Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Bara7 skrev:Vill du vara helt säker så för du aldrig fram matarpinnen förrän det är dags.
Om du inte skjuter, tar du bara ut magasinet och säkrar bössan.
Har du matat in bly i pipan, ja då får du helt enkelt tömma den, skjuta ett skott i marken eller ta läskstången och trycka ut.
Jag kör med första varianten.
börne skrev:Detta är ju inget jaktforum, så mitt svar var tänkt ifall du sitter på en skjutbana.
Bronze45 skrev:Nu har jag ingen FX och är ganska novis på PCP-vapen överlag. Men kan du inte dra försiktigt i laddarmen / laddbulten för att avgöra om slagfjädern är uppspänd eller inte? Utan att för den delen orsaka dubbelmatning.
Leopold skrev:Bronze45 skrev:Nu har jag ingen FX och är ganska novis på PCP-vapen överlag. Men kan du inte dra försiktigt i laddarmen / laddbulten för att avgöra om slagfjädern är uppspänd eller inte? Utan att för den delen orsaka dubbelmatning.
Det är precis så jag brukar göra på FT-tävlingar om jag är osäker på om jag laddat. Man känner direkt i laddarmen om hammarfjädern är spänd eller inte, är den spänd har jag laddat i en kula också med nästan 100% säkerhet. Det sker med automatik även med enkelskottare.
Situationen är jämförbar med trådskaparens fråga eftersom man aldrig poängmässigt "har råd" med att dubbelladda under tävling (= garanterad miss). Visst man kan avfyra - luftskott eller "skarpt" - i backen om man meddelar de övriga i patrullen... men det finns som sagt inget behov av den anledningen (men kan vara aktuellt om man vet/misstänker att det var något knas med kulan vid laddning tex).
Funkar exakt likadant och lika lätt att avgöra både på min AA FTP900 (enkelskottare) och på frugans FX R400 (magasinmatning eller enkelskott).
__
PS. Angående säkring och vad den kan spela roll i sammanhanget: finns ingen säkring på AA FTP900, och på FX R400 använder vi den aldrig. Man laddar när man är beredd att skjuta, därefter kommer alltid skott. Man lägger aldrig ifrån sig ett laddat vapen, det måste först göras garanterat oladdat på ett eller annat sätt.
Silwer skrev:Sant, säkringen ska man aldrig förlita sig på, det är bäst utan så man aldrig tänker fel och tror att vapnet är säkrat.
Håll fingret från avtryckaren ända tills det är dags för skott.
Sen jo många vapen är ju hopplösa då man inte kan se om de är laddade så har man inte 100% koll så anta att den har ett skott i pipan, man kan ju inte se eller göra patron ur allt som oftast på pcper.
Har bössan matarpinne är ju duabolen för långt inne för att ses, så bara de utan är möjliga att ev se att en diabol är tryckt in i pipan.
Och det är ju nästan bara matchvapen som är bygda så pga magasinen på de vanliga.
Strogg666 skrev:Silwer skrev:Sant, säkringen ska man aldrig förlita sig på, det är bäst utan så man aldrig tänker fel och tror att vapnet är säkrat.
Sen jo många vapen är ju hopplösa då man inte kan se om de är laddade så har man inte 100% koll så anta att den har ett skott i pipan, man kan ju inte se eller göra patron ur allt som oftast på pcper.
Har bössan matarpinne är ju duabolen för långt inne för att ses, så bara de utan är möjliga att ev se att en diabol är tryckt in i pipan.
Och det är ju nästan bara matchvapen som är bygda så pga magasinen på de vanliga.
funkar inte...
Strogg666 skrev:Fan.... det kan inte bara jag som har det här problemet...
Strogg666 skrev:Leopold skrev:Bronze45 skrev:Nu har jag ingen FX och är ganska novis på PCP-vapen överlag. Men kan du inte dra försiktigt i laddarmen / laddbulten för att avgöra om slagfjädern är uppspänd eller inte? Utan att för den delen orsaka dubbelmatning.
Det är precis så jag brukar göra på FT-tävlingar om jag är osäker på om jag laddat. Man känner direkt i laddarmen om hammarfjädern är spänd eller inte, är den spänd har jag laddat i en kula också med nästan 100% säkerhet. Det sker med automatik även med enkelskottare.
Situationen är jämförbar med trådskaparens fråga eftersom man aldrig poängmässigt "har råd" med att dubbelladda under tävling (= garanterad miss). Visst man kan avfyra - luftskott eller "skarpt" - i backen om man meddelar de övriga i patrullen... men det finns som sagt inget behov av den anledningen (men kan vara aktuellt om man vet/misstänker att det var något knas med kulan vid laddning tex).
Funkar exakt likadant och lika lätt att avgöra både på min AA FTP900 (enkelskottare) och på frugans FX R400 (magasinmatning eller enkelskott).
__
PS. Angående säkring och vad den kan spela roll i sammanhanget: finns ingen säkring på AA FTP900, och på FX R400 använder vi den aldrig. Man laddar när man är beredd att skjuta, därefter kommer alltid skott. Man lägger aldrig ifrån sig ett laddat vapen, det måste först göras garanterat oladdat på ett eller annat sätt.
funkar inte...
Silwer skrev:Sant, säkringen ska man aldrig förlita sig på, det är bäst utan så man aldrig tänker fel och tror att vapnet är säkrat.
Nitro skrev:Som nämnts tidigare så laddar jag aldrig förrens det är dags att skjuta och då jag bara har enskottare så blir det aldrig något problem.
Skulle det vara något problem och jag behöver lägga ifrån mig vapnet så får skottet gå i backen.
När jag ska rengöra pipan eller av någon annan anledning pilla med bössan eller kanske läsa av trycket på tuben som är typ vid pipmynningen så trycker jag alltid av först även om jag redan vet att bössan är oladdad som en extra livrem i säkerhet typ.
Strogg666 skrev:Leopold skrev:..Olika vapen kräver olika rutiner och vi måste vara väldigt medvetna om hur det fungerar på just MITT vapen!
TACK SNÄLLA!!... ja, just det... Jag med mitt vapen...
Leopold skrev:Detta med att uppnå perfekt säkerhet vid skytte får vi nog se som en vision, man kan alltid förbättra men 100% säkerhet lär vi aldrig nå. Men vi kan komma nära nog genom att vara litet eftertänksamma och hjälpas åt i detta!
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster