Trimning vs trimning.

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Trimning vs trimning.

Inläggav skutt 25 mar 2010, 08:34

Hej på er alla!

Jag kom att tänka på en sak när det gäller trimning och den beryktade precisionen.
-Om man säger så här...När det gäller krutvapen så eftersträvar man ju att förbränningen ska upphöra i samma stund som kulan lämnar loppet för att inte påverka densamma bakifrån när den är i tomma luften...(försämrad precision).
-Men det borde ju vara det samma på ett luftvapen, bara för att man får upp hastigheten så behöver det inte innebära att själva processen har varit riktig. För att förklara hur jag tänker.. Om man har en tung och långsam hammare så borde det ju påverka ventilen att släppa ut ett sakta stegrande lufttryck som når sitt max kanske efter att kulan lämnat loppet... om man drar det till sin spets...-Vs en lätt hammare med en stark fjäder som då blir snabb med en snabbt stegrande tryckkurva och en ventil som stänger innan den släpper ut onödig luft, med liten eller ingen påverkan på den friflygande projektilen...
-Vad tror ni era luftvapenrävar? Finns det någon sanning i det hela?
Tack för ett eminent forum :smt020
skutt

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Trimning vs trimning.

Inläggav RoLig 25 mar 2010, 11:00

Jag förstår vad du menar. Med fel setup blir det mycket spilluft. Jag tog upp samma sak för ett par år sen, men jag kommer inte ihåg vad som skrevs i tråden. Det optimala borde ju vara att få upp trycket så snabbt som möjligt(bra flöde under kort tid)..för att få kortare locktime, mindre spilluft som stör, och mindre förbrukning.
Även om det finns anordningar att sätta på pipan(airstrippers o dyligt), så är det ju bättre med så liten mängd spilluft som möjligt. Om diabolen accelererar snabbt i början, så borde den ju tillbringa kortare tid i pipan också...vilket ju är bra.

På min licenstyffe kör jag med orginalhammare o lite starkare fjäder.
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Inläggav Johnny 25 mar 2010, 11:00

Japp.

Det är bland annat därför man försöker få så lätta hammare som möjligt i vapnen. En elektriskt styrd ventil löser ju detta på ett smidigt sätt, typ som Daystate har det. Konceptet är då snarlikt en modern insprutningspump, typ som i en dieselmotor.
CZ 200T .177 - Leupold 3-9/33 EFR VX-II (8.00J)
BSA Lonestar .25 - Tasco Varmint II 6-24/42 (62.00J)
BSA Ultra .22 - Tasco Varmint I 2.5-10/42 (25.00J)
Användarvisningsbild
Johnny

Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Inläggav skutt 25 mar 2010, 14:58

Ja, då var de som ja tänkte då! Men finns det lättare hammare och starkare fjädrar att köpa till dom olika märkena, eller är det till att börja från början helt själv?
-Med tanke på att livet är så kolossalt långt och man inte har nåt annat att göra så är det väl bara att börja snickra på en egen lösning?! :smt021
-Fast om det fanns färdiga kitt så vore det ganska kul och få veta var, eller en sån där elektrisk ventil....
skutt

Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Jazz 25 mar 2010, 15:02

Även jag skulle vilja se en el ventil, är det någon som har någon länk?
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav HerrLarsson 26 mar 2010, 10:14

Konceptet med primär- och sekundärventil som diskuterats tidigare är intressant också. Sekundärventilens syfte är att öppna primärventilen som driver iväg projektilen. Används detta i luftvapen? -> Ju fler ventiler, ju större mekanisk tröghet och spill.

Det finns klara fördelar med "insprutningssystemet" då luftmängden verkligen kan optimeras i långt högre grad än vad renodlat mekaniska ventiler tillåter. Intressant utveckling! :-)
Olivgrön älg vid namn Örjan ombedes komma till informationsdisken.
HerrLarsson

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: nein!
Luftvapen favorit: -HW80 .25-

Inläggav martinw 26 mar 2010, 10:31

Man kan få samma effekt som den lättare hammaren genom att ha en mer svåröppnad ventil, antingen en större ventil eller ett högre lufttryck.

På Pro Target finns det en hel uppsjö av olika kombinationer som går att utnyttja, sekundärtryck, sekundärvolym, strömningsmotstånd före ventil, strömningsmotstånd efter ventil, ventildiameter, ventilpinnelängd, hammarvikt, hammarlängd, förspänning.
Genom att hitta kombinationen som fungerar bäst för din ammo och enegi så kan man tjäna 20% luftförbrukning.
Luftförbrukning per skott brukar vara en tydlig indikator på att geväret går jämt och att det är trevligt att skjuta med.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)