Jonast skrev:Hej är det nån som har koll på kulbanor på en dreamline 22 10joule.
Går det att skjuta 25m med någon behållning ,eller bör jag upp i 16-20joule
Dvs ca 180 m/s
Ska du mestadels skjuta på samma avstånd så spelar kulbanan mindre roll, det är mer om man skjuter på olika avstånd då blir det mycket klickande på höjdratten eller att hålla över/under för alla olika avstånd. 25 meter är ju inte direkt långt avstånd så då faller kulan inte så mycket & då nollar man såklart kikaren på just 25 meter, det händer mer på längre avstånd, en .22 väger nästan det dubbla om vi tar en vanlig diabol som JSB Exact .177 0,547 gram & en JSB Exact .22 1,030 gram.
Sen är jag personligen tveksam med .22 & 10J speciellt i en FX med deras ST/STX pipor som ju inte är traditionellt räfflade.
Jag får inte alls samma precision med min FX .177 i 10J som med mina Air Arms .177 i 10J som har traditionellt räfflade pipor. Jag misstänker dom gillar lite mer fart då dom ju egentligen är tillverkade för mer än 10J & väldigt strypta för att klara det. Det är min tanke om det i alla fall.
Men ska du skjuta på samma avstånd hela tiden & då bara 25 meter tror jag inte du får några problem.