Licensfråga - två licenser samtidigt?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av renodlade tävlingsgevär.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Licensfråga - två licenser samtidigt?

Inläggav Nikkob70 20 maj 2024, 17:31

Har budat hem två licenspliktiga luftgevär och tänkte glad i hågen att behovet motiveras av att jag är aktiv i förening som bedriver tävlingsskytte i FT och att jag skulle söka för vapen i olika effektklasser. Till saken hör att jag är aktiv pistolskytt och ser hur medlemmar får licenser för många vapen med motivet att använda i olika klasser. Jag har även vapenlicens för två olika 6,5x55 då de används med olika syften. Min förening är tveksam till om de kan motivera behov av två vapen till en relativt ny medlem, medlem sedan 2023 . Jag har svårt att se på vilken grund polisen skulle kunna neka när jag uppfyller de formella kraven? Till saken hör att jag bara varit med i en tävling, men kriteriet är väl aktiv skytt eller ej, kan antalet tävlingar spela roll? Några erfarenheter av hur polisen ser på detta? Tyvärr bor jag i Västra Götaland vilket inte verkar vara en fördel..
Nikkob70

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 38 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: Alingsås frivilliga skarpskytt

Re: Licensfråga - två licenser samtidigt?

Inläggav Andy 21 maj 2024, 05:47

Jag jobbar i en vapenbutik och gällande att söka på flera licenser samtidigt skall inte vara något problem.
Ditt problem kan vara din klubb som "tycker" att du inte har varit tillräckligt aktiv och därför inte skriver ut något intyg.

Nu skrev du inte om det var fjäder/pcp gevär du hade budat hem.

Nu är jag inte insatt i FT men det finns väl olika klasser?

Andy
BSF 54 5,5
BSF 55 4,5
BSF 55 deLux 4,5
BSF 55 5,5
BSF 65 4,5
BSF 70 4,5
BSF 55 new model 5,5
Fwb 80 4,5
Fwb 127 Sport 5,5
Fwb New Sport 4,5
Fwb 300 Universal 4,5
Användarvisningsbild
Andy

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 38 gånger i 25 inlägg
Skytteklubb: Malmö Skytte Gille
Luftvapen favorit: BSF / Bavaria och Feinwerkbau

Re: Licensfråga - två licenser samtidigt?

Inläggav Martin 21 maj 2024, 07:47

Vet inte hur det är för er andra föreningar i andra län, men som utskrivare av föreningsinytyg för Onsala, så har jag vid alla tillfällen då en "ny FT skytt" ansökt om licens blivit uppringd av Tillståndsenheten (kan inte minnas att jag inte har). Inte alltid vid föreningsintyg nummer två eller mer. Frågan har varit om vi som förening kan intyga att personen ifråga är en aktiv skytt och har behov av vapnet ifråga.

Dock verkar det som att de blivit lite mer liberala senare år, men de är lite på tårna här i VG län.
Senast redigerad av Martin 22 maj 2024, 11:53, redigerad totalt 1 gång.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 638 gånger i 261 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Återgå till Tävlingsgevär