Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
vettedax skrev:låg inte fabriken i Hova ??? en kompis körde lasbil med gods därifrån å han berättade han såg dom sitta å provskjuta med en lufttub jämte sig ....tror värmland....han berättade att dom fick upp en djävla speed på kulan där i verkstaden
vettedax skrev:ok sorry
börne skrev:vettedax skrev:ok sorry
Inget att be om ursäkt för, det spårar ofta ur lite & vad gör det i det stora hela... Snackas det bara på chatten är det ju snart inget liv alls på forumet & ingen annan kan ta del av det som sägs om man inte hänger där.
Starta i alla fall en ny tråd om det istället för chatten.
TS har ju dessutom fått svar på sin undran om hans vapen är ok vilket det ju verkar vara med bara 2mm cc, så tror inte han blir kränkt av lite OT.
Folk skulle för övrigt sluta bli kränkta & stötta av allt så jäkla lätt.
Sverige av idag är den lättkränktes land
Chris skrev:Ser ingen här som blivit kränkt...........![]()
börne skrev:Chris skrev:Ser ingen här som blivit kränkt...........![]()
Skrev jag ju inte heller... skrev att jag tor inte TS blir kränkt av lite OT.
Det om att folk är så lättkränkta idag gäller rent allmänt i dagens samhälle.
Så rulla du på med dina Rolling Eyes!!
Sorry för OT TS.
skånepåg skrev:Några tips?
Ny Royale 400 i 4.5mm, 10 Joule, med regulator.
Dragit pipan ren
Skjutit ca 50 skott innan jag börja skjuta på tavlor
Iofs bara provat en del diaboler, har en del kvar, provat JSB Heavy och några H&N minns ej nu vilka.
Allt kollat, inga läckage vad jag kan se, skjuter jämnt genom kronografen +- 2-3m/s ca
Allt sitter spänt som de ska, pipan ser bra ut, där skotten förs in i muffen också, inga burrar som tar emot.
Leopold skrev:skånepåg skrev:Några tips?
Ny Royale 400 i 4.5mm, 10 Joule, med regulator.
Dragit pipan ren
Skjutit ca 50 skott innan jag börja skjuta på tavlor
Iofs bara provat en del diaboler, har en del kvar, provat JSB Heavy och några H&N minns ej nu vilka.
Allt kollat, inga läckage vad jag kan se, skjuter jämnt genom kronografen +- 2-3m/s ca
Allt sitter spänt som de ska, pipan ser bra ut, där skotten förs in i muffen också, inga burrar som tar emot.
Olika saker kan kollas upp:
1.
Vet inte om det spelar roll med vilken pipversion man har vs. kulsort vs. projektilhastighet, frugans R400 i samma kaliber har den äldre Smooth Twist (ST)-pipan och den skjuter riktigt tätt med JSB Heavy i 16J ca 220 mps. Dessutom matar den fint från magasinet med dessa men krånglar med tex AA Field eller vanliga JSB Exact.
2.
Upplever magasinmatningen som en möjlig källa till krångel även med precisionen, är matningen på gränsen så finns risk att diabolerna skadas en smula och det kan räcka för att få problem. Kolla genom att dra ett mag ner i en dunk/balja med vatten som bromsar in kulorna varsamt, undersök sedan diabolerna under lupp för att kolla att de är likformiga och inte har avskavda hörn.
3.
Sedan säger du att du skjuter sittande med stöd, oklart exakt vad du menar. En del tycker att de gör detta om de har armbågarna mot ett bord, andra menar när man gör som i Bench Rest att man har ett rejält stöd under framstocken vilket ger en ger helt andra förutsättningar att nå bästa precision.
4.
Kolla även så att framstocken inte rör vid lufttuben på något ställe, pipa och lufttub ska vara friflytande på denna modell.
5.
Kolla vad du har för sikte! Extremt viktigt att ditt sikte verkligen kan fokuseras så att det blir parallaxfritt på ditt korta skjutavstånd (det är få sikten som ger mjlh ställa parallaxen på så kort avstånd!). Har du inte siktet ställt så det blir parallaxfritt så kommer riktpunkten att ändras beroende hur du håller ögat i okularet relativt optikens centrumaxel = dålig precision.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster