Sida 1 av 1

Förslag på fix för en Hatsan AT44-10 utan fart?

InläggPostat: 17 apr 2019, 15:15
av domi_adsum
Hej!

Jag har en Hatsan AT44-10, 5.5mm, som jag köpte för ganska länge sen men aldrig kom igång att använda. Den sköt med otroligt dålig fart när jag fick den. Jag hade ingen kronograf, men anade oråd när det överhuvudtaget inte gick att ställa siktet att träffa en tavla på 10 m. Jag skickade in den på garantireparation och fick tillbaka den med besked att nu funkar den som den ska. Provade den några gånger till efter det, men tyckte fortfarande den sköt kasst. Tänkte jag måste göra nåt fel, ledsnade på att strula och ställde undan den.

Det har gått några år och nyligen införskaffade jag en krongraf och tänkte jag skulle göra ett nytt försök med bössan. Pumpade tuben full, sköt ett antal skott och som förväntat var hastigheten väldigt låg, 70 m/s (~3J med de kulor jag använde). Nu är det försent att skicka in den på ny garantireparation så tänkte jag skulle försöka fixa den själv. Har läst på lite om vad man kan göra och provat att ställa hammarfjädern. Fick inte det att göra någon skillnad (jag gjorde kanske fel) så har nu bytt ventilpinnen i tuben till fullfartspinne för att testa. Och jisses, fick en hastighet 260 m/s istället (~40 J). Jag har inte vapenlicens, så det är ingen hastighet jag tänker skjuta med.

Det jag vill ha är en bössa som skjuter "rätt", ca 130 m/s, med bra precision och "luftekonomi". Hur rekommenderar ni att att jag går tillväga?

- Byter tillbaka till 10J-ventilpinnen och gör nåt med den och/eller någonting annat för att få upp farten?
- Köper ny ventilpinne i förhoppning att det är nåt fel på orginalet?
- Behåller fullfartspinne men stryper luften på något vis (om ens möjligt)?
- Någonting helt annat?

Väldigt tacksam för förslag!

Re: Förslag på fix för en Hatsan AT44-10 utan fart?

InläggPostat: 17 apr 2019, 15:54
av jonah
Dom flesta pcp idag ligger långt under 10joul som nya och enligt min erfarenhet med hatsan så är hammarfjädern knappt spänd.
Så där ska du kunna skruva upp den till 10joul med orginal pinnen.
Vet inte hur det ser ut på din at men hatsan kör 2 justeringar på hammaren (vissa modeller) ytter och inre justering
Så det finns säkert massa nyttigt på tuben att glo på.
Du verkar få rätt fart med fullfarts pinnen så är orginal pinnen hel så borde problemet ligga på hammarjusteringen.
Lycka till


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Re: Förslag på fix för en Hatsan AT44-10 utan fart?

InläggPostat: 17 apr 2019, 15:58
av jonah
Och kolla om du kan spänna hammaren med fullfarts ventilen i och chrona den.
Du borde kunna få upp den i ca 300ms med hammarjusteringen.
Så kan du utesluta om det e ventilen eller justeringen som strular innan du sätter i orginal pinnen.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Re: Förslag på fix för en Hatsan AT44-10 utan fart?

InläggPostat: 17 apr 2019, 17:32
av Megaklant
Din original pinne är troligen en tysk 7 joule pinne!
Det i kombination med en slapp hammarfjäder ger ett slött vapen.
Jag hade en sådan pinne men jag modifierade den till 10 joule, och andra till 18, 22, 28 joule.
Original fullfarts ventilpinne ger i min AT44 4,5 37,9 joule, med en Tung kula.

Re: Förslag på fix för en Hatsan AT44-10 utan fart?

InläggPostat: 17 apr 2019, 17:40
av domi_adsum
Stort tack för svaret jonah! Toppenbra info!

Dumt nog hann jag sätta tillbaka standardpinnen igen (som iaf såg hel ut vad jag kunde se). Jag vet dessutom inte vad som gick fel den här gången för nu fastnar kulorna i pipan pga att det knappt kommer nån luft alls. Kanske nån packning som pajat.

Jag ska ge hammarfjädern ett nytt försök, men jag tror de spände den på verkstan när jag hade bössan inne på reparation. Men de var kanske jätteförsiktiga. Ska sätta in fullfartspinnen igen först så jag har något att mäta på.

Re: Förslag på fix för en Hatsan AT44-10 utan fart?

InläggPostat: 17 apr 2019, 17:44
av domi_adsum
Tack Megaklant!

Att modifiera en 7J-pinne i kombination med att försöka spänna hammarfjädern ytterligare låter ju som det jag också behöver göra. Vad behövde du göra för att modda pinnen?

Re: Förslag på fix för en Hatsan AT44-10 utan fart?

InläggPostat: 17 apr 2019, 19:11
av domi_adsum
Hej igen!

Nu tror jag kanske jag vet vad problemet är!

Jag har kollat info på nätet hur man ställer hammarfjädern: Hittar först hålet i hammaren som jag med tunn mejsel fixerar så inte hammaren snurrar när jag spänner/släpper på fjädern. Stoppar sedan in en lång 4mm insexnyckel för inställning av fjädern. Medsols släpper fjädern, motsols spänner. (Hittade bra förklaring här: För att följa länken så måste du registera dig.

).

Här kommer grejen...

Jag började med att spänna fjädern (vrida motsols) några varv och sen testskjuta. Ingen skillnad i trycket, precis som sist jag provade. Sen testade jag att släppa på fjädern (vrida medsols) och då tog det stopp i yttersta läget (dvs minimalt spänd fjäder) efter bara 1 varv! Det visar sig att det inte spelar någon roll hur många varv jag försöker spänna fjädern med motsols vridning, jag är tillbaka i minimala stoppläget igen efter bara 1 varvs vridning medsols. M.a.o. så funkar det inte att spänna fjädern - skruven därinne "biter inte" utan snurrar tydligen bara runt-runt. (Jag har låst hammaren och kan se framifrån att hammaren inte rör sig när jag vrider nyckeln). Någonting tycks vara sönder. Trasig gänga kanske?

Nån som vet om sånt här kan repareras?

Re: Förslag på fix för en Hatsan AT44-10 utan fart?

InläggPostat: 17 apr 2019, 19:13
av T.Lundberg
Returnera eller plocka ned och inspektera delarna

Re: Förslag på fix för en Hatsan AT44-10 utan fart?

InläggPostat: 17 apr 2019, 20:14
av Chris
Dubbelpost

Re: Förslag på fix för en Hatsan AT44-10 utan fart?

InläggPostat: 17 apr 2019, 20:22
av Chris
T.Lundberg skrev:....plocka ned och inspektera delarna

Nog det bästa man kan göra.... turkbössorna är inte svara att meka med, tycker jag. Har börjat med en H-bullboss som i grunden är en at-44. inga konstigheter alls att skruva med.
Att skicka in bössan tar minst 8 Veckor innan du fårtillbaka den utan det har gjorts nåt.
Som sagt... lätt att meka med.... finns hur många videor somhelst som hjälper till.

Re: Förslag på fix för en Hatsan AT44-10 utan fart?

InläggPostat: 17 apr 2019, 21:37
av domi_adsum
Chris skrev:
T.Lundberg skrev:....plocka ned och inspektera delarna

Nog det bästa man kan göra.... turkbössorna är inte svara att meka med, tycker jag. Har börjat med en H-bullboss som i grunden är en at-44. inga konstigheter alls att skruva med.
Att skicka in bössan tar minst 8 Veckor innan du fårtillbaka den utan det har gjorts nåt.
Som sagt... lätt att meka med.... finns hur många videor somhelst som hjälper till.

Jag tänkte lite samma sak, så jag hittade en bra video och sen satte jag igång att plocka ned bössan. Förvånansvärt enkelt faktiskt, precis som du säger.

Mycket riktigt hittade jag en lös skruv med trasig gäng inne i hammaren. Jag drog den genom några muttrar tills gängen var tillräckligt bra igen och satte tillbaka på plats. Sen såg jag till att hammarfjädern var ordentligt spänd också innan jag skruvade ihop bössan igen.

Resultat? Ingen skillnad. Lika dåligt tryck som innan. :cry: Alltså är det väl rimligt att problemet hänger ihop med ventilen. Men den vet jag varken hur jag ska felsöka eller modda. Har inte lyckats hitta nån vettig info på nätet. Nån som har något förslag? (Är alltså ute efter att få bössan skjuta i bra laglig fart. Just nu klarar den inte ens att spotta ut kulorna ur pipan.)

Re: Förslag på fix för en Hatsan AT44-10 utan fart?

InläggPostat: 17 apr 2019, 21:48
av jerico
När du skruvar hammarfjädern så måste du hålla emot med lämplig stålpinne (2mm insex funkar). Men vis av erfarenhet så är justerskruven gängpaj från fabrik så du kanske måste dela bössan. Skaffa en ny "stoppskruv" och linda på gängtape och ställ sedan in den med kronografen.

Re: Förslag på fix för en Hatsan AT44-10 utan fart?

InläggPostat: 17 apr 2019, 22:18
av Chris
[quote="jerico"]....När du skruvar hammarfjädern så måste du hålla emot med lämplig stålpinne (2mm insex funkar)...../quote]
Visst... så var det... hos bullbossen kommer man åt det från sidan men hos AT-44 måste man ta bort stocken för att kunna hålla emot att hammarskruvsfästen vridar med sig när man skruvar på hammarfjädern.... finns nånstand ett video på yt.

Re: Förslag på fix för en Hatsan AT44-10 utan fart?

InläggPostat: 18 apr 2019, 02:58
av jerico
Det är ett hål på undersidan av stocken man kan använda.
Det går att få den till 10 joule med fullfartspinnen(jag har provat) men det är svårt att få luftekonomi i det (orkade inte greja med det).

Re: Förslag på fix för en Hatsan AT44-10 utan fart?

InläggPostat: 18 apr 2019, 18:44
av Megaklant
domi_adsum skrev:Tack Megaklant!

Att modifiera en 7J-pinne i kombination med att försöka spänna hammarfjädern ytterligare låter ju som det jag också behöver göra. Vad behövde du göra för att modda pinnen?

Det du behöver är en borrmaskin och en slipsten.
Slipa bort lite av massan på pinnen ovanför utbuktningen.
Repa inte utbuktningen för då blir det ingen bra försegling och tuben läcker.
Du behöver inte slipa mycket, att ta bort någon 1/10 gram räcker.

Re: Förslag på fix för en Hatsan AT44-10 utan fart?

InläggPostat: 18 apr 2019, 20:24
av T.Lundberg
Tänk flöde och tänk tryckfall eller i värsta fall läckage .... så lär det reda sig

Re: Förslag på fix för en Hatsan AT44-10 utan fart?

InläggPostat: 19 apr 2019, 12:52
av domi_adsum
Megaklant skrev:
domi_adsum skrev:Tack Megaklant!

Att modifiera en 7J-pinne i kombination med att försöka spänna hammarfjädern ytterligare låter ju som det jag också behöver göra. Vad behövde du göra för att modda pinnen?

Det du behöver är en borrmaskin och en slipsten.
Slipa bort lite av massan på pinnen ovanför utbuktningen.
Repa inte utbuktningen för då blir det ingen bra försegling och tuben läcker.
Du behöver inte slipa mycket, att ta bort någon 1/10 gram räcker.


Coolt, det måste jag testa! Tack för tipset!

Re: Förslag på fix för en Hatsan AT44-10 utan fart?

InläggPostat: 19 apr 2019, 13:11
av domi_adsum
T.Lundberg skrev:Tänk flöde och tänk tryckfall eller i värsta fall läckage .... så lär det reda sig

Jo jag misstänker att det beror på läckage. Den mindre packningen längst ut på ventilen tenderar att gå sönder (bitar av gummit skärs bort) när man skruvar in tuben i geväret, märker jag. Om den packningen läcker så lär ju mycket av luften försvinna när man skjuter.

Men borde man inte höra om det läcker luft när man fyrar av?

Inuti ventilen sitter ju bara 4 delar: plastring, fjäder, pinne och ring med packning. Inte så mycket som kan vara fel där, bara systemet håller tätt, liksom.

Re: Förslag på fix för en Hatsan AT44-10 utan fart?

InläggPostat: 19 apr 2019, 19:40
av T.Lundberg
Fördelen med Hatsan är att de är konstruerade byggda och sålda enligt Kiss ... Keep it simple stupid. Så det finns alla chanser att få den fullt fungerande inom rimliga gränser. Med tanke på att de flesta hemmansägare i Svea rike har en mer precis och exklusiv maskinpark än den ursprungliga tillverkaren så är chanserna mycket goda att du får ordning på åran.