Feinwerkbau 300 s .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Feinwerkbau 300 s .

Inläggav Gnistan 19 jun 2012, 20:54

Att jag undrade vad som blinkade i telefonen, men nu fick man se att tack knappen funkar :-)
0,618
Bild
Användarvisningsbild
Gnistan

Tack utdelade: 61 gång
Tackad: 7 gånger i 5 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB 300 H

Inläggav Nitro 19 jun 2012, 21:47

Thomas_7i skrev:Håller på med fjäder och packningsbyte. Men kommer inte grejja det. Får inte loss "kassetten" med trycket. Skruven närmast trycket sitter hårt så metallen i skruvens spår ger med sig istället. Trots 5-56 och värme och milt våld. Några tips? Lär byta den till insex om jag får bort den iaf.

Med vänlig hälsning, Thomas

Låter märkligt att den sitter så hårt. :?
1. Var noga i så fall att ha en mejsel som sitter precis och ev. tryck hårt samtidigt som du vrider mejseln med en liten skiftnyckel. Men ger skruven vika så hjälper ju inte det heller. :-(
2. Nästa alt kanske kan va slagskruvmejsel :x
3. Nu börjar det bli stora problem, typ borra ett litet hål i skruven och sen skruva i en skruvutdragare eller vad det heter. :twisted:

Det känns som att andra kan ge dig bättre råd. Jag vill ju inte sabba din bössa. :cheeRs:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2261 gång
Tackad: 1474 gånger i 890 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Inläggav Frank69 20 jun 2012, 03:55

Thomas_7i skrev:Håller på med fjäder och packningsbyte. Men kommer inte grejja det. Får inte loss "kassetten" med trycket. Skruven närmast trycket sitter hårt så metallen i skruvens spår ger med sig istället. Trots 5-56 och värme och milt våld. Några tips? Lär byta den till insex om jag får bort den iaf.

Med dessa vapen får man ha tålamod... fortsätt att ge det 5-56 några ggr/dag så är det bara en tidsfråga innan det släpper.
Sen får man som Nitro skriver tänka på att det är raka spårskruvar till vapen som de använder sig av, och egentligen skall man ha specialmejslar för dessa.
"Vanliga" skruvmejslar är ju kilformade och har väldigt liten anläggningsyta i sådana skruvar, vilket ju gör att skallen på skruven tar stryk.
Enklaste sättet är att hitta en bits som passar, och sätta den i t.ex ett spärrhandtag. då får man passform och kraft.
Frank69

Tack utdelade: 900 gång
Tackad: 975 gånger i 541 inlägg

Inläggav päran 20 jun 2012, 05:23

Har du testat med en slagskruvmejsel ? :)
päran

Tack utdelade: 206 gång
Tackad: 146 gånger i 102 inlägg
Skytteklubb: OSG.,åsjk
Luftvapen favorit: Fx royal

Inläggav outcastkona 20 jun 2012, 05:55

det viktigaste är att du har en skruvmejsel som är lika bred som spåret, då utnyttjar du anläggnings ytorna till 100%. jag har biltemas största som jag sedan slipat ner så den blir bredare.

då är det bara ta i. tu får två resultat antingen lossnar den eller så går den av. prova även att ge den några slag med ett stort dorn, brukar hjälpa ibland.
dorn enbart för att inte göra skada när hammaren inte träffar 100% rätt på skruven så den blir skadad.

slipa bort ev rester av huvud, ta bort trycket, nu har du inga spänningar kvar då huvudet e borta, prova med en låsbar tång å kläm åt utav hel....e .vrid ur skruven, det brukar gå bra, har gjort så på en, lossnade lätt, där huvudena vart dåliga från början, går även att göra spåret lite djupare med dremmeln innan så man får ännu mer anläggnings yta till mejseln.

För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av outcastkona 20 jun 2012, 06:03, redigerad totalt 2 gånger.
outcastkona

Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 35 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: Nacka sportskytte förening
Luftvapen favorit: fwb 300S

Inläggav Frank69 20 jun 2012, 10:35

Kanske detta är den rätta mejseln:

Frank69

Inläggav Thomas_7i 21 jun 2012, 06:03

Det blev att borra bort skallen, det knakade som satan när sista millimetern borrades bort. Sen satt resterande del väldigt löst, så antagligen så var skruvskallen limmad?!
Hur som hellst, byter ut mot lämplig insexa ifall man måste in i bössan igen. Gillar inte spårskruvar då "rätt" mejsel alltid befinner sig på okänd plats. :D

MvH Thomas
Thomas_7i

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Frank69 21 jun 2012, 08:06

Det var ju bra att det löste sig. Var samma problem med mitt.
Kanske så skall man värma med varmluftspistol så att plomberingen mjukas upp.
Har beställt en ny pistongpackning till min ena 300s.( 170kr på Skytteservice )
Frank69

Inläggav Frank69 21 jun 2012, 17:35

Jag har stört mig ett tag på att gängan till den stora skruven som håller bakstycket inte är så fin... :?
Så nu har jag beställt ett nytt bakstycke... trodde inte sånt gick att köpa mer...
Men kostade ungefär som ett halvt beg FWB300s... :o men smakar det så... :lol:

Frank69

Inläggav Silwer 21 jun 2012, 17:40

Menar du den där buffertgrejen alltså, min såg fin ut men jag köpte en när jag rev, de har kolvring som sagt inte pistongpackning och fasen har man slitit ut den är nog bössan rätt slut.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Frank69 21 jun 2012, 18:52

Silwer skrev:Menar du den där buffertgrejen alltså, min såg fin ut men jag köpte en när jag rev, de har kolvring som sagt inte pistongpackning och fasen har man slitit ut den är nog bössan rätt slut.

Helt rätt det är ändbutten... vet inte om den är så sliten... men nu byts den ut i alla fall... :thumbupp:
Kolvringarna är nästan för tighta... så de är inte slitna i alla fall...
Frank69

Inläggav Nitro 21 jun 2012, 19:35

Frank69 skrev:
Silwer skrev:Menar du den där buffertgrejen alltså, min såg fin ut men jag köpte en när jag rev, de har kolvring som sagt inte pistongpackning och fasen har man slitit ut den är nog bössan rätt slut.

Helt rätt det är ändbutten... vet inte om den är så sliten... men nu byts den ut i alla fall... :thumbupp:
Kolvringarna är nästan för tighta... så de är inte slitna i alla fall...

Buffern tror jag att många byter ut i onödan. Det är ju inte den som håller trycket (såvida det inte är hål på den), det är ju kolvringen som håller tätt.
På min gamla bössa så såg buffern förskräcklig ut, jag har svårt att tänka mig något värre till buffer, men eftersom jag inte hade någon ny och var på gång att bara byta fjäder så fick det bli så.
Jag kan bara konstatera att den gamla (10 år äldre än min nya) skjuter minst lika bra som min nyare FWB.
Så innan ni byter buffer prova utan att byta. Men självklart mår ni rent psykiskt bättre av att veta att även det sitter en ny buffert i så kanske ni pangar bättre pga. det psykiska och då kan det ju vara en vinst i det.
När jag fick hem min nästan nya FWB så kasserade jag ju nästan min gamla slitna. Men när grabben får bättre poäng med den gamla än jag får med den nya, så förstår ni säkert att då skiter man i att där sitter en sliten buffer. Trots att bössan ser ut som att den varit med om två världskrig och sprucken kolv så piskar den dom flesta 10 joules vapen (ah det lät kanske lite för kaxigt) men den är bra i varje fall :thumbupp: :thumbupp: :thumbupp: .
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Inläggav Frank69 21 jun 2012, 19:56

Då jag håller på att testa lite olika "setups" så byter jag ut delar...
även om de gamla kanske håller ett bra tag till.
Och det blir nog en hel del till som kommer att bytas ut...
vapnet skall ju behållas så ev läropengar har mindre betydelse.
Samtliga skruvar kommer att bytas ut till insex,
och då det är en universal, så kommer rostfria förhöjningsringar att tillverkas när jag vet den exakta höjden jag vill ha...
i dagsläget sitter det 2st m10 muttrar som distanser, och jag bygger på med brickor till jag är nöjd.
Senast redigerad av Frank69 21 jun 2012, 19:57, redigerad totalt 1 gång.
Frank69

Inläggav Silwer 21 jun 2012, 20:03

Jag hade hört rykten att det just är så att de inte byter den men att till slut vittrar de sönder helt enkelt av ålder inet av slitage i sig så därför skaffade jag en innan.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Nitro 21 jun 2012, 20:09

Silwer skrev:Jag hade hört rykten att det just är så att de inte byter den men att till slut vittrar de sönder helt enkelt av ålder inte av slitage i sig så därför skaffade jag en innan.

Min gamla är från 73-74 och där fanns inget tecken på vittring, dock så var där massor av jack och skråmor, det stack tom. ut en cm. lång mässingstråd som jag knipsade av.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Inläggav Silwer 21 jun 2012, 22:37

Dert var sånt jag läst inna jag plockade isär min alltså, men min kändes riktigt bar som satt i så jag vet inte, men jag hade fel pippackning iaf så den bytte jag, men jag struntade i buffern faktikst.

Det va rett bar tag sen nu och jag vet inte man kan ju inet mäta nåt utan kronograf, men den käns so mden funkar som den gjorde för då 6-7 år sen eller vad det var när jag bytte fjädern, då fanns det inte mångfa fjädrar och Maccari envisades med tat han skulel sluta tillverka dem helt, sen kom plötsligt en anna modell senare så min fjäder är nåt som ja gtrro menas ge mindre effekt än den här de kallar Artic, den hade inget namn ens då det bar fanns den då.

Gav runt 11J som ny mätte jag, troligen ligger jag nog mer lagligt idag, men det är ju en del som klagat lite att de tappar kraft, men nä alltså jag tycker det här funkar bra än, inte för att den gått så mycket men den har ju varit monterat relativt länge iaf.

Inte heller upplevde jag at den blev metallisk eller nåt ljudmässigt som vissa gör, jag tycker den fick bättre respons mest och blev lite piggare för lite mer avstånd, men ska tilläggas de gamla fjädrarna som var i gav runt 6J bara och var högst troligen originalen från 78a då den ju funkade fint som 10m bössa före med.

Jag pklanerade bara rusta den då Macari då typ hade en hemsida där han var arg på alla såg det ut som och ingen i Sverige hade fjädrar, men den gamla Progunner tog hem några inan jag hann få de andar grejorna så då köpte jag en av dem som ja gdå trodde skulle försvinna från marknaden för det var så det lät haha, vad jag vet gör han dem ännu.

Det är bar att inse att av det han gör så är det här den största succen man hör inet mycket om Maccari nånting på så mycket annat längre tycker jag.

Kan iofs kanske bero på att tuning främst görs på HW här när det gäller fjäder, de tycks vara nåt man gör sånt på ur kartong.

Jag har inte orkat skjutit ett dugg med den ännu fast ja gfixat piptäckvikten nu med locktite osv, de tska regna hela helgen och in i nästa vecka frö de flesta såg jag utom i norr så jag misstänker att inget händer på ett tag.

Skulel vilja kunna skjuta med fullt stöd med den för att se om den är defekt eller nåt, bara för att se om det är ok, men det går inte tyvärr.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Leopold 21 jun 2012, 22:55

Nitro skrev:... Trots att bössan ser ut som att den varit med om två världskrig och sprucken kolv så piskar den dom flesta 10 joules vapen (ah det lät kanske lite för kaxigt) men den är bra i varje fall :thumbupp: :thumbupp: :thumbupp: .

Det är nog sant. Hållbarhetsmässigt tål väl den där kolvringskonstruktionen ett antal miljoner repetitioner vilket nog är en del av förklaringen till att det finns så ofantligt många gamla klubb-bössor i omlopp som fortfarande presterar på topp med enkelt byte av pippackning, fjäder kanske. Pipan tror jag inte slits annat än av om korrosion tillåtits äta på den på insidan och så givetvis för mycket av klantig och överdriven "vapenvård" som nog förstör mer än vad det ev kan ge i ett sånt här luftvapen.

Testade några provskott idag på 18 meter, det märks verkligen att man har en gammal anrik matchbössa i nävarna. Lugn som en filbunke men man får inte glömma att göra sitt. Darra och flaxa går fortfarande att ägna sig åt... Men sköter man sin del av det hela är den nog svårslagen alla kategorier. Hw30 i all ära, den kan inte mätas med samma måttstock riktigt. Helt olika vapen. Inte för att egenprecisionen är så värst mycket sämre - och inte för att den lilla bestämda rekylen i hw30 är något större problem - utan det handlar om tyngd och balans som i kombination ger den tröghet i systemet som behövs för de riktigt bra resultaten i fristående skytteställningar. Men allt har sitt pris, i fallet fwb300 vs hw30 är det dubbla vikten för själva vapnet man får lära sig hantera.

Fan vad kul det ska bli att lära känna min bössa ordentligt! Funderar litet på det där med avtrycksvikt nu igen, steget från hw30 till fwb300 var alltför stort så jag maxade avtrycksvikten på fwb300, ca 400 gram eller vad det kan ha blivit. Då kände jag mig litet mer hemma och skillnaden blev lättare att hantera. Nu känner jag att det är dags att dra ner litet på avtrycksvikten så att man kan få avfyrningarna att bli mera tankestyrda, potentialen finns i detta avtryck helt klart. Vad har ni era avtryck ställda på, superlätt, mellan eller som jag gjort hittills, så hårt det går?
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1811 gång
Tackad: 2022 gånger i 1063 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav gubbe 21 jun 2012, 23:01

Leopold skrev:Vad har ni era avtryck ställda på, superlätt, mellan eller som jag gjort hittills, så hårt det går?

Vet inte faktiskt :oops: Samma inställning som var när jag köpte bössan, men den är lätt, mycket lätt, och jag gillar det. :)
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Silwer 21 jun 2012, 23:13

Svårt att förstå sig på inställningarna lite, jag vill gärna ha lätt men med känsla.
Det går ju ine ttat få det där hejdlöst lätta som på en PCP men det är ju begripligt, det rä iaf bättre än de absolut flesta fjäderbössor jag provat, ba randar fjäderbössor som var matchbössor göre sig besvär egentloigen ärligt talat, men så är det ju inget trycke som tål höga krafter heller.

Svårt det där, sportervärldens bästa är väl HW Rekord och AA trycket de är klart segare än FWBns men bar frö vad de är och klarar ju för fasen över 30J och funkar ännu, man bugar.

Mycket annat käns bra tråkigt iaf efter sånna bössor.

Fan va viktigt det är egentligten mked "känslan" dels frö at tdet är viktigt vid målskytte men också för att man känner sig säkrare direkt än när man inet kan känan tryckpunkten, det handlar ju liksom inet om att det bara ska gå lätt.

Nåväl för en anna tråd tror jag, jag gillar FWBn trycke iaf och jag skuel lnog kunan ställa ner mi nen aning egentligen, men jag ha rprovat och jag har lite svårt bar att få det bättre än förr.

Så ärligt talat som ovan gubbe jag har ändrat den typ lite enbart från drä dren var när jag köpte den, antigen är jag inet så bar på at tavgöra det här eller så hade föregående ägaren ungefät samam tankar som jag.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Nitro 21 jun 2012, 23:15

Jag föredrar lätt så lätt som möjligt, men hur många gram har jag ingen aning om. Jag vill kunna sätta fingret till lite nätt och när det väl är dags ska jag bara kunna knäppa till lite nätt på fingret, så ska skottet gå. I det läget vill jag ha så lite motstånd som möjligt utan att man "råkar" trycka av misstag.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Inläggav Leopold 21 jun 2012, 23:32

Jo jag misstänker att det är lätt avtryck som gäller, Gubbe, Silwer och Nitro Tydligen är fwb300s ett ganska ålderdomligt hårt trycke om man jämför med modernare kreationer så man ska nog inte göra som jag gjorde annat än för att få en fin övergång. Men visst det finns ju individuella skillnader man får la prova sig fram litet ;)

Du är ju för jäklig Gubbe med din fwb300 men vad jag inte riktigt begriper är varför du nästan är ännu jäkligare med Cyclone, den är ju lätt som en fjäder i jämförelse... nästan som hw30 faktiskt. Där tycks mina förhastade erfarenheter om viktens betydelse falla platt till marken. Kanske väldigt individuellt sånt därnt, vad som funkar bra och bättre. Vikt och vikt, bössans och avtryckets... Djungel.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Silwer 21 jun 2012, 23:38

Nja, alltså du kabn inet jämföra så då du har en hel slagfjäder bakom trycket det har du inet på SSP, CO" och PCP vapenn som kom senare så det utvecklades aldrig mer än sådär och ja gtycker då inet det är sämre än samtida konkurtrenter.

På de med typ en fjuttig hammarfjäder kan du ju ha aslätt trycke så du nästan kan blåsa på avtryckaren så skjuter bössan ,men det är ju inte så konstigt at tdet går(även om det typ är 50elva delar med), det vore omöjligt på en fjäderbössa.

FX Cyclone har sämre trycke än en FWB300S hands down.

Du menar vikten på vapne sen va inte trycket?

FX suger i känsla och är oexakta och tröga i trycket, ok frö jakt imo men fan tro at tde kallar det matchtrycke ändå, har de aldrig provat en sån böässa eller?

Mrn man kan väl anpasa sig antar jag, men det är' svårt när man har fler vapen att välja på att gå tillbaka och försöka var seriös på nåt sätt med nåt som käns värdelöst.

Men jag begriper självklart ta man inet gärna knallar runt med matchstuk i jakt direkt, då skjuter man ju av misstag garanterat då det krävs inget alls.

Jag tycker mig se att gubbe upptäckt det här lte med HW100an, jag tror nämligen trycket har betydelse här och där ha ren sån övertag, ja gvet inet exakt hur bar det är men jag gissar att det har mer än 3 delar iaf.
Senast redigerad av Silwer 21 jun 2012, 23:44, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Nitro 21 jun 2012, 23:42

Ja, det är bara att gratulera Gubbe tror jag. Vad han än håller i nävarna så kommer det nåt bra ur det.
Men det är också som Gubbe säger, även han har sin överman (typ tomaz). Träning och åter träning så når man dit, men jag vet inte om det gäller alla :cheeRs: :cheeRs:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Inläggav Silwer 21 jun 2012, 23:50

Jag tycker inet man ska tänka så riktigt, det rä ju kul att han skjuter bar särskilt där det är som svårast imo stående men att det finns bättre skyttar självklart har ju ingen betydelse, det rä ju inet VM eller nåt, egentlgen hur månag tävlar här på allvar?

I princip ingen, de kommer aldrig hit, en del som nämnda Tomaz har gjort det men föredrar ju sånt som bänkskytte idag, aaltså det rä väl så att i grunden har man väl en läggning för det eller inte och vi som inte har det vi kan inet bli lika bra som de som har det.

Men ska vi lägag av då för att nån är bättre? äh, vi kan diskutera detaljer på vapen ändå som om vi var elitskyttar tycker jag även om skytten alltid är den viktigaste komponenten, det handlar ju om att känna sig nöjd med det man fått ihop oavsett med, om man inet gör det tycker jag det genast funkar sämre, psykiskt.

Iofs ha ren del lite med vad man skjyutit med också, det ka nva ren fara att låna nåt man gillar bättre och sen gå tillbaka til ldet man var van och nöjd med tidigare, då är det kört och är det inet en gammal vän så är snart saluskylten uppe.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Leopold 22 jun 2012, 00:08

Helt rätt Silwer, litet för mycket tjafs om sånt som egentligen betyder rätt litet för de flesta av oss luftvapen-njutare. Resultat... visst kul när det går litet bättre än igår annars är det nästan lika kul ändå att bara skjuta.

Nitro skrev:?.. Träning och åter träning så når man dit, men jag vet inte om det gäller alla :cheeRs: :cheeRs:

Ja det där kan vi skåla på alla dagar i veckan :cheeRs:

Man ska fan inte tro att resultaten beror på utrustning det är jag den förste att skriva under på. Ändå kul att skaffa litet nytt det gör att man tränar mer tycker jag, kanske man vill "bevisa" att det var bra tänkt... för vem kan man undra. Oavsett så åker avtrycksvikten ner till 200 g imorrn om den vikten ger samma fina känsla ;)

En liten notering som gjorde mig en smula ödmjuk: att pricka in alla det svarta på fempricken på 18 m motsvarar ungefär de stående skidskyttemålens relativa storlek på 50 meter.... oj säger jag bara. Men det är mitt mål just för tillfället icke desto mindre. Hade samma mål med zorakin på 10 meter på fempricken, jag kom nära någon gång men har ännu inte lyckats. Man måste ha nåt slags mål tror jag det är litet kul att utmana sig själv.
Användarvisningsbild
Leopold

FöregåendeNästa

Återgå till Feinwerkbau

| | |likartade trådar| | |