Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
underljudsförbud skrev:vettedax skrev:Ett litet OT inlägg bara...vi pratade ju om fukt i bössan samt pumpar....läste nyss hur det funkar med tex FX pumpen...i själva bottendelen ligger ett gäng med nån typ av glaskulor..så när man pumpar kondenseras fukten på dessa kulor å övergår till vätska...som lägger sig i botten..så när man luftar av pumpen blåser man samtidigt ut fukten...
tips , fx pumpen och liknande pumpar ger alltid fukt i tuben , satsa på ett extra filter eller ta isär tuben och smörj den invändigt med ett tunt lager pcp fett , för extra rostskydd
vasatheking skrev:Vad är PCP fett?
börne skrev:vasatheking skrev:Vad är PCP fett?
För att följa länken så måste du registera dig.
vasatheking skrev:börne skrev:vasatheking skrev:Vad är PCP fett?
Herre jävlar nästan 200kr för någonting som ser ut att vara vanligt kullagerfett.
börne skrev:vasatheking skrev:börne skrev:vasatheking skrev:Vad är PCP fett?
Herre jävlar nästan 200kr för någonting som ser ut att vara vanligt kullagerfett.
Skulle tro det är Renolit fett vilket jag sett här på forumet nånstans. Kullagerfett är det inte.
Kan verka dyrt, men den burken räcker i evigheter då man använder så lite.
vasatheking skrev:siliconolja överallt där oringar skall täta.
börne skrev:vasatheking skrev:siliconolja överallt där oringar skall täta.
Där har jag hört man inte ska använda det om det är en o-ring som glider mot nåt så som på FX pumpen, det håller o-ringar mjuka så det tätar bra där dom sitter still men smörjer inte så bra om det glider mot nåt, det är då detta PCP fett ska va bra.
Men även det som jag läst här då jag själv som sagt inte är kunnig i området.
börne skrev:...
Dyraste smörjan jag köpt är denna... För att följa länken så måste du registera dig.
Ingen aning vad det är men omtyckt av många & även det väldigt drygt, men 4 gram för 99kr, det blir ett fint kilopris av det.
vasatheking skrev:underljudsförbud skrev:vettedax skrev:Ett litet OT inlägg bara...vi pratade ju om fukt i bössan samt pumpar....läste nyss hur det funkar med tex FX pumpen...i själva bottendelen ligger ett gäng med nån typ av glaskulor..så när man pumpar kondenseras fukten på dessa kulor å övergår till vätska...som lägger sig i botten..så när man luftar av pumpen blåser man samtidigt ut fukten...
tips , fx pumpen och liknande pumpar ger alltid fukt i tuben , satsa på ett extra filter eller ta isär tuben och smörj den invändigt med ett tunt lager pcp fett , för extra rostskydd
Vad är PCP fett?
vettedax skrev:Jag läser å lär.....faktiskt inne lite på att köpa en dykartub beg...men vad ?? finns ju 200...232...300 bar vad jag ser, en hel del på blocket men vad skall jag tänka på förutom att den är besiktigad ?? kollat på en som är nybesiktigad 232 bar 12 liters å nyfylld....kan det va nått tro för hemmabruk???
underljudsförbud skrev:vettedax skrev:Jag läser å lär.....faktiskt inne lite på att köpa en dykartub beg...men vad ?? finns ju 200...232...300 bar vad jag ser, en hel del på blocket men vad skall jag tänka på förutom att den är besiktigad ?? kollat på en som är nybesiktigad 232 bar 12 liters å nyfylld....kan det va nått tro för hemmabruk???
232 bar funkar till vapen som inte kan fyllas med så höga tryck , så satsa på 300 bars tub 10-15 liter så har du luft länge efter en tubfyllning
sedan , handlar det om samma pengar , så är en pcp kompressor ett väldigt bra val att fylla sina vapen med
vettedax skrev:Ok mina bössor är en FX 2000 ..Diana Outlaw..FX dreamline..vill ju kunna fylla till 200 bar....vilken kompressor tycker du kan bli rätt ??
underljudsförbud skrev:fucks renolit är ett fett som tål höga tryck , vanligt kulagerfett antänder vid höga tryck , tänk dieselmotor i en bil
börne skrev:underljudsförbud skrev:fucks renolit är ett fett som tål höga tryck , vanligt kulagerfett antänder vid höga tryck , tänk dieselmotor i en bil
Tack... Detta förklarade vad Renolit är & inte bara.... "Renolit är lagerfett"![]()
Detta med tryck har man ju lärt sig & därför man köper en liten burk PCP fett sen är man safe, Ok lite dyrare än att köpa random tub på Biltema men man får det man ska ha
vettedax skrev:Jag läser å lär.....faktiskt inne lite på att köpa en dykartub beg...men vad ?? finns ju 200...232...300 bar vad jag ser, en hel del på blocket men vad skall jag tänka på förutom att den är besiktigad ?? kollat på en som är nybesiktigad 232 bar 12 liters å nyfylld....kan det va nått tro för hemmabruk???
underljudsförbud skrev:balistol är då min favorit till allt yttre , doftar gott med
börne skrev:underljudsförbud skrev:balistol är då min favorit till allt yttre , doftar gott med
![]()
![]()
Fast jag smörjer inte in systemet, jag har alltid vaxat då man slipper oljefilmen, tänker då på rostskyddet.
Förr med ett bra lackskydd till bilen men senaste gångerna har det blivit med Renaissance wax.
underljudsförbud skrev:vaxa in bössan har jag aldrig hört talas om![]()
underljudsförbud skrev:börne skrev:underljudsförbud skrev:fucks renolit är ett fett som tål höga tryck , vanligt kulagerfett antänder vid höga tryck , tänk dieselmotor i en bil
Tack... Detta förklarade vad Renolit är & inte bara.... "Renolit är lagerfett"![]()
Detta med tryck har man ju lärt sig & därför man köper en liten burk PCP fett sen är man safe, Ok lite dyrare än att köpa random tub på Biltema men man får det man ska ha
jo , detta är viktig info , då jag tror många använder vad de har i ladorna hemma till att smörja sitt vapen med
siliconspray skulle jag då aldrig använda i nått vapen , då det innehåller kisel , små små stenar som lyfter ytor ifrån varandra , därav det känns välsmortbättre då att tex använda röd atf växelådsolja , om man nu behöver nödsmörja yttre delar en skyttedag och inte har annat ,
balistol är då min favorit till allt yttre , doftar gott med
börne skrev:underljudsförbud skrev:balistol är då min favorit till allt yttre , doftar gott med
![]()
![]()
Fast jag smörjer inte in systemet, jag har alltid vaxat då man slipper oljefilmen, tänker då på rostskyddet.
Förr med ett bra lackskydd till bilen men senaste gångerna har det blivit med Renaissance wax.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster