Det skulle såklart fungera, däremot tror jag att längden på pipan kan göra den greppkänslig. Kan t.om. vara så att en kortare längd är mer optimerad pga. räfflingens friktionsmotstånd.
varför enda alternativet ? finns ju massor av längder att välja på , och man kan alltid korta en pipa i en svarv om man har köpt en för lång och ångrar sig - förlänga är dock betydligt svårare.....
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet* För att följa länken så måste du registera dig.
Vad är det för 24" pipa du fått tag på då? Från vilket vapen kommer den?
Personligen skulle jag inte kapa bort kröningen i mynningen, det går ju att fixa själv, men mycket besvärligt att få till bra! Personligen skulle jag alltså kapat i "bakkant" på pipan, men tro inte på mina ord utan vänta tills något proffs har sagt vad som är rätt... spekulerar mest nu...
Crosmans pipor för 1377 har ett koniskt transferportshål som jag själv tycker är svårare att få till bra än en ny kröning. Crosmans kröningar är dessutom sällan speciellt bra (kom ihåg prisläget på dessa prylar i USA) och vanligtvis så får man betydligt bättre precision efter en hemmakapning.
Kapa pipan rakt vid önskad längd, sedan sätter du en kullerförsänkt skruv i borrmaskinen, stryker på lite slippasta och kör försiktigt an några gånger till kronan ser jämn och fin ut över både bommar och räfflor.