Ställa om Cyclone >> licensfritt?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Ställa om Cyclone >> licensfritt?

Inläggav Hipshot 17 dec 2024, 16:37

Ska byta Cyclonen till en DRS eller vad bössan heter men har fasligt svårt att finna en lösning för att bli av med licensen på Cyclonen. Initiala tanken var att sälja den men det är för struligt att hitta köpare som får licens så enklast verkar vara att ställa ned bössan. Lämnade till en bönhas som "trodde han fixade det" men denne insåg sedan att han riskerade att förstöra div packningar så han gjorde ett halvdant jobb, lämnade bössan åter i fortsatt fullfräs utförande. Sjukt irriterande.. när jag senare snackade med honom så hade han inte ens koll på vad fartomställaren var för något.. "jag kom ned till 190 m/s.." grattis, du har provskjutit på lägsta hastigheten sa jag..

Mailat med Fx, vart hänvisad till Walter Borg i Sthlm.. ringde dem.. ngn stjärna där meddelade att de inte tog emot Fx över huvud taget för något alls. Har en kontakt som kan lösa det men det innebär rätt många mil i bil för att fixa. Till saken hör att jag måste få väck denna för att kunna få inköpstillståndet klart på nya bössan..

Tips någon!?
Hipshot

Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Ställa om Cyclone >> licensfritt?

Inläggav XY1 17 dec 2024, 18:47

Luftvapen och licenshantering är inte längre vad den har varit. Okunskap och därmed krångel vid licensansökan gör att många företag inte vill hålla på med det längre. Du får göra som jag, bita i det sura äpplet, och skrota bössan.
Senast redigerad av XY1 17 dec 2024, 18:47, redigerad totalt 1 gång.
Steyr LG110 FT/BR 16J, LP 50
AA TX200 Mk3 10J, S400 MPR FT 10J
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
RAW BM500, .22 FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1

Tack utdelade: 479 gång
Tackad: 280 gånger i 138 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr LG110

Inläggav Captain Beefheart 17 dec 2024, 19:32

XY1 skrev:Luftvapen och licenshantering är inte längre vad den har varit. Okunskap och därmed krångel vid licensansökan gör att många företag inte vill hålla på med det längre. Du får göra som jag, bita i det sura äpplet, och skrota bössan.

Väldigt tråkigt att höra, hela vårt system med vapenlicenser har ballat ur tyvärr. Vill man så kan man ju behålla allt som inte är licensbelagt när man skrotar ett vapen.
Önskar köpa:
VZ47 med helstock
VZ35
Tidigt BSA luftgevär
Webley luftvapen före 1970
Haenel mod 33 Sport
Användarvisningsbild
Captain Beefheart

Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 81 gånger i 41 inlägg
Skytteklubb: Nybro PK

Följande användare vill tacka Captain Beefheart för detta inlägg
Luftpangarn (17 dec 2024, 20:33)

Inläggav Hipshot 17 dec 2024, 20:25

Det är ju så tramsigt, jag tror Cyclonen kan vara ett bra komplement framledes i licensfri version.. ska polisen då påverka innehavet genom att tvinga fram skrotning. Nu har väl Fx någon del i detta, det borde finnas någon form av kedja/avtal med smeder som kan hantera deras grejer runt om i landet..
Hipshot

Inläggav Luftpangarn 17 dec 2024, 20:48

Mest fantasifulla svar jag kan komma på, är om FX kan tänka sig att ta in bössan, fixa till den, och stämpla den med nytt serienummer - typ bara lägga till en siffra eller bokstav. Lär ju inte vara gratis, men tror nog FX också kan vara intresserade av att dels någon köper ny bössa, dels någon kan bli FX frälst av en begagnad bössa.

När jag var ny här på forumet (7år sedan, eller nå't?), hade vi kommit överens om att en forumsmedlem skulle sälja sin avrustade (licenspliktiga) HW97K till mig i 10J utförande. Men polismyndigheten I Gävleborgs län var fullständigt omöjliga att ha att göra med. Till slut fick bössan i stället gå till någon som kunde få licens. Och ofta leder ju detta till stor värdefullust, för marknaden för licensfritt är ju våldsamt mycket större.
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1515 gång
Tackad: 320 gånger i 227 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Inläggav XY1 17 dec 2024, 21:09

Hipshot skrev:Det är ju så tramsigt, jag tror Cyclonen kan vara ett bra komplement framledes i licensfri version.. ska polisen då påverka innehavet genom att tvinga fram skrotning. Nu har väl Fx någon del i detta, det borde finnas någon form av kedja/avtal med smeder som kan hantera deras grejer runt om i landet..

Problemet i stort har inte med FX att göra. Problemet är lika för alla luftvapen.
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
RAW BM500, .22 FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1

Inläggav börne 17 dec 2024, 21:12

Hipshot skrev:det borde finnas någon form av kedja/avtal med smeder som kan hantera deras grejer runt om i landet..

Tobbe på Hurricane skruvar FX.

För att följa länken så måste du registera dig.

Nås lättast via mail... info@luftvapen.se

Men det är ju en handläggare som måste godkänna att du tar bort licensen, det görs väl sen hos en vapensmed som kan intyga att bössan är licensfri igen, som jag fattat av det man läst här rätt svårt att få handläggarna att godkänna nuförtiden.

Eller du har fått det godkänt men hittar ingen som kan göra det? Som sagt, Tobbe skruvar på FX.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2925 gång
Tackad: 6290 gånger i 2485 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Luftpangarn 17 dec 2024, 21:27

Med mitt förslag,skrotas formellt befintlig bössa, och en ny icke licenspliktig uppstår ur gamla delar. ingen aning om det funkar, men kankse värt ett försök?

- Föresten kanske vilken vapensmed som helst kan göra det? De får väl både skrota och bygga nya vapen?
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1515 gång
Tackad: 320 gånger i 227 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Inläggav Hipshot 17 dec 2024, 21:50

börne skrev:
Hipshot skrev:det borde finnas någon form av kedja/avtal med smeder som kan hantera deras grejer runt om i landet..

Men det är ju en handläggare som måste godkänna att du tar bort licensen, det görs väl sen hos en vapensmed som kan intyga att bössan är licensfri igen, som jag fattat av det man läst här rätt svårt att få handläggarna att godkänna nuförtiden.

Eller du har fått det godkänt men hittar ingen som kan göra det? Som sagt, Tobbe skruvar på FX.

Nope de gör inte detta. Jag ska hämta nya bössan via dem och ställde givetvis frågan. Men lite märkligt, vid tidigare kontakter med Hurricane så har de varit sjukt hjälpsamma.. nu kan de inte ens hänvisa till ngn annan vettig smed som kan lösa detta. Lite fundersam på vem det är jag mailat med på Hurricane..

Edit: Oklart vem på hurricane jag haft kontakt med men jag korrigerar mej själv. De kan strypa MEN skriver inga strypningsintyg längre.
Senast redigerad av Hipshot 17 dec 2024, 21:56, redigerad totalt 1 gång.
Hipshot

Inläggav XY1 17 dec 2024, 21:55

Hipshot skrev:
börne skrev:
Hipshot skrev:d
Nope de gör inte detta. Jag ska hämta nya bössan via dem och ställde givetvis frågan. Men lite märkligt, vid tidigare kontakter med Hurricane så har de varit sjukt hjälpsamma.. nu kan de inte ens hänvisa till ngn annan vettig smed som kan lösa detta. Lite fundersam på vem det är jag mailat med på Hurricane..

Det är ju precis vad jag skrev tidigare.....handlarna/vapensmederna kan få/får problem med polisen när de tagit ner ett vapen i effekt och någon senare ägare vill ta upp det i effekt igen. Polisen förstår inte hur luftvapen fungerar verkar det som.
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
RAW BM500, .22 FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1

Följande användare vill tacka XY1 för detta inlägg
Hipshot (17 dec 2024, 23:22)

Inläggav börne 18 dec 2024, 06:28

Hipshot skrev:
börne skrev:

Edit: Oklart vem på hurricane jag haft kontakt med men jag korrigerar mej själv. De kan strypa MEN skriver inga strypningsintyg längre.

Det är säkert Tobbe då han själv servar. Då är det p.g.a. det XY1 nämner inte för att dom inte är hjälpsamma.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav schull 18 dec 2024, 08:16

Staffans vapen hjälpte mig när handläggaren behövde ett intyg på att vapnet var licenspliktigt, innan han godkände min licens. lite moment 22.

ring och prata med honom.

Användarvisningsbild
schull

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FX dreamline, FX Biathlon

Följande användare vill tacka schull för detta inlägg
Hipshot (19 dec 2024, 15:29)

Inläggav börne 18 dec 2024, 08:47

schull skrev:Staffans vapen hjälpte mig när handläggaren behövde ett intyg på att vapnet var licenspliktigt, innan han godkände min licens. lite moment 22.

ring och prata med honom.

Verkar dock vara svårt på andra hållet idag, när du har licens på vapnet men vill få bort licensen. Inte för att vapensmeder inte vill utan för att handläggare inte godkänner det.

Dom har inte koll på luftvapen att det är enkelt att både få dom licenspliktiga & från det licensfria. Dom ser det bara som vapen & krutvapen är ju enklare, dom är licenspliktiga.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
XY1 (18 dec 2024, 08:50)

Inläggav groda 20 dec 2024, 12:35

Är ju fartomställaren som skall ha ett enda lagom stort hål,så du får ned hastigheten så spakenkenborttagen till omställaren,bör ju inte va svårt o fixa,men polisens kontroll o godkännande kan ju bli knepigt,har själv en sådan bössa.
Användarvisningsbild
groda

Tackad: 13 gånger i 13 inlägg

Inläggav groda 20 dec 2024, 15:08

Har en omställare i mässingsom ja skall mäta upp storleken på hålet så den blir licensfri,dom andra hålen som finns i din omställare måste pluggas,går o göra med svets,hör av dig så kan du få storleken på hålet du skall borra i omställaren.
Användarvisningsbild
groda

Tackad: 13 gånger i 13 inlägg

Inläggav Kantal 09 jun 2025, 17:02

Vet inte vad du gjort med Din Cyclone nu, skrotad eller såld.
Men du måste dela blocken, flippa fartomställaren så att de tre små hålen är de du kan ställa mellan och sen justera hammarspänningen.
Bra o du har kronograf så du ser att den hamnar under 10J. SKa man vara extra noga so behöver du byta mässing-dysa som sitte under
oringen som är under fartomställaren.

Fartomställaren i mässingsbrons som "groda" skriver om är en specialversion som en medlem på gamla luftvapenforumet tillverkade och hade
ett 10J hål i. Dvs du hade dina tre högfartshål, sen tog du bort ställpinnen och vred ett klick till så hade du 10J (om man ställt i bössan efter det)...

FX Cyclone Valnöt .22
FX DRS Tactical .22
Air Arms TX200 .22
Användarvisningsbild
Kantal

Tack utdelade: 175 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: PLVK

Återgå till Fx Airguns