Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Leopold skrev:Angående vad för sikten som passar så får man nog passa sig för "halvlånga" sikten, nu verkar det ju gå bra med det Leapers-siktet du länkade till. Annars får man nog gå på "fullsize" så man kommer förbi laddluckan med objektivet, jag testade med mitt 4-16x40 och högt endelsfäste och det gick fint att ladda under kikaren med siktet monterat på rätt ögonavstånd. Siktet är detta: För att följa länken så måste du registera dig.
Kan även heta Leapers ibland, skulle tro det är samma grejor. Kan lägga upp en bild på hur det blir med det siktet monterat sen.
antton93 skrev:
Ok, skulle detta fästet passa med dendär kikaren? För att följa länken så måste du registera dig.
Tomaz skrev:Jag har kört med sportsmatch justerbara endelsfästen i alla år på 300s när jag använt kikarsikten som kräver det och funkar kanonbra.
Man får dock ett ganska högt montage och man bör ha justerbart kindstöd för att få rätt höjd för kinden.
derkaderb skrev:Dåså, då har man bytt fjäder till maccari och smörjt med clear tar.
FYY FAAAN säger jag vilken pers det var. Försöka trycka ihop bössan för att sedan skruva dit skruven som håller ihop det var det värsta. Skruven kom aldrig riktigt rakt utan blev sne till och från, så var riktigt nojjig för att jag hade pajjat gängorna då jag skruvade första gången och kanske inte riktigt höll ihop den helt. Är risken stor att gängorna kan paja om man inte skruvar inte helt rakt? För till slut så fäste den trots det inte kändes rakt från bröjan.
Fjädern var även den riktigt tight så den fick "skruvas" på på fjäderguiden och i pistongen för att ta mindre plats så att säga när man skulle pressa ihop skiten.
En lättnad var det iaf då det gick att skjuta med den. Inte hunnit krona den än då sambon redan är sjukt sur för jag suttit och svurit och dragit av några provskott nu på natten.
Dock är det en grej jag oroar mig lite över. Nu efter jag skjutit så "skramlar" inte bössan längre, alltså att när man vinklar bössan framåt efter skott så åker inte själva rekyldämpningen eller vad man kallar det tillbaka. Inte heller när jag spänner upp den så känns det som att något rör på sig. Ska det vara så eller var har jag gjort fel?
Inte kunnat provskjuta den ordentligt nu som sagt men det känns ändå som att kikaren åker mot en efter ett skott och att den fortf är rekylfri så att säga.
Började putsa på fjädern i båda ändar under Sverige - England ikväll sen började med allt efter matchen var slut, och blev precis klar.
Mycket tack till dig Tomaz för din strip and rebuild video som gjorde att jag "klarade" mig igenom detta, hade nog inte varit möjligt utan din video.
Nu bara hålla tummar på att jag gjort allting rätt för att ta isär den igen är det sista jag vill nu
Frank69 skrev:Tomaz skrev:Jag har kört med sportsmatch justerbara endelsfästen i alla år på 300s när jag använt kikarsikten som kräver det och funkar kanonbra.
Man får dock ett ganska högt montage och man bör ha justerbart kindstöd för att få rätt höjd för kinden.
Verkar som att Sportmatch inte tillverkar sådana för 30mm tub...![]()
För att följa länken så måste du registera dig.
Tomaz skrev:
Den där skruven ska man helst inte dra snett.
Lägger man till 2 dollar för att få fjädern "pre set", så får man en enklare montering med att pressa ihop fjädern utan komprimator.
Annars hjälper det att som jag väga 125 kg när man trycker ihop fjädern.![]()
Låter jättekonstigt att fjädern var så tajt i pistongen och på guiden så att du fick skruva in fjädern, det har jag aldrig råkat ut för.
Maccari har kanske ändrat måtten på fjädrarna...?![]()
Att man behöver putsa fjäderändarna på arcticfjädern är också nytt för mig, för tidigare har de varit jämna och fina utan grader eller så.
Hoppas du får bössan att funka som den ska och att den skjuter helt underbart när du testar den nu i dagsljus...
derkaderb skrev:
Vad använder du/ni för att ta bort C-låsen? Ser så smidigt ut när du gör det i videon. Det andra C-låset jag tog bort for iväg genom hela rummet och jag fick ligga på golvet och leta i 20minuter innan jag hittade det.
Tomaz skrev:Behöver du ha justerbara fästen trots 30mm tub, så är nog den kikaren tyvärr inte så bra på den bössan, men sportsmatch har ju i alla fall tvådelade 30mm som är justerbara om det behövs.
Tomaz skrev:Gör om mätningen utomhus och skjut bössan i exakt samma läge genom kronografen, så bör du få lite jämnare och högre utgångshastighet.
Men det här att fjädern är så tajt mot guiderna, kan ju bromsa hastigheten en del..
Gnistan skrev:Kom ihåg eller rättare sagt upptäckte igen idag att fjädern eller guiderna inte är identiska i ändarna, det kärvar ganska mycket med fjädern åt ena hållet och nästan inget om man vänder på den.
Gnistan skrev:Kom ihåg eller rättare sagt upptäckte igen idag att fjädern eller guiderna inte är identiska i ändarna, det kärvar ganska mycket med fjädern åt ena hållet och nästan inget om man vänder på den.
Frank69 skrev:Det hjälpte med kaffet...![]()
För att följa länken så måste du registera dig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster