Går det att justera hastigheten utan att plock i sär ventilen och utan att byta pinne?

Siktet är så kort att den främre tjockare delen hamnar mitt för där man ska ladda kulorna, den blir alltså ivägen om man har normalfeta fingrar.
Rodge68

Inläggav Skogshuggarn 04 aug 2009, 23:02

För att följa länken så måste du registera dig.

Måhända det är detta sikte du köpt ? gå tillbaks till butiken å säg att du vill byta till högre fästen , det är entummare höga som gäller .
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Inläggav Mhunter 04 aug 2009, 23:37

Rodge68 skrev:Jag köpte den inte i Sthlm. Cal.22 och jag tycker att det är en schyst bössa.

Ventilpinnen skulle vara den som sitter i de Turkiska vapnen, jag vet inte om det finns värre, men jag skjuter rakt igenom en 13mm planka på 20 meter.

Går det att justera hastigheten utan att plock i sär ventilen och utan att byta pinne?

Siktet är så kort att den främre tjockare delen hamnar mitt för där man ska ladda kulorna, den blir alltså ivägen om man har normalfeta fingrar.

OK, ja då är den nog ostrypt nu. Det låter ganska kraftfullt att slå igenom en 13mm bräda på 20m.
Have a nice day!

I luftskåpet:
Hatsan AT44 .22
Gamo Magnum mod .177
BSA Meteor MkII .177
Excellent 5,5
Walther CP99c .177
Användarvisningsbild
Mhunter

Inläggav Rodge68 05 aug 2009, 07:49

Jepp det är det siktet som jag har köpt, men jag är mer inne på att byta till ett som är normallångt i stället. Det blir knäligt att stoppa i kulorna oavsett.

Jo den ska vara ostrypt enligt och det är bra tryck också! Men kan någon beskriva för mig vart hammaren sitter och hur man justerar den för ytterligare mer kraft.
Rodge68

Inläggav Skogshuggarn 05 aug 2009, 08:50

Hej .

Om du vill komma åt hammarfjädern för att sjustera den så får du skruva bort den bakre skruven till varbygeln samt den skruven under stocken som sitter på mitten under bössan , vidare så tar du oxså bort de två skruvarna till pipförbandet-en* . Separera kolven från kanallpåken . Nu går det åt en 4 mm insex, den skall var ca 16 cm lång eller mer . Igenom ett litet hål skall den in under avtryckarns säkring . Under knallpåken finns ett litet hål , det sitter igjämter den där muttern som hör ihop med en av skruvarna du förut lossade . I hålet för du en tex en annan liten insex eller spik eller vad som hellst som du där i kan föra in .Detta är för att hammaren inte skall snurra när du NU skruvar på den andra insexen som du fört in under säkringen.

Vad kommar att hända ? Jo ,, skruvar du motsols så ökar du hammarfjäderns förspänning och du går därmed över förmodligen 10 joulsgränsen .skruvar du in skruven medurs så är du på den säkra sidan av de tio joul jag nämner .

Lycka till/s
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Inläggav Mhunter 05 aug 2009, 09:55

Skogshuggarn skrev:Hej .

Om du vill komma åt hammarfjädern för att sjustera den så får du skruva bort den bakre skruven till varbygeln samt den skruven under stocken som sitter på mitten under bössan , vidare så tar du oxså bort de två skruvarna till pipförbandet-en* . Separera kolven från kanallpåken . Nu går det åt en 4 mm insex, den skall var ca 16 cm lång eller mer . Igenom ett litet hål skall den in under avtryckarns säkring . Under knallpåken finns ett litet hål , det sitter igjämter den där muttern som hör ihop med en av skruvarna du förut lossade . I hålet för du en tex en annan liten insex eller spik eller vad som hellst som du där i kan föra in .Detta är för att hammaren inte skall snurra när du NU skruvar på den andra insexen som du fört in under säkringen.

Vad kommar att hända ? Jo ,, skruvar du motsols så ökar du hammarfjäderns förspänning och du går därmed över förmodligen 10 joulsgränsen .skruvar du in skruven medurs så är du på den säkra sidan av de tio joul jag nämner .

Lycka till/s

10J har han nog redan passerat eftersom han har ostrypta ventilen i, men frågan är hur mycket extra justering av hammartrycket kan ge? Dessutom borde ju utg.hastigheterna bli jämnare med bestämdare tryck på hammaren så att den öppnar lika mycket varje gång, istället för om den är "mjukställd", rent teoretiskt alltså...
Vill minnas att någon nämnde att AT44an endast stryps via vintilpinnen numer, men man kanske ändå kan justera ytterligare via hammaren, eller? Jag är som sagt novis på området. :wink:
Have a nice day!

I luftskåpet:
Hatsan AT44 .22
Gamo Magnum mod .177
BSA Meteor MkII .177
Excellent 5,5
Walther CP99c .177
Användarvisningsbild
Mhunter

Inläggav Rodge68 05 aug 2009, 10:45

Där jag köpte geväret sa de att de numer endast stryps via ventilpinnen. Tidigare versioner hade olika munstycken, men nu är det ett och samma munstycke.
Som okunnig på luftvapen så måste jag erkänna att jag har ingen aning om vad en hammare gör! Är det den som reglerar hur länge ventilen öppnar eller hur mycket den öppnar?

Jag kan säga att mitt tidigare Webley Tracker Delux .22 inte kommer i närheten av den kraft som AT44 ger! Men den tror jag hade 180m/s i originalversion.

Enligt Hatsan´s hemsida så verkar det som att de anger 295m/s på en ostrypt AT44 och jag tror att det kan vara rimligt att den ger 250m/s i verkligheten. Men jag har inte gjort några mätningar.

Jag är i alla fall mycket nöjd till mitt inköp av AT44, kanske att jag ångrar att jag gick på den i komposit. Skönare känsla med en trästock! :smt021
Rodge68

Inläggav Skogshuggarn 05 aug 2009, 11:23

Hm ,,ostrypt ! Då måste det vara bra drag i bössan .

I vart fall så fungerar det enligt beskrivningen jag gav på hammarfjäderns förspänning mm.

Mhunter skrev:10J har han nog redan passerat eftersom han har ostrypta ventilen i, men frågan är hur mycket extra justering av hammartrycket kan ge? Dessutom borde ju utg.hastigheterna bli jämnare med bestämdare tryck på hammaren så att den öppnar lika mycket varje gång, istället för om den är "mjukställd", rent teoretiskt alltså...

Hur mycket extra det gör med en sjustering på hammarfjädern vet man inte,,då måste man veta i villket läge den står i frågande stund,,,,en kronograf är ett måste samt vetskap om kulans vikt .
Det är jusst det som är kruxer med oregulerat ,,att få ut så många gjämna skott som möjligt (om nu syftet är detta ) . Det råder ju ett varierat tryck i tuben som påverkar valvpinnen , balansen mellan anslagskraften från hammaren och tubtrycket samt lämplig mps,,,synergiefekten det är det man skall fundera över .
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Inläggav Tomaz 05 aug 2009, 12:08

Man har en hel del mer effekt att hämta ut om man även ändrar hammarfjäderns förspänning...
Men utan kronograf är det svårt att justera in en jämn effektkurva.

Det är hammaren som slår till ventilnålen och reglerar hur mycket luft som släpps ut, beroende på hur hårt man spänner hammarfjädern.

För lös förspänning på hammarfjädern, så har hammaren svårt att öppna vid fullt starttryck, och man får då till en början en låg utgångshastighet. Men efterhand trycket minskar i tuben, så orkar hammaren öppna ventilen mer och mer, och man får då en gradvis ökande hastighet, tills trycket i tuben blir så lågt att hastigheten börjar sjunka igen. Man får alltså ut många skott på en fyllning, men med kraftiga variationer i hastighet.

För hårt spänd hammarfjäder, så ger hammarfjädern max effekt på första skottet, men kommer att sjunka i hastighet skott efter skott allteftersom trycket i tuben sjunker. Man får alltså maxeffekt, men får ut få skott på en fyllning med gradvis sjunkande hastighet.

Den gyllene medelvägen är att hitta ett mellanläge på kraften från hammarfjädern. Då får man en jämn hastighet från första till sista skott, och får ut maximalt med jämna skott på en fyllning, utan att hastighet och träffläge ändras efterhand man skjuter ner trycket i tuben.
Det går inte att få exakt samma hastighet från första till sista skott utan en regulator, men man kan få ventilen att arbeta självreglerande med ungefär plus-minus 2 m/s om allt harmonierar.

För att justera in en PCP-bössa till maximal jämnhet, så är det ett måste med en kronograf. Allt annat blir en chansning. Visst kan man grovjustera genom att rent praktiskt skjuta på en tavla på lämpligt avstånd, och se hur skotten tar efterhand trycket i tuben sjunker, med det blir mycke jobb och man kan aldrig finjustera det exakt på det sättet. Vid finjustering kan det handla om att justera fjädern in eller ut bara ett kvarts varv för att hitta optimal jämnhet.

Förutom hammarfjäderns förspänning så är det flera faktorer som måste samverka för att hitta optimal jämnhet.
Starttrycket i tuben, man kanske måste börja på 180 eller 220 bar istället för 200bar för att komma in rätt i hastighetskurvan, och det beror i stor grad på vilken kaliber och effekt man valt att lägga sig på.
Storlek på transferhål, och ventilens egenskaper att släppa ut luft, för att reglera luftflödet, måste också vara i harmoni med varandra.
Även vikten på hammaren måste kanske ökas eller minskas för att uppnå önskat resultat.

En hel vetenskap kan tyckas, men man slipper mycket "trial and error" om man från början använder sig av en kronograf och lär sig att tolka siffrorna man får där.
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Rodge68 05 aug 2009, 13:13

Tack för ett uttömmande svar Tomaz!!! :lol:

Var får man då tag på en kronograf? Låter dyrt att köpa en!

Jag har handlat av dem på Fondprodukter som du verkar vara bekant med. Har de någon?

Är det enklast att bara låta allt vara som det är?
Rodge68

Inläggav Tomaz 05 aug 2009, 14:33

Nej, fondprodukter har inte, men det går att köpa hos de flesta vapenhandlare.
Chrony M1 är prisvärd och brukar kosta runt 1000-lappen..

Bor du i närheten av Karlstad så kan du ju få låna min kronograf ett par dagar, om du lovar att inte skjuta sönder den... :wink:
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Rodge68 05 aug 2009, 14:42

Jag bor 8 km norr om Karlstad. Var håller du hus?
Rodge68

Inläggav Tomaz 05 aug 2009, 14:45

Jag skickar dig ett PM
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Bsa_Airsporter 05 aug 2009, 17:56

nämen bor Tomaz i Karlstad? :lol: Kan jag juh dra med mig mina bössor nån dag o få dom kronade, tjejen bor i Karlstad så :wink:
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter

Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Inläggav Tomaz 05 aug 2009, 18:24

Jajjemän, det ploppar upp mer och mer luftvapenintresserade i närheten av mig.
Vi kan snart ha ett kronograf power meet på stora torget i Karlstad.. :lol:
Användarvisningsbild
Tomaz

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
Code0 (05 mar 2011, 10:24)

Inläggav Rodge68 06 aug 2009, 06:41

Power meet på stora torget? Hmm!
Rodge68

Inläggav sälstryparn 07 aug 2009, 18:23

Finns det någon vänlig själ med kronograf i Umeå / Ö-vik ???
Kan byta färska aborrfileer mot lite hjälp längre fram i höst ....
sälstryparn

Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Inläggav Daniel 09 aug 2009, 20:15

jag har en kronograf du kan få låna.

sambon älskar abborre :-P
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |