Då kör vi sista geväret i serien: Walther lgm-2 och lg300
Serien bygger på samma block och i stort sett samma delar.
Kaliber och energimängd: Finns bara 4,5mm. 7,5J till 24J med olika hammare/regulatorer.
Stock: Trästocken finns som ambi i bok och höger i laminat, väldigt skön form. Aluminiumstocken finns i flera olika versioner, olika färger och ytmaterial. Väldigt ställbar.
Pipa: 10m gevären har 42cm, högeffektsversioner har ca 50cm. Verkar vara bra pipor som tål olika farter. Både min lgm och min lg300 håller under 20mm på 50m.
Tyngd och tyngdpunkt: Orginal ståltub är jättetung, den ingår i walthers 300bar serie, tjockt gods. Det finns kortare och det finns även aluminiumtuber. Stockarna är lätta orginal för att sedan blyas ner efter behag.
Locktime: Superbra, kort väg och kort slaglängd.
Regulator: Superbra, finns olika regulatorer genom tiderna, de senare ska vara jämnare. olika regulator med olika sekundärkammare för olika energimängder. Alla regulatorer passar alla vapen.
Avtryck: Superbra, samma liga som Anschutz.
Bygga om till 16J: lgm-2 är en sidospännare, behöver ny regulator och tub. lg300: ny reg och ny hammare/upphaksdel. Nytt ventilsäte som inte trycks ihop av det nya högre trycket, hårdare nylon.
Konstruktion: lgm saknar kilspår på främre delen av blocket, går att fräsa dit. Enkelt block annars, allt går att nå från undersidan. Lite pansarvagn över bygget. Man bör friflyta pipan för att slippa poi ändringar.
Man vill inte ha xt versionen av lg300, den har absorber som inte funkar över 7,5J
Bägge gevär har laddprobe, verkar vara så väl genomfört att det funkar. Själva säger man att det är bättre för att kulan alltid hamnar på samma djup i pipan.
Lgm och lg300 har för långa laddarmar för att få på kikare, orginallösning kostar 70€, bågfil är gratis...
Kvalité: 100%
Servicebarhet: Enkelt att komma åt och enkelt att torka. Regulatorn går att serva och håller många år.
Reservdelar och återförsäljare: Går långsamt att ha kontakt med fabriken, gamla delar går att köpa men räkna med 6mån leveranstid. Svenska återförsäljare har bra priser och är trevliga.
Temperaturstabil och vädertålig: Välkänd i uk hos hft folket för stryktålighet.
Var köper man och vad kostar den? Beg lgm-2 på egun ca 3500:-. Beg lg300 ca 7000:- till 12000:- Regulator 1500.-. Tub 1500:-. (man kan även köpa min lgm-2 moddad och klar när jag fått fart på min nya lg300)

Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.