Discovery .22

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Discovery .22

Inläggav marhol 20 dec 2008, 18:48

Jag kunde inte låta bli att köpa den i alla fall! det var den första pcp-bössan som
jag funderade på sedan gick tankarna till Tyffen. Men till slut så blev det ju
Cyclonen som några av er kanske vet. Men tankarna på Discoveryn ville inte försvinna
så vad gör man, jo man botar sina tvångstankar genom att köpa det man vill ha.
Denna gången blev det en .22:a bara för att... jag ville det helt enkelt!

För att följa länken så måste du registera dig.

Avtrycket var under all kritik när jag fick bössan, riktigt kasst faktiskt. Men det är
väll iget för en händig karl som har tillgång till en hel maskinpark tänkte jag och
rev isär hela avtryckarmekanismen. Det fick bli polering av "vipparmarna" som var
urstansade ur plåt. Plus att jag borrade ett nytt hål i den ena vipparmen vilket ledde
till att det blev en helt annan utväxling mot den vippan som håller hammaren.
Denna modd förändrade hela avtrycket markant skulle man kunna säga. Bara genom att
polera och smörja upp delarna så blev det mycket lättare. Och när jag sedan fick
borrat så blev det som ett helt annat trycke. Rekomenderas starkt!! :mrgreen:
Se bilderna så fattar ni vad jag menar!

Bilderna har inte jag tagit dom är saxade från en annan sajt !

Träffbilderna innan trigger modden kunde jag inte fota för jag har ingen vidvinkellins
som räcker till, till min kamera,
Men jag fotade i ett mellanläge så att säga. Tavlan är skjuten med ENDAST polerad och
välsmord avtryckare, jag har alltså inte borrat något nytt hål i detta skedet

Vad det gäller ammo så kan man se att bössan inte gillar FX kulorna något vidare men
därimot funkar H&N FTT rätt bra tycker jag. Dom där DIABOLO LUX funkar faktiskt hyfsat
dom med, Jag sköt några lite bättre serier med just dom kulorna på en annan tavla.
Men allra sämst var ju NAPIER POWER HUNTER som inte ens gick att ladda i bössan! :smt066

FTT skotten sprang jag på av en slump i en affär här i stan som förr i tiden sålde
lite jaktgrejjer. Men har på senare år gått över till att sälja båtprylar å sånt.
Så jag fick köpa kulorna för halva priset och funkade dom bra så var jag välkommen att
köpa resten av deras lager för halva priset, det är ju kul när det slumpar sej på det
viset tycker jag

En annan sak som är lite kul är att bössan verkar skjuta bäst från Ca: 100 bar ner
till Ca: 50 bar. Det smäller som fan i både bössan och kulfånget under den intervallen.
Är det någon mer än jag som har märkt det?
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Re: Discovery .22

Inläggav buckshot2000 20 dec 2008, 18:55

Bra precision för det priset bössan betingar ! skjöt du de olika diabolerna direkt efter varandra eller sköt du massa skott av samma ammo för att "rensa" pipan emellan ?

Mina FX-bössor skjuter mycket sämre än sådär om jag byter mellan olika ammo fram och tillbaka helatiden , om jag däremot skjuter 25 skott med tex. FTT eller Crossman så kommer träffbilderna ihop och det slutar sprida nånstans vid 30 skott.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav marhol 20 dec 2008, 19:26

Jag skjöt dom direkt utan att "rensa pipan" i mellan men FX diabolerna verkar inte vilja bli skjutna ur min discobössa för dom går bara inte i hop efter ett tag, tyvärr.

Vad det gäller precicionen så är den helt OK tycker jag, man får ju vad man betalar för som sagt :wink:
En duktig skytt hade nog kunna krympa träffbilderna en del tror jag.
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Användarvisningsbild
marhol

Inläggav Patrik 20 dec 2008, 19:49

Grattis till nya bössan, har kollat lite på den och vi får väl se vad som händer till våren :-)
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik

Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Inläggav buckshot2000 20 dec 2008, 20:19

Discovery och Hatsan AT44 i kaliber .22 tycker jag verkar prisvärda , tyvärr har jag för många bössor och inte tid ens till de jag har.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav marhol 20 dec 2008, 20:25

Patrik skrev:Grattis till nya bössan, har kollat lite på den och vi får väl se vad som händer till våren :-)

Tackar!
Det är en ganska skojig puffra som känns prisvärd. det som jag stör mej mest på är att skäggstubben på kinden fastnar i kolven när man skjuter. Detta beror nog på att det är ganska grov yta på kolven så skäggstråna lixom fastnar i porerna i träet. :smt016

Jag skojar inte om ni tror det. :-)

Användarvisningsbild
marhol

Inläggav Daniel 20 dec 2008, 21:42

GRattis, håller med om napier diabolerna dom var itne så mkt värde i min theoben heller, laddningsbara var dom dock
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Återgå till Crosman