Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Silwer skrev:Jag kvistade in på det XXL som ligger i staden och såg då att de hade flertalet BSA pcper, bla R10 och en som hette Buccaneer SE (ingen aning vad SE är för skillnad iofs).
I var fall var R10an betydande billigare än andra svenska priser och jag antar att den andra var det med.
Lite förvånad blev jag allt då jag inte trodde de tog in just nåt som kostar en del utan följde den gälande Julastilen eller liknande.
I varje fall gjorde det ju det möjligt att kolla lite på dessa och att jämföra och som sagt priser som iaf verkar begripliga sett till vad de kostar utomlands.
Fråga mig inte vad dealen är då ju FP inte kan vara inblandade i den iaf då de tar betydligt mer för sina BSA.
Det har ju sagts att BSA inte ville sälja mer än till bestämda i princip generalimportörer, nu är väl XXL stort och inte fasen vet jag var de kommer ifrån så de kan nog på det sättet komma runt allt sånt och så har de ju många varuhus att lasta in dessa på.
Ok, XXL är väl inte om luftvapen direkt, men det var iaf intressant ta kolla på de här på ett sånt ställe.
De var väl lite som Hobex sortiment, trams trams trams och några FX bössor så att säga, alltid nåt riktigt att se på.
De som vill ha en BSA kanske ska kolla upp dem 9000 för R10 mk2an och 500 för den andra som jag egentligen inte har set förr får jag erkänna, var ett kortare vapen iaf, inget bängel.
Underligt nog hittar jag dem inte på XXLs site, men de finns iaf där för den som vill glo, tidigare blev de ju löjligt dyra jämfört säg med Air Arms här.
Air skrev:Är det anti tamper på den.
Air skrev:En annan grej är vem som ställt den på
10J.Bevisligen så går den fint i 10J men
är det BSA som justerat.
XXL skrev:Först vill jag bara göra klart för alla att mitt användarnamn inte har något som helst med företaget XX att göra.
Det var bara så att när jag skulle registrera mig här så var det ena användarnamnet efter det andra som jag kom på redan upptaget så i ren desperation tog jag storleksbeteckningen på min T-shirt för att få registreringen klar. Hade inte en tanke på företaget XXL
Jag hade en tid närt en önskan om att ha ett regulerat PCP i 10 J som kunde skjuta många skott på en fyllning och var det dessutom snyggt så vore det ett extra plus.
För en månad sedan så föll jag för den vackra valnötsstocken och köpte - med viss bävan - ett R10 hos XXL i Bromma. Jag har förvisso läst på de engelska forumen att många har haft problem med dem medan å andra sidan andra höjer det till skyarna.
Det är inte karbinversionen utan high-power versionen med lång pipa som tagits ned till 10 J och importeras via Norge.
Efter att under en månad skjutit bortåt 1500 skott kan jag ge en liten rapport.
Anpassningen till 10 J är perfekt gjord, ligger på 10,3 - 10,4 J vid mynningen beroende på kula.
Uppfyller med råge kravet på att kunna skjuta många skott på en fyllning. Med ett starttryck på 220 bar (max är 232 bar) fick jag ut 320 skott med mindre än 4,5 m/s i spridning. Då är att märka att det var ett skott som orsakde denna maximala avvikelse och den kom efter ca 270 skott. T o m 200 skott tog jag bara 3 st stickprov vid vart 50:e skott och för dessa stickprov var spridningen <1 m/s. Fr o m 200 skott tog jag 10-skottsserier genom kronografen. Utgångshastigheten ökade något efter hand - vilket ska vara ett känt fenomen för R10:s regulator - och spridningen för dessa 10-skottsserier låg typiskt på 2-3 m/s.
Efter 320 skott började utgångshastigheten sjunka med ca 1 m/s för varje skott. Fylld till 232 bar är drygt 330 dugliga skott fullt realistiskt. Testade även med ett strttryck på 232 bar och för de första 10 skotten låg då utgångshastigheten knappt 1 m/s under det jag fick för mina tidigare 3-skotts samples med starttryck 220 bar, d v s det finns ingen anledning att inte fylla till 232 bar.
En förklaring till den låga luftförbrukningen torde vara den långa pipan och den bidrar förmodligen också till att göra det väldigt tyst. Det finns i princip inget skottljud, det som hörs mest är själva mekanismen och ett litet twang från hammarfjädern. Det låter ungefär som ett fjädervapen där kulan fastnat i loppet.
Mycket av det strul jag hört om R10 har handlat om magasinet. Det konstruerades om för något år sedan men här är att märka att det funkar ändå inte med t ex JSB RS, Express eller Crosman Premier. Dessa kulor är för korta och kantrar på något sätt så att magasinet låser sig och det krävs en del våld för att få ut magisinen ur bössan för att rätta till det. Inga problem med längre kulor som vanliga JSB Exact eller H&N Baracuda.
Det är dock JSB RS som går bäst, som de gör i de flesta 10 J bössor. För att råda bot på detta köpte jag en single-shot adapter från BAR för 26 pund. Efter att ha använt den ett par veckor måste jag säga att jag ser ingen som helst fördel med magasin, den borde vara standard och magasin option. Det är mycket mer praktiskt att ladda ett skott i taget med en hand i stället för att behöva lägga ifrån sig bössan för att använda två händer för att pilla in 10 skott i ett magasin. Visst, man kan sedan skjuta 10 skott i snabb följd, men vad är det egentligen för nytta med det?
För att följa länken så måste du registera dig.
50 m, nästan ingen vind
För att följa länken så måste du registera dig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst