Tävlingsgevär eller inte?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av renodlade tävlingsgevär.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Tävlingsgevär eller inte?

Inläggav BsaR10 19 dec 2021, 20:48

Tänk på att om du ska tävla i annan klass än debutant krävs det licens på vapnet för dom klasserna över 10J. Samt skyttekort & löst tävlingslicens.

Kan ju va bra att kolla genom reglerna så får du reda på lite bra att veta... För att följa länken så måste du registera dig.

[/quote]

Skyttekort och licens och 2 bössor under 10j är fixat. Nu är det jag som behöver mängd träning innan man ska krångla med vapenskåp. Nästa vapen jag köper ska va tävlingsinriktat. . Kanske hittar man något på nån rea framöver, eller på blocket. Som jag låste någonstans: att närtshoppa är nästan roligare. Men just att läsa lite för och emot från erfarna skyttar till plinkare sparar nog ett och annat felköp.
BsaR10

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lg 110

Inläggav börne 19 dec 2021, 21:14

Det var nog mitt inlägg i tråden om Hawke Airmax Compact om det var nu i dagarna du läst det :wink:

Jo nätshopping innan ett inköp är skoj. Det brukar dock alltid bli dyrare & dyrare ju mer man kollar :-)
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6298 gånger i 2489 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Martin 20 dec 2021, 09:16

börne skrev:Mäts ju vid pipan så vad blir det 4 meter ut!? Men då kronografer skiljer lite ligger det liiiite högt för att ta hand om eventuella kronograf fel. Det är upp till dig själv att va på den lagliga sidan om 10J.
Vad gäller kaliber .20 ingen aning, är väl för att i princip ingen skjuter med det. Man glömmer nästan bort att den finns. Max kaliber .22 vet jag inte varför det blev. Men max 35J är ju för att i säkb räknas effekt över det numera som 22lr & då blir det jobbiga säkerhetsavstånd.

Ang din fjäderbössa. Synd du knappt varit med & tävlat senaste åren! Krävs ju inte så många skyttar så hade klassen inte slagits ihop med PCP.

Lite OT i denna tråd men skit samma.

Jo det var det jag också tyckte, lite väl högt.

För övrigt så slogs klasserna ihop innan jag slutade vara synlig på tävlingarna. Var också en orsak...inte kul att tävla med fjäder mot PCP i fullfartsklass.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 639 gånger i 262 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Föregående

Återgå till Tävlingsgevär

| | |likartade trådar| | |