Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
zpiff skrev:Skruvade ur tuben istället, gick och pumpa till en början. Sedan när jag kom uppåt 70 Bar. Då pyste luften ur lika snabbt som jag pumpade, fan vad man blir mör efter 10 min slit! Luften läckte ut i den ända jag anslöt pumpen. Tidigare, så läckte den i båda ändarna. :-/
zpiff skrev:Haken är att backventilen funkar som jag förstått efter läst lite är att man måste ha minst 80 bar i tuben (eller något liknande) för att den inte ska tappa trycket och dumpa allt i tuben. :-/
Antingen skaffar jag mig en dyktub med kringutrustning, eller så väntar jag till någon kan blåsa på från tub, samt sedan ta detta som en läxa och ha koll på trycket i vapnet.
Puttaren skrev:Gör jag fel? Eller behöver dykflaskan fyllas för att kunna pumpa tuben till iaf 170 bar?
börne skrev:Puttaren skrev:Gör jag fel? Eller behöver dykflaskan fyllas för att kunna pumpa tuben till iaf 170 bar?
Du ska givetvis kunna få samma tryck i bössan som du har i dykflaskan, tryckskillnaden jämnar ju ut sig, har du 170 bar i flaskan ska du även få det i tuben. Frågan är om bössans manometer stämmer? På min MPR FT så visar dykflaskan & bössans manometer samma.
Har man en full flaska med 300 bar får man ju se till att stanna vid det tryck man skjuter från. Själv fyller jag inte min MPR FT mer än till max 170 - 190 bar beroende på om jag ska tävla eller bara plinka lite, går jämnast från 170 bar & neråt. Max fylltryck är 200 bar men då går min lite sämre då jag kör utan regulator i min.
börne skrev:Finns ju inte så mycket du kan göra fel på tycker jag. På med fylladaptern, öppna kranen på dykflaskan. Med bara 170 bar i flaskan behöver man ju inte ens smyga med kranen.
Har man en nyfylld flaska (300 bar) får man ju ta det lite lugnare när man öppnar & smyga lite då man fyller på knappt nån tid alls, det går riktigt fort.
Även med 170 bar som jag hade i min nyligen innan den provtrycktes & fylldes så tar det bara en eller ett par sekunder från 110 bar till 170 bar.
Du köpte den av Skyddsjägaren väl. Vad säger han om manometern på bössan, har den varit ok & visat rätt innan?
Skyddsjägarn skrev:börne skrev:Du köpte den av Skyddsjägaren väl. Vad säger han om manometern på bössan, har den varit ok & visat rätt innan?
Som jag berättade vid köpet är att manometern på undersidan visar bara vad regulatorn är inställd på. Du fyller med tuben och dess regulator till Max 180 bar. // Skyddsjägarn
Skyddsjägarn skrev:börne skrev:Finns ju inte så mycket du kan göra fel på tycker jag. På med fylladaptern, öppna kranen på dykflaskan. Med bara 170 bar i flaskan behöver man ju inte ens smyga med kranen.
Har man en nyfylld flaska (300 bar) får man ju ta det lite lugnare när man öppnar & smyga lite då man fyller på knappt nån tid alls, det går riktigt fort.
Även med 170 bar som jag hade i min nyligen innan den provtrycktes & fylldes så tar det bara en eller ett par sekunder från 110 bar till 170 bar.
Du köpte den av Skyddsjägaren väl. Vad säger han om manometern på bössan, har den varit ok & visat rätt innan?
Som jag berättade vid köpet är att manometern på undersidan visar bara vad regulatorn är inställd på. Du fyller med tuben och dess manometer till Max 180 bar. // Skyddsjägarn
börne skrev:Du kan använda den ett tag till. I princip ända ner till ditt regulator tryck som är 100 bar. Men du får ju ut färre & färre skott när dykflaskan får lägre & lägre tryck.
Förra ägaren skrev han fyllde till 180 bar så du ligger ju bara 10 bar under det nu, du borde få ut en hel del skott ändå. Du kan ju skjuta bössan tills du ser att manometern på den börjar gå under 100 bar. Då fyller du igen.
Skyddsjägarn skrev:Nej du ska inte ändra något på regulatorn. De du ska göra är att fyll flaskan 250 bar men fyll bara på med 180-190 bar. //Skyddsjägarn
Puttaren skrev:Jag har börjat föra anteckningar nu så att jag förhoppningsvis kan sluta ställa dumma frågor (eller iaf nya dumma frågor och inte samma gamla dumma frågor).
börne skrev:Puttaren skrev:Jag har börjat föra anteckningar nu så att jag förhoppningsvis kan sluta ställa dumma frågor (eller iaf nya dumma frågor och inte samma gamla dumma frågor).
Du behöver inte fundera så mycket egentligen.
Fyll din dykflaska då din kompis kunde fixa detta gratis. Tänk på att det kommer gå riktigt snabbt att fylla bössan med fullt tryck i dykflaskan, öppna kranen försiktigt.
1. Fyll din bössa till 180 - 190 bar.
2. Skjut & njut tills du ser manometern på bössan sjunker under 100 bar, då ska du fylla bössan igen. Det gör såklart inget om du fyller upp till max 190 bar innan trycket faller under 100 bar. Jag är så van så jag hör på min bössa då den ger ett annat ljud när det är dags att fylla, hammaren orkar ju öppna ventilen mer när trycket i tuben sjunker.
Ställ fram en full burk med diaboler & gör om punkt 1 & 2![]()
Skjut aldrig med bössan med för lågt tryck, då kan hammaren skada ventilen. Handboken säger att 100 bar är rekommenderat fyllnadstryck, men i alla fall aldrig under 90 bar.
Grattis till en kanonfin bössa... Är supernöjd med min, samma stock har du väl också som jag förstod det!?![]()
Har dock en Rowan Engineering hamster på min då jag redan hade den på original stiocken.
För att följa länken så måste du registera dig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster