Sida 1 av 1

BSA Spitfire

InläggPostat: 08 maj 2009, 19:08
av AirArms55
Hej på er!

Jag köpte en för Sverige ovanlig bössa häromdagen... som ämnesraden antyder så är det en BSA Spitfire som väl var den första PCP BSA kom med 1999 och från början är den väl byggd på en BSA Supersport så när man kikar lite snabbt på den är den lik sin föregångare.

Här en bild tillsammans med min BSA Lightning XL som är överst på bilden... den undre är således min Spitfire :)

Bild

När jag köpte min BSA Spitfire så levererades den i kaliber .177 och var då i 10 Joules utförande. Jag hade sedan tidigare en .25 pipa till min BSA Lightning XL som numera får tjänstgöra på Spitfire'n. På dom här bössorna är det väldigt enkelt att öka prestandan och efter några minuters skruvande så skjuter den nu en diabol från Diana på 21 grains i 225 m/s vilket ger cirka 34 Joule... det räcker gott till det den är tänkt för.


Är det nån annan här på forumet som har en BSA Spitfire så vore det ju kul att veta vad ni har för kaliber. Skriv en rad här eller skicka mig ett PM.

Re: BSA Spitfire

InläggPostat: 08 maj 2009, 19:21
av Tickstart
Är någon av dem pcp? o: Smidig undangömning av gastuben isf.

Re: BSA Spitfire

InläggPostat: 08 maj 2009, 19:38
av marhol
Fräck bössa! Det är ju lite "vill ha" faktor på den ju!
Kan du inte skruva av kolven och ta lite fina detaljbilder på hur grejorna ser ut så man får en uppfattning om hur det funkar?
Det skulle vara kul tycker jag!

Re: BSA Spitfire

InläggPostat: 08 maj 2009, 19:58
av AirArms55
Yes, den undre är en PCP och som sagt byggd på en BSA Supersport från början så utseendet är ju direkt hämtat från ett fjädervapen vilket innebär att just den här är en brytbössa.

Om jag tar bilder på tuben/mekaniken så kommer ni bara se ett hål för påfyllning av luft... resten är bara ett rör... och en avtryckare.

Man fyller bössan till 150 Bar och får då ut nånstans mellan 20 och 30 skott innan det är dags att toppa bössan igen. Underst på stocken framför varbygeln ser ni en röd plupp som är syddet för gängan där man fyller luft. Rakt ovanför i maxigripskenan sticker det upp en rund sak som indikerar när luften börjar ta slut.

Jag fyller med en vanlig Logun/FX pump men tanken är att man ska fylla dom här med en liten buddybottle på 200 cc.

Re: BSA Spitfire

InläggPostat: 08 maj 2009, 20:41
av Daniel
gillar hur dom gömt tuben skulle alldrig gissa att det var en pcp om man inte såg den där röda manometern :-) som sticker ut litegrann

Re: BSA Spitfire

InläggPostat: 08 maj 2009, 20:47
av AirArms55
Det röda är ingen manometer... det är påfyllningshålet :)

Man ser ju att lådan/cylindern/mekanismen är något längre än till Supersport/lightning som ligger ovanför men det är ju inte mycket som skiljer.... märkligt att inte fler tillverkare har nappat på konstruktionen för bössan är verkligen smidig.

Synd att stocken från min Lightning XL inte passar på Spitfier'n

Re: BSA Spitfire

InläggPostat: 08 maj 2009, 20:48
av Daniel
jasså :-) fel av mig då , finns det någon manometer på bössan? eller är det pumpmanometern som gälleR?

Re: BSA Spitfire

InläggPostat: 08 maj 2009, 20:53
av AirArms55
Daniel skrev:jasså :-) fel av mig då , finns det någon manometer på bössan? eller är det pumpmanometern som gälleR?


AirArms55 skrev: Underst på stocken framför varbygeln ser ni en röd plupp som är syddet för gängan där man fyller luft. Rakt ovanför i maxigripskenan sticker det upp en rund sak som indikerar när luften börjar ta slut.


Som jag skrev tidigare... i maxigripskenan finns det en indikator... när man fyllt bössantill 150 bar pyser överflödig luft ut och indikatorn visar tre vita sträck... när man skjuter några diaboler så börjar indikatorn sjunka ner i bössan... när man inte ser det sista vita sträcket är det dags att fylla på luft igen.

Jag kommer dock se till att hålla reda på antalet skjutna skott och endast skjuta det antal skott som går bäst i bössan från ett givet fylltryck... det är ju inte säkert att bössan skjuter bra med dom första skotten från 150 bar... jag kanske måste börja på exempelvis 143 bar för att få en jämn kurva från början... jag återkommer om det :)