Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Martin skrev:Fast, det beror ju på vad du skjuter med för diabol. T.ex för vanliga JSB Exact så är hastigheten 191.2 mps för att uppnå exakt 10J. Detta då räknat på att den väger av JSB angivna 0.547 gram.
Frank69 skrev:Martin skrev:Fast, det beror ju på vad du skjuter med för diabol. T.ex för vanliga JSB Exact så är hastigheten 191.2 mps för att uppnå exakt 10J. Detta då räknat på att den väger av JSB angivna 0.547 gram.
Har försökt att hitta hur Polisen ev provskjuter luftgevär och med vilken ammo...
Det kan ju som du säger påverka hastigheten...
Man vill ju vara laglydig, men ändå ha ett så optimalt och välskjutande vapen som möjligt.
Om nån hittar info ang hur de testar vapnen så skriv gärna nån rad...
Jazz skrev:För ganska länge sedan kollade jag runt och hittade bestämmelser hur tester ska gå till. vapnet skall lämnas till SKL med den amo du skjuter med för tillfället. Dvs den amo som du förvara vapnet med. FInns det ingen amo till vapnet så använder SKL godtycklig amo. Det jag har för mig är att det står i vapenlag stiftningen. Det står en massa olika grejer på samma plats tex att man inte får ha vik kolv på licens gevär.
Martin skrev:Jag kör på den ammo jag använder för de olika bössorna, oftast är det just JSB Exact.
Leopold skrev:Tack Martin! Med litet tur kan man kanske klara sig med ett Centerpoint(/Leapers) 4-16 x 40 då som jag hade tänkt så länge. Hyfsat långt sikte.
niklas skrev:... ungefär samma som att montera regumerade däck på en formula 1 bil
niklas skrev:ett leupold sikte är det helt klart värt. om jag inte mins helt fel så has jazz ett par olika hawk kikare . bäst prestanda /pris . har 11 st själv
Jazz skrev:Om man kan undvika vissa märken så skjuter många gevär riktigt bra i 10 joule.
Leopold skrev:För tillfället behöver jag framför allt en tyngre och stabilare bössa i 10 J för mängdträningen i FT-ställningar (och kanske även litet BR) och då passar fwb300s bra. Det hindrar inte att jag kan låna föreningsvapnet litet då och då när jag är i Vittsjö.
Frank69 skrev:...
Är ju ett fint luftvapen.
Jazz skrev:För ganska länge sedan kollade jag runt och hittade bestämmelser hur tester ska gå till. vapnet skall lämnas till SKL med den ammo du skjuter med för tillfället. Dvs den ammo som du förvara vapnet med. Finns det ingen ammo till vapnet så använder SKL godtycklig ammo.
Leopold skrev:Faktum är att jag beställde en arctic-fjäder från JM att ha som reserv nu när man snart blivit med 300s. Fjädrar är ju förbrukningsvara så det gäller att köpa på sig medan det finns eller hur.
Leopold skrev:Aj då Frank det ser inte bra ut...
Ett tips som funkade fint på min HW30s: JSB Exact Heavy, där hamnar den på rätt sida om strecket med en minimal men klädsam marginal. Kanske lika med din bysse vem vet, en bra kula tycker jag rent allmänt på litet håll *om* man vet exakt avstånd.
Faktum är att jag beställde en arctic-fjäder från JM att ha som reserv nu när man snart blivit med 300s. Fjädrar är ju förbrukningsvara så det gäller att köpa på sig medan det finns eller hur.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster