frågor om FX Whisper -

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: frågor om FX Whisper -

Inläggav Jazz 05 jun 2009, 00:58

Om en ljuddämpare är integrerad i pipan är den en del av vapnets konsrtuktion och är laglig.
Förstår inte varför man skulle bygga om en tyffe till whisper om man inte har gjort ett fel köp från början.
Jag var inne på en hel massa andra vapen men valde whispern för att den var tyst, Cyklonen tycker jag är bättre som gevär och det är samma med de andra. Jag anser att whispern är lite felbalanserad, men det är min smak och inte säkert att andra tycker samma.
Jag har den enbart för att den är tyst. Den låter lika mycket i fullfart som ett luftgevär i 10 joule utförande, kanske tom lite mindre. Jag är något handikappad efter en mc olycka och har svårt att ge mig av till en skjutbana, så ska jag skjuta så får de bli på min tomt och den ligger mitt inne i ett sammhälle. nu har jag väldigt stor tomt men ska man skjuta inne i ett sammhälle anser jag whispern är enda alternativet.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav mikebike 05 jun 2009, 06:44

Jazz skrev:Om en ljuddämpare är integrerad i pipan är den en del av vapnets konsrtuktion och är laglig.

För det första är det inte sant att FX's shrouder är integrerade eftersom de går att eftermontera, det har jag tidigare gjort med en "vanlig" shroud och alltså även med en Whisper-shroud.
För det andra finns det ingen sådan skrivning i vapenlagen.
Dessutom finns det gott om krutvapen med "integrerad ljuddämpare" utomlands, främst 22LR, men jag aldrig någonsin sett något till salu i Sverige. Om det vore "lagligt" med integrerad ljuddämpare skulle de ha varit mycket vanliga.
Exempel på shroudad 22LR:
Bild

Jazz skrev:Förstår inte varför man skulle bygga om en tyffe till whisper om man inte har gjort ett fel köp från början.

I mitt fall var var det så att jag hade licens på min Typhoon och det var både enklare och snabbare att köpa en licensfri Whisper, flytta över prylarna, och sälja delarna som blev över som en T12.
Användarvisningsbild
mikebike

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 53 gånger i 42 inlägg

Inläggav jonto786 05 jun 2009, 07:43

Kapar tråden lite och undrar hur man egentligen monterar rekyldämparen i shrouden.
När man gängat bort "ploppen" i änden av shrouden går det ändå inte att föra in insatsen eftersom de invändiga gängorna är ivägen. Ska man lossa hela shrouden och montera insatsen "bakifrån" eller kan man få bort gängorna på något sätt, är de loctitade på plats typ?

//J
jonto786

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Jazz 05 jun 2009, 08:55

Du får ta bort aluminium höljet och sätta i den bakifrån på de nyare whisper modellerna. Pluggen där gängorna sitter går helt enkelt inte att ta av om man inte brukar våld på bössan. (Det finns två pluggar en som du kan ta av och en som inte går att ta av)

Mikebike har helt rätt, alla sätt att minska ljudet är olagligt.
Det här om vad som är lagligt: Det är samma med Fx monsun, även där är det samma system som på whispern och där betraktar man det som lagligt. Jag tror att det här med olika former av ljuddämpare befinner sig i i en grå zon, vi vet egentligen inte vad som är lagligt förrän det har varit något fall uppe för rättslig prövning. Alla former av ljuddämpning är förbjudet. Men var går gränsen? Är det även olagligt att minska vapnets effekt för att på de viset få ner ljudet? Jag skulle tro att det senaste skulle vara lagligt men det är det inte om man tittar nogrannare på lag texten.
Jag själv tror att det kommer till att bli en lagändring när det gäller ljuddämpare, för den lagen som finns i dag skulle aldrig hålla i en rättegång, i varje fall när det gäller luftvapen.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Inläggav mikebike 06 jun 2009, 13:22

På Monsoon och Revolution är ljuddämpningen ett resultat av konstruktionen, eftersom expansionskammaren framför mynningen behövs för att bössan skall laddas om.
Användarvisningsbild
mikebike

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 53 gånger i 42 inlägg

Inläggav dcp416 07 jun 2009, 16:36

Jazz skrev:Du får ta bort aluminium höljet och sätta i den bakifrån på de nyare whisper modellerna. Pluggen där gängorna sitter går helt enkelt inte att ta av om man inte brukar våld på bössan. (Det finns två pluggar en som du kan ta av och en som inte går att ta av)

.

åfan,, men går det å fixa då med våld? eller äre omöjligt å klämma i sakerna,, inte nu med tanke att göra den olaglig, men fan den e tillräkligt dyr endå så då vill man juh hellst ha allt man betalar för, för du lär juh inte få rabbat för att dom mixtrat med den liksom 8)

och är det billigare att köpa allt på samma affär eller finns det billigare whispers nån annan stanns och pump, bipods,och lasersikte,, är snål som ett troll nu när man varit arbetslös utan A- kassa i 5 mån 8)
Evanix-golden bastard. Logun MK2, AA s200. BSA R-10Mk2. FX Whisperer. FX Gladiator, cometa orion.Hatsanbt65 x2 Hatsan ATP-2. hatsan galatian
beretta 92FS Xtreme, gamo pt-80,,crossman781,HW 50hatsan super tactical.
baikal mp 61,artemis cp2 .MM
Användarvisningsbild
dcp416

Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 20 gånger i 18 inlägg
Luftvapen favorit: airarms s200

Inläggav yellonet 25 aug 2009, 22:36

Ursäkta att jag river upp en gammal tråd, men är det alltså så att de svensksålda Whisper-bössorna inte är så tysta som de "borde" vara då de saknar något slags ljuddämpningsmaterial mellan shroud och pipa? :(
---
FX T12 Whisper (.22)
BSA 240 Magnum (.177)
Crosman 2240 (.22)
Anics A-1001 (.177)
yellonet

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg

Inläggav Jazz 26 aug 2009, 07:42

det finns inte en mellandel monterad utan detta får man göra själv. Den delen man köper till heter "rekyldämpare".
Whispern är rätt tyst även utan denna.
Enligt ryktet skulle polisen stött på Fx om att vapnet var för tyst.
Whisper låter i full fart som ett vanligt licensbelagt luftgevär.
Jazz

Inläggav Rodge68 26 aug 2009, 08:10

Hur är Whisper i förhållande till Royal 400. Jag tänker på ljudvolymen då.

Är Whisper väldigt tyst medans Royal 400 är något mindre tyst? Eller är den nya pipan också lika tyst som Whisper-pipan?
Rodge68

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan AT44 Cal.22

Inläggav yellonet 26 aug 2009, 10:26

Jazz skrev:det finns inte en mellandel monterad utan detta får man göra själv. Den delen man köper till heter "rekyldämpare".
Whispern är rätt tyst även utan denna.
Enligt ryktet skulle polisen stött på Fx om att vapnet var för tyst.
Whisper låter i full fart som ett vanligt licensbelagt luftgevär.

Vet du var man kan få tag i denna rekyldämpare? Jag har sökte på flera butiker men inte hittat något :?
---
FX T12 Whisper (.22)
BSA 240 Magnum (.177)
Crosman 2240 (.22)
Anics A-1001 (.177)
yellonet

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg

Inläggav Jazz 26 aug 2009, 23:31

Progunner har för 225skr.
Jazz

Inläggav yellonet 27 aug 2009, 10:06

Jazz skrev:Progunner har för 225skr.

Ok, tack!
---
FX T12 Whisper (.22)
BSA 240 Magnum (.177)