Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
yellonet skrev:hur kul är det egentligen med 10J 22:a
scratch skrev:Du kan säket ha jätte kul med en licensfri .22:a om du bara skall allmän plinka ut till 30m . Skall du tävla med bössan i FT så är dock kaliber .177 överlägsen. I kaliber .177 har du lätt störst utbud utav kvalitets kulor, du får en mycket flackare kulbana vilket gör att du inte behöver kompensera för avstånden lika mycket. I mina ögon så är .22 först lika bra som kaliber .177 i runt 40 joule då en JSB ligger i 280m/s med en cyclone. Men då hade jag ändå valt en cyclone i kaliber .177 för du kan mata dem med JSB heavy som har samma BC som en .22 fast då drar du uppe en sådan i 310m/s med samma inställning som .22 cyclonen vilket gör att du får en extremt flack kulbana och du kan i stort sett hålla direkt på målet från 10-55m om du inte har för högt kikarsiktesmontage. och för att matcha det så måste en cyclone i .22 komma upp i runt 50J. Fast många gillar ju då .22 på licensvapen för att det säger mer SMACK i målet vilket iof är kul, men den har inget att ta .177 på rent precisonsmässigt ut till 50m vad jag har kommit fram till. Fast Klart alla håller säkert inte med mig
scratch skrev:BSA_Airsporter
Bra val får jag säga!
yellonet skrev:Apropå skytte i allmänhet, är det ok att diskutera modifierad ammunition här på forumet, ex. exploderande?
HerrLarsson skrev:Jag har provat att fylla kulor med en "stötkänslig blandning", och effekten på lera är påtaglig, men det finns ingen, i mina ögon, praktisk användning för det.
Detta är skjutet med crow magnum 4.5mm. Lerbiten till vänster är skjuten med "exploderande kula" och den till höger med omodifierad kula.
För att följa länken så måste du registera dig.
Som sagt. Inte speciellt användbart, men lite roligt
MrBlarren skrev:Men ska du ha ammo med knalleffekt då förtar det vitsen med att ha köpt en whisperoch för övrigt sådan ammo brukar vara ganska usel att skjuta med i precisions hänseende
gubbe skrev:Hej yellonet. Fråga dom ovan här om dom har någon 10j pcp själva. Skulle inte tro det. Köpte själv en cyclone ,22 10j och blev ganska besviken. Duger kanske upp till 20m men sen känns den allt lite klen. Nu söker jag licens på den då jag tror att både precisionen och skjutglädjen ökar.
gubbe skrev:Hej yellonet. Fråga dom ovan här om dom har någon 10j pcp själva. Skulle inte tro det. Köpte själv en cyclone ,22 10j och blev ganska besviken. Duger kanske upp till 20m men sen känns den allt lite klen. Nu söker jag licens på den då jag tror att både precisionen och skjutglädjen ökar.
Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster