Man har en hel del mer effekt att hämta ut om man även ändrar hammarfjäderns förspänning...
Men utan
kronograf är det svårt att justera in en jämn effektkurva.
Det är hammaren som slår till ventilnålen och reglerar hur mycket luft som släpps ut, beroende på hur hårt man spänner hammarfjädern.
För lös förspänning på hammarfjädern, så har hammaren svårt att öppna vid fullt starttryck, och man får då till en början en låg utgångshastighet. Men efterhand trycket minskar i tuben, så orkar hammaren öppna ventilen mer och mer, och man får då en gradvis ökande hastighet, tills trycket i tuben blir så lågt att hastigheten börjar sjunka igen. Man får alltså ut många skott på en fyllning, men med kraftiga variationer i hastighet.
För hårt spänd hammarfjäder, så ger hammarfjädern max effekt på första skottet, men kommer att sjunka i hastighet skott efter skott allteftersom trycket i tuben sjunker. Man får alltså maxeffekt, men får ut få skott på en fyllning med gradvis sjunkande hastighet.
Den gyllene medelvägen är att hitta ett mellanläge på kraften från hammarfjädern. Då får man en jämn hastighet från första till sista skott, och får ut maximalt med jämna skott på en fyllning, utan att hastighet och träffläge ändras efterhand man skjuter ner trycket i tuben.
Det går inte att få exakt samma hastighet från första till sista skott utan en regulator, men man kan få ventilen att arbeta självreglerande med ungefär plus-minus 2 m/s om allt harmonierar.
För att justera in en
PCP-bössa till maximal jämnhet, så är det ett måste med en
kronograf. Allt annat blir en chansning. Visst kan man grovjustera genom att rent praktiskt skjuta på en tavla på lämpligt avstånd, och se hur skotten tar efterhand trycket i tuben sjunker, med det blir mycke jobb och man kan aldrig finjustera det exakt på det sättet. Vid finjustering kan det handla om att justera fjädern in eller ut bara ett kvarts varv för att hitta optimal jämnhet.
Förutom hammarfjäderns förspänning så är det flera faktorer som måste samverka för att hitta optimal jämnhet.
Starttrycket i tuben, man kanske måste börja på 180 eller 220 bar istället för 200bar för att komma in rätt i hastighetskurvan, och det beror i stor grad på vilken kaliber och effekt man valt att lägga sig på.
Storlek på transferhål, och ventilens egenskaper att släppa ut luft, för att reglera luftflödet, måste också vara i harmoni med varandra.
Även vikten på hammaren måste kanske ökas eller minskas för att uppnå önskat resultat.
En hel vetenskap kan tyckas, men man slipper mycket "trial and error" om man från början använder sig av en
kronograf och lär sig att tolka siffrorna man får där.