Ragnerstam skrev:
För att följa länken så måste du registera dig.
Jag är tveksam till att det går att använda en o-ring som pistongpackning, men jag ska i alla fall prova.
För att få den att passa svarvade jag en tunn ring i pom för att lägga i botten på spåret.
Jag är inte bombis på att jag förstår vad du gör, men jag kommer att tänka på att i modellånglok använder man en O-ring i botten av spåret för en kolvring. Sedan svarvar man en aningen oversize kolvring (av POM eller PTFE, som dock tar upp och sväller mer av vattenånga, har jag för mig?), och snittar den snett (altså inte rakt radiellt) med ett rakblad.. Bredden på spåret för kolvring och O-ring är viktigt för att O-ringen skall kunna fjädra/plattas ihop lagom mycket, och ändå inte för mycket.
Ingen aning om det är relevant, mendet är ett sätt att använda O-ringens fjädrande egenskaper, men ha en hårdare och bredare tätande yta mot cylinderväggen. Folk har förstås också använt O-ringar rakt av, eller lindat teflonsnöre, vilket gör mig gråhårig, för skiten håller inte så länge, så de kolvarna skall jag ersätta med den först beskrivna typen. Och förr grafitsnöre. Mest intressant är byggsatslok jag byggde, där kolvringarna var laserskurna ur vad som verkade vara pertinaxplatta (Den klassiska bruna kretskortsskivan.) De hade exakt rätt form för jämnt tryck runt om, precis som "riktiga" kolvringar.
Tja, detta kanske inte alls är relevant inspiration, men vad vet jag?

Kul teknisk grej i alla fall.
P.S. Givetvis finns även varianten att hela kolven består av två hopskruvade välvda tallrikar, en åt vardera hållet, då ju ångmaskinskolvar arbetar i båda riktningarna - om det inte är rena enklaste enkelverkande leksaksångmaskiner. Men pga att PTFE sväller så mycket av het vattenånga, måste man göra dem underdimensionerade, med den påföljden att de tätar sämre i början av körning. Dessutom blir provkörning på luft oftast omöjlig.