Fx Royale 400 skjuter rätt kasst (inte som jag vill)

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Fx Royale 400 skjuter rätt kasst (inte som jag vill)

Inläggav Silwer 22 dec 2020, 16:02

Det är låg effekt vi talar om hör jag, och det går bra att göra så.

Jag har en pcp 10J med enbart 144cc en .177 som ger iaf 250 jämna skott.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav vettedax 22 dec 2020, 16:12

ligger på 200ms nu 22a
vettedax

Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 289 gånger i 246 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Inläggav Silwer 22 dec 2020, 16:38

Det är ingen tävling, jag menar mest att även OCP av sporter variant utvecklats sen FX2000 som imo annars är vackra vapen, särskilt med valnöt.

Jag mins när de fanns, jag hade inte råd att äga en sån ens då, det tillkommer ju mycket.
Senast redigerad av Silwer 22 dec 2020, 16:39, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav vettedax 22 dec 2020, 16:41

Jo vet.. Tyckte den var dyr å det fanns 3 olika kvaliteter på valnötskolv en. Jag tog den i mitten var nog bland de första som köpte
vettedax

Inläggav Silwer 22 dec 2020, 16:48

Ok de är fina, de är om de inte redan är samlarvapen då FX kom ur detta men inte lyckades erövra den svenska marknaden innan Cuklonevapnen och Typhoon kom, på den tiden gällde det Sverige till stor del.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav vettedax 22 dec 2020, 16:52

Kom ihåg den fans i min fars jakttidning innan tror den hette axor då eller nått
vettedax

Inläggav Silwer 22 dec 2020, 17:15

Det var dockninte exakt samma vapen, Axelsson som startade FX jobbade nämligen före med CNC process där han designade just Axor vapnet.

Det blev strid om saken som gick ända upp i rätten som dömde att Axelsson fick gå vidare med konstruktionen men CNC Process fick behålla det han gjort hos dem

Mekaniken användes bla av Webley och Logun i UK, de hade egna stickar men köpte mekaniken från Sverige.

Ett tag fanns ju båda på vår marknad, men då Axor inte utvecklades kom de ju på eftrkälken, det dock ännu pcp vapen från dessa med annat namn. Men ännu den gamla tvärtom matningen när man trycker framåt för att spänna fjädern samtidigt som. Man matar diabolen.

Jag trodde de var borta för länge sen men tydligen erbjuds de via vissa kanaler.

Nåväl FX2000 är en av de finaste vapen FX bygg och de lär aldrig komma igen
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Chris 22 dec 2020, 17:20

vill inte gnälla men varför kapar ni denna tråd med OT den med?
varför träffas ni inte på chatt.... där kan man ju prata om vad som helst hur mycket man vill?
det är ju litet respektlös mot TS kan man tycker ;)
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;) = https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
Användarvisningsbild
Chris

Tack utdelade: 254 gång
Tackad: 321 gånger i 219 inlägg

Inläggav vettedax 22 dec 2020, 17:20

låg inte fabriken i Hova ??? en kompis körde lasbil med gods därifrån å han berättade han såg dom sitta å provskjuta med en lufttub jämte sig ....tror värmland....han berättade att dom fick upp en djävla speed på kulan där i verkstaden
vettedax

Inläggav Chris 22 dec 2020, 17:21

vill inte gnälla men varför kapar ni denna tråd med OT den med?
varför träffas ni inte på chatt.... där kan man ju prata om vad som helst hur mycket man vill?
det är ju litet respektlös mot TS kan man tycker ;)
för många luftgevär helt enkelt ;) = https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
Användarvisningsbild
Chris

Inläggav vettedax 22 dec 2020, 17:22

ok sorry
vettedax

Inläggav Silwer 22 dec 2020, 17:39

vettedax skrev:låg inte fabriken i Hova ??? en kompis körde lasbil med gods därifrån å han berättade han såg dom sitta å provskjuta med en lufttub jämte sig ....tror värmland....han berättade att dom fick upp en djävla speed på kulan där i verkstaden

Det stämmer.

FX bytte till större lokaler senare och so sagt de bröt helt med CNC process

I övrigt skiter jag i om nån tråd är kaoad där alla svar redan givits till TS.

Det blir lätt så få är aktiva, det står en moderator fritt att bryta ut det som är IT här till en ny tråd.
Vilket inte gör mig nåt isf, jag har bara förklarat läget.
Senast redigerad av Silwer 22 dec 2020, 17:40, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav börne 22 dec 2020, 17:39

vettedax skrev:ok sorry

Inget att be om ursäkt för, det spårar ofta ur lite & vad gör det i det stora hela... Snackas det bara på chatten är det ju snart inget liv alls på forumet & ingen annan kan ta del av det som sägs om man inte hänger där.

Starta i alla fall en ny tråd om det istället för chatten.

TS har ju dessutom fått svar på sin undran om hans vapen är ok vilket det ju verkar vara med bara 2mm cc, så tror inte han blir kränkt av lite OT.

Folk skulle för övrigt sluta bli kränkta & stötta av allt så jäkla lätt.

Sverige av idag är den lättkränktes land :o
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2926 gång
Tackad: 6290 gånger i 2485 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Chris 22 dec 2020, 17:47

börne skrev:
vettedax skrev:ok sorry

Inget att be om ursäkt för, det spårar ofta ur lite & vad gör det i det stora hela... Snackas det bara på chatten är det ju snart inget liv alls på forumet & ingen annan kan ta del av det som sägs om man inte hänger där.

Starta i alla fall en ny tråd om det istället för chatten.

TS har ju dessutom fått svar på sin undran om hans vapen är ok vilket det ju verkar vara med bara 2mm cc, så tror inte han blir kränkt av lite OT.

Folk skulle för övrigt sluta bli kränkta & stötta av allt så jäkla lätt.

Sverige av idag är den lättkränktes land :o

Ser ingen här som blivit kränkt bara för att man hänvisa på nåt som det kan finnas andra åsikter än dina :roll:
Användarvisningsbild
Chris

Inläggav börne 22 dec 2020, 18:21

Chris skrev:Ser ingen här som blivit kränkt........... :roll:

Skrev jag ju inte heller... skrev att jag tor inte TS blir kränkt av lite OT. Dessutom i ett svar riktat till vettedax.

Det om att folk är så lättkränkta idag gäller rent allmänt i dagens samhälle.

Så rulla du på med dina Rolling Eyes!!

Sorry för OT TS.
Senast redigerad av börne 22 dec 2020, 18:53, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2926 gång
Tackad: 6290 gånger i 2485 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Silwer (22 dec 2020, 18:24)

Inläggav Chris 22 dec 2020, 18:44

börne skrev:
Chris skrev:Ser ingen här som blivit kränkt........... :roll:

Skrev jag ju inte heller... skrev att jag tor inte TS blir kränkt av lite OT.

Det om att folk är så lättkränkta idag gäller rent allmänt i dagens samhälle.

Så rulla du på med dina Rolling Eyes!!

Sorry för OT TS.

ingen fara, ska jag göra
... alla får ju ha sina egna och visa resonemang angående dagens samhället. även du så klart. sorry att jag reagerade :roll:
Användarvisningsbild
Chris

Inläggav Leopold 25 dec 2020, 12:55

skånepåg skrev:Några tips?

Ny Royale 400 i 4.5mm, 10 Joule, med regulator.

Dragit pipan ren
Skjutit ca 50 skott innan jag börja skjuta på tavlor
Iofs bara provat en del diaboler, har en del kvar, provat JSB Heavy och några H&N minns ej nu vilka.

Allt kollat, inga läckage vad jag kan se, skjuter jämnt genom kronografen +- 2-3m/s ca
Allt sitter spänt som de ska, pipan ser bra ut, där skotten förs in i muffen också, inga burrar som tar emot.

Olika saker kan kollas upp:

1.
Vet inte om det spelar roll med vilken pipversion man har vs. kulsort vs. projektilhastighet, frugans R400 i samma kaliber har den äldre Smooth Twist (ST)-pipan och den skjuter riktigt tätt med JSB Heavy i 16J ca 220 mps. Dessutom matar den fint från magasinet med dessa men krånglar med tex AA Field eller vanliga JSB Exact.

2.
Upplever magasinmatningen som en möjlig källa till krångel även med precisionen, är matningen på gränsen så finns risk att diabolerna skadas en smula och det kan räcka för att få problem. Kolla genom att dra ett mag ner i en dunk/balja med vatten som bromsar in kulorna varsamt, undersök sedan diabolerna under lupp för att kolla att de är likformiga och inte har avskavda hörn.

3.
Sedan säger du att du skjuter sittande med stöd, oklart exakt vad du menar. En del tycker att de gör detta om de har armbågarna mot ett bord, andra menar när man gör som i Bench Rest att man har ett rejält stöd under framstocken vilket ger en ger helt andra förutsättningar att nå bästa precision.

4.
Kolla även så att framstocken inte rör vid lufttuben på något ställe, pipa och lufttub ska vara friflytande på denna modell.

5.
Kolla vad du har för sikte! Extremt viktigt att ditt sikte verkligen kan fokuseras så att det blir parallaxfritt på ditt korta skjutavstånd (det är få sikten som ger mjlh ställa parallaxen på så kort avstånd!). Har du inte siktet ställt så det blir parallaxfritt så kommer riktpunkten att ändras beroende hur du håller ögat i okularet relativt optikens centrumaxel = dålig precision.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1806 gång
Tackad: 2000 gånger i 1055 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav vettedax 25 dec 2020, 13:33

Ja det tror jag med... Paralaxen är viktig... Ställer min när bössan ligger på upplag å jag inte rör den... ugglaf runt med ögat å skruvar till korset inte flyttar sig
vettedax

Inläggav skånepåg 25 dec 2020, 14:00

Leopold skrev:
skånepåg skrev:Några tips?

Ny Royale 400 i 4.5mm, 10 Joule, med regulator.

Dragit pipan ren
Skjutit ca 50 skott innan jag börja skjuta på tavlor
Iofs bara provat en del diaboler, har en del kvar, provat JSB Heavy och några H&N minns ej nu vilka.

Allt kollat, inga läckage vad jag kan se, skjuter jämnt genom kronografen +- 2-3m/s ca
Allt sitter spänt som de ska, pipan ser bra ut, där skotten förs in i muffen också, inga burrar som tar emot.

Olika saker kan kollas upp:

1.
Vet inte om det spelar roll med vilken pipversion man har vs. kulsort vs. projektilhastighet, frugans R400 i samma kaliber har den äldre Smooth Twist (ST)-pipan och den skjuter riktigt tätt med JSB Heavy i 16J ca 220 mps. Dessutom matar den fint från magasinet med dessa men krånglar med tex AA Field eller vanliga JSB Exact.

2.
Upplever magasinmatningen som en möjlig källa till krångel även med precisionen, är matningen på gränsen så finns risk att diabolerna skadas en smula och det kan räcka för att få problem. Kolla genom att dra ett mag ner i en dunk/balja med vatten som bromsar in kulorna varsamt, undersök sedan diabolerna under lupp för att kolla att de är likformiga och inte har avskavda hörn.

3.
Sedan säger du att du skjuter sittande med stöd, oklart exakt vad du menar. En del tycker att de gör detta om de har armbågarna mot ett bord, andra menar när man gör som i Bench Rest att man har ett rejält stöd under framstocken vilket ger en ger helt andra förutsättningar att nå bästa precision.

4.
Kolla även så att framstocken inte rör vid lufttuben på något ställe, pipa och lufttub ska vara friflytande på denna modell.

5.
Kolla vad du har för sikte! Extremt viktigt att ditt sikte verkligen kan fokuseras så att det blir parallaxfritt på ditt korta skjutavstånd (det är få sikten som ger mjlh ställa parallaxen på så kort avstånd!). Har du inte siktet ställt så det blir parallaxfritt så kommer riktpunkten att ändras beroende hur du håller ögat i okularet relativt optikens centrumaxel = dålig precision.

1) Vet ej om de finns olika versioner av "vanliga" Smooth twist, kanske olika batchar och tillverknings-metoder?
Min är ganska ny, jag matar alla skott en och en, inga magasin inblandade.

2) Inga magasin som sagt, tycker kulorna matas bra.

3) Har ett sånt där variabelt skjutstöd man kan skruva på i plats med mjuk dyna, visst inga 3000kr stöd här, men tycker den känns rätt stabil, 3 ben med gummifötter under, bak har jag shootingbag fylld med ris som jag justerar, högerhanden ligger bredvid på bordet med armbågen vilandes, vänsterhanden är vid shootingbagen.
Tycker detta fungerat rätt ok i andra bössor. Går säkert förbättra på alla plan, men borde duga för de flesta för att se om bössan skjuter bra.

4) Lufttuben är fri från pipan utan problem, alla insex skruvar spända, kollat 3 ggr, inget är löst.

5) Ett Fx 6-18X sikte på, provat siktet på annan bössa, funkar kanon, inget fel på siktet, klar o fin bild på min tavla, Parallaxen är korrigerad så kornet är kvar på tavlan även om jag vickar huvudet upp/ner o sida till sida, alltså är Parallaxen så bra den kan bli. Siktet är fast med Fx no limit ringar, allt sitter fint o spänt utan något fel.

/// Jag ska prova lite lätta kulor först vid tillfälle, som vi diskutera innan, verkar som bössan skjuter OK ändå, men jag behöver nog prova o hitta rätt kula först, för att få till de där lilla extra :thumbupp:

Ska även prova för säkerhets skull nästa gång, ett annat sikte, mest för att utesluta.
Användarvisningsbild
skånepåg

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Inläggav vettedax 25 dec 2020, 14:13

korset skall va kvar på samma ställe exakt när du ugglar runt med ögat....brukar lägga mina bössor på platten för å kunna se utan att röra bössan.......å innan har jag centrerat siktet optiskt...å sen shimbsat in det med tejp så man är nåttsånär i närheten...brukar bli ca 2cm på 20 meter......så gör jag
vettedax

Inläggav Leopold 25 dec 2020, 14:34

Verkar som att du har bra koll på det mesta av punkterna Skånepåg!

Som vettedax säger är det även viktigt med justering av optikens centrumlinje även om det är mest betydelsefullt på längre avstånd så man får max upplösning och minimal kromatisk aberration där det spelar mest roll. Tex ett sikte för BR25 bör vara optiskt centrerat just vid 25 meter, ett FT-sikte kring 45 meter eller så - detta för att man vill undvika att kika genom optikens mer perifera delar. Att centrera optiskt för 10 yards skulle jag nog inte göra men däremot försäkra mig om att jag inte ligger i ytterkanterna på optikens justerintervall, då får du justera litet på dina justerbara ringar så du hamnar någorlunda.

Sedan punkt 2, kolla ändå upp detta: du har en shroud på bössan förmodar jag och det finns väl en viss möjlighet att denna inte är riktigt centrerad och att diabolerna kan toucha kanten. Passa även på att kontrollera kröningen på pipan så att den ser fin ut, om du pillar med shrouden.

Kulvalet är viktigt som alltid. Jag har aldrig nått några vidare bra resultat i 10J med JSB Heavy med någon bössa, inte testat R400 i 10 J endast 16 - 25 J och där funkar det utmärkt. Mina 10J-bössor går bäst med lätta till normalviktiga kulor.

___
PS. En sak till. Om du använder glasögon kan det ställa till det, särskilt progressiva glas. Bättre att köra merparten av justering som krävs via okularets dioptrijustering +/-, lätta astigmatiska avvikelser spelar ingen större roll.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1806 gång
Tackad: 2000 gånger i 1055 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav vettedax 25 dec 2020, 14:53

ja lite svårt detta ju....jag köpte en ny HW98 22a med PG2 till.. ett nytt Hawkesikte å ett endelsfäste till det..fick ingen ordning på det alls först.....läste på lite på nätet om kikarsikten å tog allt från början...började med å centrera siktet optiskt med både spegel å en axelbalanserare jag har till mina RC heli......sen monterade jag å då slog det ca 20 cm fel på 20 meter ..efter vändning av fäste å shimsning med tejp så låg jag ca 2 cm från centrum på 20 meter.....behövde inte justera siktet mycket sen....nu är den hundra å skjuter ofta hål i hål 20 meter sittande med stöd på youtube fins det bra videor om centrering sikte....lite bilder
För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.

vettedax

Inläggav vettedax 25 dec 2020, 15:01

ja där sa du en sak.....glasögonen är nog viktigt å kolla med...har testat mina skytteglasögon för pistol å det funkar inte ....dom är ju justerade för skärpa på kornet en meter bort....
vettedax

Inläggav skånepåg 25 dec 2020, 15:07

justering av optikens centrumlinje ? var nåt nytt, förklara lite mer, om jag skjuter på samma ställe, samma position, och på samma sätt, hur kan den injustering spela någon roll då, frågar inte för att jag misstror eller nåt, vill ju så klart lära mig mer, speciellt om de skulle kunna göra nåt på precisionen.

Jag förstår att om man ska skjuta på på olika mål, så man får ändra vinkeln mycket på bössan, men om man sitter på kort avstånd med skjutstöd och skjuter på samma prick, kan då justering av optikens centrumlinje spela nån roll, för då har jag missat nåt
Användarvisningsbild
skånepåg

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Inläggav vettedax 25 dec 2020, 15:14

stor skillnad...lägg din bössa på platten med siktet inriktat på en tavla....titta i siktet var hårkorset kommer.....om du ändrar läge på ditt öga skall hårkorset va kvar på samma ställe....obs du får inte röra bössan nått...om hårkorset ligger på samma ställe fastän du flyttar ögat så är det bra....ofta flyttar sig korset flera cm
vettedax

FöregåendeNästa

Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |