Sida 1 av 1

HW50s, piprök efter Vortek-tuning

InläggPostat: 27 jan 2016, 16:15
av axel
Min HW50s har gått cirka 1000skott sedan jag monterade ett vortek-kit. Delarna var sparsamt smörjda, och jag använde de smörjmedel som följde med kittet. Däremot ryker det fortfarande ur pipan efter varje skott. När pipan bryts och man tittar igenom pipan ser man hur röken skingrar sig och märker att det luktar lite brännt. Hastigheten är jämn och fin, och träffsäkerheten felfri.

Min HW30 som också är vortek-konverterad, ryker inget alls. Den har däremot gått cirka 3.000skott. Jag kommer inte ihåg hur den var efter ca 1000skott

Borde jag vara orolig för att packningen är kass eller att något annat inträffat i bössan?

Re: HW50s, piprök efter Vortek-tuning

InläggPostat: 27 jan 2016, 17:42
av atte69
en hv 30 har ju lägre komp förhållande gentemot 50,an det borde inte vara nått fett kvar ,,drar du pipan med olja ibland?
o vad har du för ammo ?ammon kan vara lite oljig ,,är det fuktigt ute kan man se lite rök men den luktar visserligen inte,,
jag har prövat att "skölja " med bromsrengörning även ballad bräckleen , sprutat in i transferport o knäckt pipan upprepade ggr utan att den hakar upp ,upprepat för att sedan tömma ut o låta torka över natt ,funkar fint ,pröva o blås i pipan o se om den e tät men passa dig ,,om nån ser dig kan dom ju undra ,,,försiktigthet bör iaktagas om bössan är uppspänd,,den skall vara i det närmaste helt tät med vortek packning A

Re: HW50s, piprök efter Vortek-tuning

InläggPostat: 27 jan 2016, 18:18
av Tompaz
Den bästa åtgärden vore nog att demontera bössan. Pistong packningen är lätt att skada vid ihopsättning, så den bör besiktigas. Sparsamt smörjd är nog många gånger en tolkningsfråga. Kolla youtube om du är osäker eller googla Ulf Sandberg (Vortek)

Re: HW50s, piprök efter Vortek-tuning

InläggPostat: 27 jan 2016, 18:31
av axel
Nu har jag rivit bössan, torkat ur den ordentligt, smörjt upp allting med ett tunnt lager smörjmedel(det som följde med). Mycket riktigt var det smörjmedel framför packningen, dessutom hade den ändrat konsistens från fett till olja. Efter återmontering rök den ingenting alls. Packningen såg fin ut fortfarande dock. Möjligen kan jag ha använt lite 5-56 för att få bukt med ett lite skrapande ljud när man för tillbaka pipan efter att ha hakat upp. Det är lite oklart var detta ljudet kommer ifrån, hittar inga spår efter skav i bössan. Den lät fint vid uppspänning.

Kanske har 5-56 blandat sig med smörjmedlet på ett ofördelaktigt sätt och förstört egenskaperna varpå det har hamnat framför pistongen och börjat ryka. Nu är det löst iaf!


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Efter rengörning och insmörjning

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.


Re: HW50s, piprök efter Vortek-tuning

InläggPostat: 27 jan 2016, 19:03
av Sundan
Skrapandet på hw50 är ett känt fenomen,verkar ha följt med genom generationerna,min skrapar åxå fast det är en nyare version med en gummilist vid laddarmen, den skrapar ändå, inte alltid men ibland. Oftast "sätter" det sig när man skjutit ett tag efter demontering/montering på min.

Re: HW50s, piprök efter Vortek-tuning

InläggPostat: 27 jan 2016, 19:36
av atte69
gött att du fick till det...

Re: HW50s, piprök efter Vortek-tuning

InläggPostat: 05 mar 2016, 22:19
av joppy
Sundan skrev:Skrapandet på hw50 är ett känt fenomen,verkar ha följt med genom generationerna,min skrapar åxå fast det är en nyare version med en gummilist vid laddarmen, den skrapar ändå, inte alltid men ibland. Oftast "sätter" det sig när man skjutit ett tag efter demontering/montering på min.


Jag har skrap både från u-profilen samt stålrullen. Enligt WDB För att följa länken så måste du registera dig.

så är min tillverkad 2012! Nån som vet vilket år som gummilisten kom?

Har tillverkat ett plastinlägg som förhoppningsvis kan bespara komptuben från dom parallella skrapen från u-profilen, vet inte om det hjälper mot stålrullen dock! Plastinlägget som jag gjort är från en bagagestropp (plastkrok) som dessutom är lite bågformad vilket gör att den är lite fjädrande typ några tiondelar!

Re: HW50s, piprök efter Vortek-tuning

InläggPostat: 06 mar 2016, 08:32
av dagevert
Det er ikke alltid skrapningen kommer på utsiden av tuben, noen ganger skraper spennarmen på innsiden av tuben også.
Dette kan forsterkes av plastinnlegget i spennarmen om det blir feil, det trengs ofte litt justering av spennarm og plastinnlegget før man får det helt bra.
Jeg har endel børser med dette spennarmsystemet(hw35 av forskjellige årganger, moderne hw50s, eldre hw50s av forskjellige årganger, hw30 av forskjellige årganger), og flere av disse har trengt litt justering av spennarmen før de har blitt bra.

Re: HW50s, piprök efter Vortek-tuning

InläggPostat: 06 mar 2016, 09:21
av axel
Jag letade skrapljud på min till oändlighet, men det är svårt att hitta var dom kommer ifrån. Jag tyckte en del ljud kom från pistongen vid uppspänning, men kunde inte hitta några skrapmärken som visade på det, varesig på pistongen eller på insidan av tuben. Det enda som hjälpte var 5-56, men efter ett ta förvandlade det smörjmedlet till sörja som läckte fram framför pistongen och gav upphov till Diesling.