Feinwerkbau 300 s .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Feinwerkbau 300 s .

Inläggav antton93 15 jun 2012, 17:25

Leopold skrev:Angående vad för sikten som passar så får man nog passa sig för "halvlånga" sikten, nu verkar det ju gå bra med det Leapers-siktet du länkade till. Annars får man nog gå på "fullsize" så man kommer förbi laddluckan med objektivet, jag testade med mitt 4-16x40 och högt endelsfäste och det gick fint att ladda under kikaren med siktet monterat på rätt ögonavstånd. Siktet är detta: För att följa länken så måste du registera dig.

Kan även heta Leapers ibland, skulle tro det är samma grejor. Kan lägga upp en bild på hur det blir med det siktet monterat sen.

Ok, skulle detta fästet passa med dendär kikaren? För att följa länken så måste du registera dig.

antton93

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav niklas 15 jun 2012, 18:41

tycker det är en dålig ide att shimsa ett sikte . finns en anledning till att man slipar in ringarna så det inte blir spänning i montaget . en shimsad kikare kommer inte att hålla inskjutningen vid temperatur skiftningar .
niklas

Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 31 gånger i 27 inlägg
Skytteklubb: arvika jaktakytte klubb
Luftvapen favorit: fx elit

Inläggav Leopold 15 jun 2012, 19:53

antton93 skrev:
Ok, skulle detta fästet passa med dendär kikaren? För att följa länken så måste du registera dig.

Nja det där är förmodligen något liknande de kina-fästen jag klagat om att de har en tendens att ge snett montage på 11mm-skena. Kolla denna tråden där just fästet kommer i fokus: viewtopic.php?f=24&t=8886

Nu landade mina veliga funderingar till slut på ett justerbart sportsmatch-fäste. Det var nog ett tursamt val eftersom jag kom på sen att min fwb300 har ganska mycket barrel droop, vilket jag just diskuterat i den här tråden. Tydligen inte ovanligt på dessa bössor.

Ps. Ser att en viss tur-Gubbe inte har några problem med barrel droop, gött ju om man slipper pilla med sånt.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1811 gång
Tackad: 2022 gånger i 1063 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav Tomaz 15 jun 2012, 21:28

Vissa kikarsikten har mindre justeringsmån än andra, men kör man med ett kikarsikte med 30mm tub så får man automatiskt mer justeringsmån jämfört med 1" tub, det är ju därför man ibland väljer kikarsikten med 30mm tub.

1" Bushnell har jag tex alltid haft problem med på 300S, eftersom justeringsmånen inte räcker till utan justerbara fästen. Men tex Leapers 1" kompaktsikten har jag inte haft problem med så länge jag inte har högre fästen än medium.
Justerbara fästen ger även den fördelen att justeringsmånen räcker till för långhålsskytte.

Att shimsa fästen är en riskabel nödlösning som man bör undvika. Man knäcker eller böjer tuben mycket enklare än vad man kanske tror, och på rekylerande bössor är det helt förkastligt eftersom man måste skruva ringarna mycket lösare än vanligt om man shimsar och inte vill knäcka tuben.

300S tror jag egentligen inte har barreldroop i ordets rätta bemärkelse, utan effekten kommer nog mer av att rekylen går rakt bakåt i släden.
Håller man emot systemet vid avfyrningen eller spärrar rekyldämpningen helt, så gissar jag att träffläget kommer högre, men har inte testat.
Hur som helst är det ingen "defekt" på bössan, utan intrimmad att fungera optimalt med diopter på 10m i 7,5J.

Jag har kört med sportsmatch justerbara endelsfästen i alla år på 300s när jag använt kikarsikten som kräver det och funkar kanonbra.
Man får dock ett ganska högt montage och man bör ha justerbart kindstöd för att få rätt höjd för kinden.
Senast redigerad av Tomaz 15 jun 2012, 21:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Tomaz 15 jun 2012, 21:45

Så här ser det ut med sportsmatch justerbara endelsfäste och bushnell banner 6-24x40AO.
Gott om plats för att ladda...

Bild
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav derkaderb 16 jun 2012, 02:22

Dåså, då har man bytt fjäder till maccari och smörjt med clear tar.
FYY FAAAN säger jag vilken pers det var. Försöka trycka ihop bössan för att sedan skruva dit skruven som håller ihop det var det värsta. Skruven kom aldrig riktigt rakt utan blev sne till och från, så var riktigt nojjig för att jag hade pajjat gängorna då jag skruvade första gången och kanske inte riktigt höll ihop den helt. Är risken stor att gängorna kan paja om man inte skruvar inte helt rakt? För till slut så fäste den trots det inte kändes rakt från bröjan.
Fjädern var även den riktigt tight så den fick "skruvas" på på fjäderguiden och i pistongen för att ta mindre plats så att säga när man skulle pressa ihop skiten.
En lättnad var det iaf då det gick att skjuta med den. Inte hunnit krona den än då sambon redan är sjukt sur för jag suttit och svurit och dragit av några provskott nu på natten.

Dock är det en grej jag oroar mig lite över. Nu efter jag skjutit så "skramlar" inte bössan längre, alltså att när man vinklar bössan framåt efter skott så åker inte själva rekyldämpningen eller vad man kallar det tillbaka. Inte heller när jag spänner upp den så känns det som att något rör på sig. Ska det vara så eller var har jag gjort fel?
Inte kunnat provskjuta den ordentligt nu som sagt men det känns ändå som att kikaren åker mot en efter ett skott och att den fortf är rekylfri så att säga.

Började putsa på fjädern i båda ändar under Sverige - England ikväll sen började med allt efter matchen var slut, och blev precis klar.
Mycket tack till dig Tomaz för din strip and rebuild video som gjorde att jag "klarade" mig igenom detta, hade nog inte varit möjligt utan din video.
Nu bara hålla tummar på att jag gjort allting rätt för att ta isär den igen är det sista jag vill nu :x
derkaderb

Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 18 gånger i 16 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300s

Inläggav Frank69 16 jun 2012, 07:10

Tomaz skrev:Jag har kört med sportsmatch justerbara endelsfästen i alla år på 300s när jag använt kikarsikten som kräver det och funkar kanonbra.
Man får dock ett ganska högt montage och man bör ha justerbart kindstöd för att få rätt höjd för kinden.

Verkar som att Sportmatch inte tillverkar sådana för 30mm tub... :cry:
För att följa länken så måste du registera dig.

Frank69

Tack utdelade: 900 gång
Tackad: 975 gånger i 541 inlägg

Inläggav Tomaz 16 jun 2012, 08:58

derkaderb skrev:Dåså, då har man bytt fjäder till maccari och smörjt med clear tar.
FYY FAAAN säger jag vilken pers det var. Försöka trycka ihop bössan för att sedan skruva dit skruven som håller ihop det var det värsta. Skruven kom aldrig riktigt rakt utan blev sne till och från, så var riktigt nojjig för att jag hade pajjat gängorna då jag skruvade första gången och kanske inte riktigt höll ihop den helt. Är risken stor att gängorna kan paja om man inte skruvar inte helt rakt? För till slut så fäste den trots det inte kändes rakt från bröjan.
Fjädern var även den riktigt tight så den fick "skruvas" på på fjäderguiden och i pistongen för att ta mindre plats så att säga när man skulle pressa ihop skiten.
En lättnad var det iaf då det gick att skjuta med den. Inte hunnit krona den än då sambon redan är sjukt sur för jag suttit och svurit och dragit av några provskott nu på natten.

Dock är det en grej jag oroar mig lite över. Nu efter jag skjutit så "skramlar" inte bössan längre, alltså att när man vinklar bössan framåt efter skott så åker inte själva rekyldämpningen eller vad man kallar det tillbaka. Inte heller när jag spänner upp den så känns det som att något rör på sig. Ska det vara så eller var har jag gjort fel?
Inte kunnat provskjuta den ordentligt nu som sagt men det känns ändå som att kikaren åker mot en efter ett skott och att den fortf är rekylfri så att säga.

Började putsa på fjädern i båda ändar under Sverige - England ikväll sen började med allt efter matchen var slut, och blev precis klar.
Mycket tack till dig Tomaz för din strip and rebuild video som gjorde att jag "klarade" mig igenom detta, hade nog inte varit möjligt utan din video.
Nu bara hålla tummar på att jag gjort allting rätt för att ta isär den igen är det sista jag vill nu :x

Den där skruven ska man helst inte dra snett.
Lägger man till 2 dollar för att få fjädern "pre set", så får man en enklare montering med att pressa ihop fjädern utan komprimator.
Annars hjälper det att som jag väga 125 kg när man trycker ihop fjädern. :o

Låter jättekonstigt att fjädern var så tajt i pistongen och på guiden så att du fick skruva in fjädern, det har jag aldrig råkat ut för.
Maccari har kanske ändrat måtten på fjädrarna...? :?
Att man behöver putsa fjäderändarna på arcticfjädern är också nytt för mig, för tidigare har de varit jämna och fina utan grader eller så.

Hoppas du får bössan att funka som den ska och att den skjuter helt underbart när du testar den nu i dagsljus... :thumbupp:
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Tomaz 16 jun 2012, 09:07

Frank69 skrev:
Tomaz skrev:Jag har kört med sportsmatch justerbara endelsfästen i alla år på 300s när jag använt kikarsikten som kräver det och funkar kanonbra.

Verkar som att Sportmatch inte tillverkar sådana för 30mm tub... :cry:

Behöver du ha justerbara fästen trots 30mm tub, så är nog den kikaren tyvärr inte så bra på den bössan, men sportsmatch har ju i alla fall tvådelade 30mm som är justerbara om det behövs.
Användarvisningsbild
Tomaz

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
Gnistan (05 apr 2013, 21:01)

Inläggav derkaderb 16 jun 2012, 11:39

Tomaz skrev:
Den där skruven ska man helst inte dra snett.
Lägger man till 2 dollar för att få fjädern "pre set", så får man en enklare montering med att pressa ihop fjädern utan komprimator.
Annars hjälper det att som jag väga 125 kg när man trycker ihop fjädern. :o

Låter jättekonstigt att fjädern var så tajt i pistongen och på guiden så att du fick skruva in fjädern, det har jag aldrig råkat ut för.
Maccari har kanske ändrat måtten på fjädrarna...? :?
Att man behöver putsa fjäderändarna på arcticfjädern är också nytt för mig, för tidigare har de varit jämna och fina utan grader eller så.

Hoppas du får bössan att funka som den ska och att den skjuter helt underbart när du testar den nu i dagsljus... :thumbupp:

Kan man köpa den pre set direkt från Maccari då alltså?
När jag väl kom på tekniken så gick det lätt, men vägen dit var ett helvete, från att ha tryck pipan i mitten av handflatan etc etc. Till slut tog jag en papperskorg och hängde över pipan, sen hängde mig med magen över. Men för att få skruven att nypa ordentligt så krävdes det nog minst en 10 försök.

Var en liten lättnad när jag sköt den nu hemma. Efter några skott så släppte det lite så att rekyldämpningen rörde sig när man laddade. Provsköt på 6m inomhus 10 skott och det såg verkligen bara ut som max 2 skott var skjutit, trodde jag nästan måste missat där i början. Löjligt vilket bra fjädergevär.

Men sen till själva kroningen. Det hoppa från allt mellan 188-194mps, är detta "ok" och normalt för en ny fjäder? Eller bör den vara jämnare?
Som sagt, skjutit inomhus med 2 LED-lampor som belysning till kronografen så inte säkert dem är helt 100%iga.
derkaderb

Inläggav Tomaz 16 jun 2012, 13:08

Ja, man lägger till denna "tjänst" när man beställer från maccari. För att följa länken så måste du registera dig.

Jag tycker det är enklast att ta tag längst ner i pipan mot cylindern och trycka ner bakstycket mot en planka på ett bord, Det underlättar såklart om man har lite tyngd i kroppen, men man får in en teknik för detta när man gjort denna operation några gånger.

Gör om mätningen utomhus och skjut bössan i exakt samma läge genom kronografen, så bör du få lite jämnare och högre utgångshastighet.
Men det här att fjädern är så tajt mot guiderna, kan ju bromsa hastigheten en del..
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav derkaderb 16 jun 2012, 15:13

Jo jag höll först på den platsen du pratar om, men det kändes för mycket i mina icke-industriella händer :lol:
Vill ju kunna ha isär bössan fler gånger men med tanke på hur bökigt det var att få dit skruven, och att man kanske eventuellt förstör gängorna mer och mer så vet jag inte om jag vågar det.
Man vill ju lära sig bössan men samtidigt inte slita på innerdelarna.

Fick iaf svar från herr Maccari själv, och även han påpekade att jag borde beställt "preset" fjädrarna. Men det man kunde göra var att spänna bössan och låta den stå så i ca 20minuter så skulle fjädern lätta lite och blir mer jämn, så det var skönt att höra.

Vad använder du/ni för att ta bort C-låsen? Ser så smidigt ut när du gör det i videon. Det andra C-låset jag tog bort for iväg genom hela rummet och jag fick ligga på golvet och leta i 20minuter innan jag hittade det. :smt022
derkaderb

Inläggav Tomaz 16 jun 2012, 15:36

derkaderb skrev:
Vad använder du/ni för att ta bort C-låsen? Ser så smidigt ut när du gör det i videon. Det andra C-låset jag tog bort for iväg genom hela rummet och jag fick ligga på golvet och leta i 20minuter innan jag hittade det. :smt022

Med en liten platt mejsel och lite smidiga fingrar, så är det inga problem... :wink:

Jag lovar dig, nästa gång du river och sätter ihop en 300s, så går allt smidigare... :thumbupp:
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Frank69 16 jun 2012, 19:45

Tomaz skrev:Behöver du ha justerbara fästen trots 30mm tub, så är nog den kikaren tyvärr inte så bra på den bössan, men sportsmatch har ju i alla fall tvådelade 30mm som är justerbara om det behövs.

He,he... nädå jag e helt nöjd med vad siktet presterar... vi snackade om detta idag på skyttet...
Tydligen så är det inga här i söder som har problem med shimsning... funkar fint.
Men prylbög som man ju är så hade det funnits så hade man ju haft det hemma... :-) :lol:
Frank69

Inläggav Gnistan 17 jun 2012, 18:28

Tomaz skrev:Gör om mätningen utomhus och skjut bössan i exakt samma läge genom kronografen, så bör du få lite jämnare och högre utgångshastighet.
Men det här att fjädern är så tajt mot guiderna, kan ju bromsa hastigheten en del..

Kom ihåg eller rättare sagt upptäckte igen idag att fjädern eller guiderna inte är identiska i ändarna, det kärvar ganska mycket med fjädern åt ena hållet och nästan inget om man vänder på den.
Blev lite ledsen också... Efter dagens FT tävling i ihållande regn revs bössan i molekyler för ur / avtorkning, blåste efter lite med frugans fön.
Allt fick ligga en lite stund innan det åter monterades och då visade sej en spricka i kolven som troligen svällt av vätan :-(
Får väl se om det rätar upp sej når det torkat ordenligt men det blir inget mera vattenskytte med den byssen.
Ang preset, jämförde också fjädern med en ny Maccari som var 20 mm längre än den som brukats ca 1500 skott.
0,618
Bild
Användarvisningsbild
Gnistan

Tack utdelade: 61 gång
Tackad: 7 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB 300 H

Inläggav derkaderb 17 jun 2012, 18:37

Gnistan skrev:Kom ihåg eller rättare sagt upptäckte igen idag att fjädern eller guiderna inte är identiska i ändarna, det kärvar ganska mycket med fjädern åt ena hållet och nästan inget om man vänder på den.

Ajdå, Provade inte att vänta på fjädern när jag skulle sätta dit min. Men i mitt fall så kärvade de i båda ändarna, både i fjäderguide och pistong, vilket då egentligen inte borde spela någon roll att jag inte provade att vända på fjädern väl?

Imorgon ska den iaf tas med till stugan och göras lite kronomätningar utomhus, misstänker att dem spridda resultaten kan bero på LED-belysning som har 3st lampor i varje lampa och att det då kan spöka lite i resultaten.
derkaderb

Inläggav moo-fi 17 jun 2012, 19:06

Gnistan skrev:Kom ihåg eller rättare sagt upptäckte igen idag att fjädern eller guiderna inte är identiska i ändarna, det kärvar ganska mycket med fjädern åt ena hållet och nästan inget om man vänder på den.

Intressant. Min är jäkligt trög över bakstycket, får prova att vända på den. Min ligger fortfarande i delar efter avtorkningen. Nästa gång det regnar tar jag nog en bössa med färre delar i.
Bild
Användarvisningsbild
moo-fi

Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se www.solskytte.se
Luftvapen favorit: HW100

Inläggav outcastkona 17 jun 2012, 22:49

jag har en med som kärvar åt ena hållet men inte åt andra, så det är nog inte helt ovanligt.
outcastkona

Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 35 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: Nacka sportskytte förening
Luftvapen favorit: fwb 300S

Inläggav Frank69 18 jun 2012, 08:04

Fick ju öppna min ena 300s o kolla jag med... :lol:
Jodå samma sak här... kärv ena sidan lös i den andra... så lösa ändan hamnar längst bak på vapnet.
O då passar man på att rengöra vapnet o ge det ny olja o fett... har nog gått ca 1500skott sen sista ordentliga rengöringen.
Märks tydlig skillnad på hur vapnet går nu (innan dagens öppnande) och när jag precis hade monterat Maccarifjädern.
Verkade som att då hade inte vapnet använts på ett tag... o det börjar att gå bättre.
Så vi får hoppas att den fortsätter så...
Då kanske jag kan börja träffa tavlorna... :lol: nädå... det kan man inte skylla vapnet för... :oops:
Frank69

Inläggav Frank69 18 jun 2012, 08:35

Idag e det min lyckligaste dagen i mitt liv... :lol: (nästan i alla fall)
Har lite till o från kämpat (dock försiktigt) med att få bort "shrouden" och pipvikten.
Idag när jag ändå hade vapnet nere, så satte jag i de mjuka backarna i skruvstädet och kände med endast händerna på pipvikten...
Det rörde på sig... o efter ca 2min var shrouden loss från pipan... pipvikten hade rört sig ca 1/3 av vad den skall...
Så nu får den ha lite mer 5-56... :smt022 och skytten får ha en stärkande kopp kaffe.
Bilder... jajemen... håll till godo... (o kolla in mängden tyskt 70-tals hälsofarligt lim... :-) :lol: )

Frank69

Inläggav Frank69 18 jun 2012, 08:55

Det hjälpte med kaffet... :lol:

Frank69

Inläggav Pellegrini 18 jun 2012, 09:02

Frank69 skrev:Det hjälpte med kaffet... :lol:

Jag tyckte du skrev att du skulle använda 5*56... :lol:
Kanske ytterliggare ett användningsområde för kaffe... :Thumbupp:
Pellegrini

Tack utdelade: 699 gång
Tackad: 430 gånger i 140 inlägg

Inläggav Frank69 18 jun 2012, 09:26

He,he... jo kaffe är ju bra för allt... :Thumbupp:

När jag nu sitter o rengör pipan från lim... vad hittar man då...
Jo en märkning på pipan... det är ett stort L
Nån som vet vad det står för??? (kom på att det kanske står för Luftgevär (fast på Tyska) då de ju också tillverkar krutgevär)

Senast redigerad av Frank69 18 jun 2012, 09:27, redigerad totalt 1 gång.
Frank69

Inläggav Pellegrini 18 jun 2012, 09:39

Inte för att jag vet, men det verkar sannolikt, då tyskarna i regel kan vara övertydliga med märkningar " in absurdom" - vet detta då vi har (väldigt) mycket tysktillverkade delar i anläggningen på jobb. "Grovhugget, välmärkt/väldokumenterat, ( på tyska-såklart!) välfungerande, i princip outslitligt. Tyskt! :cheeRs:
(i den "Franska leveransbiten av det hela", undrar man ibland om inte Åsa-Nisse har varit inblandat i den) :-)
Pellegrini

Tack utdelade: 699 gång
Tackad: 430 gånger i 140 inlägg

Inläggav Frank69 18 jun 2012, 11:58

Var ute o provsköt, så att man vet att det fungerade igen.
Har fått nån liten idé om att ev så är det dags att investera i en ny pistongpackning.
Är lite märken i den gamla... så ev kan bössan ge lite till...
Frank69

FöregåendeNästa

Återgå till Feinwerkbau

| | |likartade trådar| | |