Jaha....jo.....det är sant. Råkade köpa ännu en BB-gun när jag var till Teknikmagasinet för att köpa mer Stålkulor till mina co2-pistoler.....
Jag fattar inte detta. Bössorna jag köper blir billigare och billigare, och plastigare och plastigare.......Men jag har roligare och roligare när jag skjuter...
Säkert en period jag kommer över snart.........hoppas jag.

Men jag lovar att inte falla så långt ner att jag börjar med airsoft...
Denna gång blev det en Crosman 781
SSP (single stroke pneumatic), helt i plast förutom pipa och en del av det mekaniska. Är 87cm lång och väger endast 1,3kg...
Den har ett radmagasin man kan ladda med 5st diaboler, och som man matar manuellt. Eller ett inbyggt rörmagasin för stålrundkulor på 20 + 200skott....
Huvudmagasinet rymmer 20 st kulor, men med en knapptryckning och lite skakning på bössan så fyller man på detta via en reservoar i bössan som rymmer 200st diaboler. Svårt att förklara men funkar faktiskt riktigt bra och är gjort på ett par sekunder.
Man laddar bössan genom att fälla ner framstocken och förkomprimera luften i cylindern när man trycker tillbaka framstocken.
Sedan spänner man upp en hammare med ett litet handtag på sidan av lådan, när man för tillbaka detta handtag så följer även en laddpinne med som för in kulan i loppet. Nu är bössan klar för att skjuta och har heller ingen automatsäkring. När man fått upp vanan går det faktiskt mycket snabbare än det låter att ladda om bössan, på några få sekunder.
Enkla öppna riktmedel, och en faktiskt ganska OK plastavtryckare, visst inte så rent
trycke, men ganska lätt...
Utgångshastigheten är väldigt jämn men ligger bara mellan 106-107 m/s med stålkulorna... Fabrikssifrorna uppger 135 m/s med stålkulor...
Men precisionen med rundkulor var det faktiskt inget fel på alls, bättre än tex Haenel 310....
Lättskjuten så det skriker om den och går mycket snabbt att få upp bössan och få siktena och målet i linje med varandra, oerhört snabbt att komma till skott med andra ord..
Bössan kostar bara 699kr, och ger mycket skjutglädje för pengarna om man liksom jag gillar konceptet...
och lite bilder på skapelsen...
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.