Feinwerkbau 300 s .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Feinwerkbau 300 s .

Inläggav Mr Davidson 28 sep 2011, 18:37

Kolla här:

För att följa länken så måste du registera dig.

Mr Davidson

Inläggav Frank69 30 sep 2011, 12:21

Tänkte lufta min 300s i morgon...
Är ju det vapnet jag har som för tillfället skjuter bäst på 50m...
Skall shimsa kikaren på 97:an så att man ev kan träffa nått med den också... ;)
Frank69

Tack utdelade: 900 gång
Tackad: 975 gånger i 541 inlägg

Inläggav Mr Davidson 01 okt 2011, 10:27

Mr Davidson skrev:Kolla här:

Lite intressant att denna bössa ännu inte gått. Kanske är det så att den "allmänna uppfattning" om dessa bössors höga värde,
inte är så allmän ändå. Jag tycker det är sunt, då värdet ännu inte nått raritetnivå och troligen inte kommer nå den ännu på
ett tag, då bössan faktiskt ju är ganska vanlig. Den är en fortsatt bra bössa för dem som gillar old school-skytte, men det är ju
inte en speciell tävlingsgren (?). Den kan i händerna på bra skyttar visa bra resultat, men om dom var lika bra som samma märkes
PCP-gevär, skulle väl alla tävla med dem istället. Så inte heller där kan högt begagnatvärde motiveras.

Det är troligen så att det lokalt i kretsarna på forumet/forumen/klubbar, har den fått lite kultstatus och lokalt driver det upp priset.
Detta hejjas ivrigt på, kanske till och med drivs på av Sportec, som synes ha rätt skruvade begagnatpriser inte bara på denna bössa,
enligt min mening. Man ser dock ingen högre omsättning på deras gevär, samt att de är så vänliga att de upplyser kunderna om
faktum genom att ha sålda bössor liggande kvar som sålda i evigheter på hemsidan. Detta visar ju egentligen på trög omsättning av gamla
klubbössor, låt vara hur välservade som helst. Tekniska utvecklingen har sprungit från dem och hade det inte funnits lite nostalgiska
old school-skyttar som "vill ha en" i vapenstället och på eget bevåg hittat former för oklassat skytte för det stora nöjets skull, vore dessa
bössor kanske inte ens värde hälften av de noteringar som görs nu.

De bössor som uppvisar lite resultat på auktionerna, verkar vara original med ovanliga stockar. Sedan standardbössor original som förvarats på
ett bra sätt som god tvåa. Inga/små tecken efter fukt. Slutligen ser man vissa ägare som vill prova lyckan nu med just en avlagd klubbössa för
skitpengar som ursprungligen köptes för att ha i stugan till ungarna när de gick helt ur mode och ersattes med modernare bössor.
De har väl troligen förvarats väldigt illa med tydliga spår av fukt och blivit rätt så buskiga ex. De riktiga vraken, får vi nog inte se (ännu).
Obs, de slutsatser om vad som händer med bössor i händerna på barn grundar sig på hur jag och brorsan hanterade vår Diana 22. Inte nån allmän
uppfattning att alla barn sabbar bössor. Jag testade precis 22an, märkligt att det fortfarande är skjutbar...)

Ska bli intressant se vart detta tar vägen, men troligen en liten sidomarknad där nyvakna skyttar som ex v jag börjar med att vilja skjuta old school,
får sedan känna på modern PCP och uppleva hur jäkla bra dom skjuter. Den gamla blir kanske då hängande på väggen, då den "kan vara kul att ha" alt
"den äter inte bröd där den hänger". Eller riktigt trist (åtminstone med min egen erfarenhet), "jag tar den till ungarna på landet". Eller också vore det
trevligt om den istället kunde komma ut på säljes igen till nästa nyvakna skyttl Lagom omsättning, bra omvårdnad, vettiga priser. Många bössor för
plinking på landet för barnen, ger nog snabbt en sjunkande skick på vapnen och så får man nog ingen mellanklass kvar. Antingen bra, dyra, nästan skaffade
för prydnad, samt billiga vrak. Synd, tycker jag.

Jag hoppas på att man skjuter med dem, tills man tröttnat, säljer dem eller hänger upp dem torrt och vamt. Jag hoppas de vårdas med den lilla vård
som de ju faktiskt kräver. Det kommer alltid en ny generation, som är nyfiken på gamla tekniker och bössor. Roligt om de kan få skjuta med dem istället
för att stå och glo på de få resterande i en monter genom glasdörrar.

Det blev en lång hyllning till dessa bössor... Ursäkta... :oops: Vad tycker Ni? Skulle vara intressant höra. Kanske bara sentimentalt dravel från medelålders
gubbe som ser för mycket av livets ändlighet i siktet. :smt027
Mr Davidson

Inläggav jodre 01 okt 2011, 10:43

Första frågan är väl om det är bössan på bilden som är till salu.
Min misstanke är nog att det gömmer sig en skabbig match eller dylikt om man forskar lite i det.
jodre

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 21 gånger i 17 inlägg

Inläggav luftbubblan 02 okt 2011, 11:44

jodre skrev:Första frågan är väl om det är bössan på bilden som är till salu.
Min misstanke är nog att det gömmer sig en skabbig match eller dylikt om man forskar lite i det.

Precis, som jag skrev nyligen i en annan tråd är att begära fler bilder tillsänt sig. Och då så klart på det verkliga geväret som säljs. Misstänker också att det är en bild annonsören hittat på webben...
luftbubblan

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Inläggav Mr Davidson 05 okt 2011, 20:42

Usch va kass det gick att skjuta idag, börjat skruva på bössan. Smekmånaden är över. Krampaktig skjutställning, med nackspärr, övertalning av sig själv "detta med old school är sköj". Nä, detta funkar inte. Vad göra, börja skruva på inställningarna. Bakkappa nedåt, kindstöd uppåt, en bit avf. Mycket bättre. I två serier, sen kramp igen. Ner ännu mer... ner me'n i bött... såja... ingen kramp under första 4x5 skotten. Siktet kvartöver staketet. Får vänta. Känn ställningen till att börja med...

Mycket skruvande som sagt. Smekmånad över. Nu skall jag och bössan börja prestera nåt också. Kanske titta på nåt ur 600-serien kanske??? Nån som känner igen sig? När det börjar bli dags att skjutresultaten skall gå från 47 or 48 or och enstaka 50or, till att börja bli jämna 50or, då börjar det bli lite pilligare... En hobby blir för eller senare en tävlings- och materialsport. Alltid, tycks det.

:roll:
Mr Davidson

Inläggav outcastkona 05 okt 2011, 21:00

Mr Davidson skrev:Usch va kass det gick att skjuta idag, börjat skruva på bössan. Smekmånaden är över. Krampaktig skjutställning, med nackspärr, övertalning av sig själv "detta med old school är sköj". Nä, detta funkar inte. Vad göra, börja skruva på inställningarna. Bakkappa nedåt, kindstöd uppåt, en bit avf. Mycket bättre. I två serier, sen kramp igen. Ner ännu mer... ner me'n i bött... såja... ingen kramp under första 4x5 skotten. Siktet kvartöver staketet. Får vänta. Känn ställningen till att börja med...

Mycket skruvande som sagt. Smekmånad över. Nu skall jag och bössan börja prestera nåt också. Kanske titta på nåt ur 600-serien kanske??? Nån som känner igen sig? När det börjar bli dags att skjutresultaten skall gå från 47 or 48 or och enstaka 50or, till att börja bli jämna 50or, då börjar det bli lite pilligare... En hobby blir för eller senare en tävlings- och materialsport. Alltid, tycks det.

:roll:

ja men det hjälper inte att byta bössa, jag provade i tisdags å det blev sämre ;( bara å nöta på , blir nog en iris med optik vid nästa löning, verkar vara vettigaste hjälpmedlet.
outcastkona

Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 35 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: Nacka sportskytte förening
Luftvapen favorit: fwb 300S

Inläggav Mr Davidson 05 okt 2011, 21:31

Ja, irisen hjälper jädrar till. När man fått skriva lite fram och tillbaka, när man hittat bländaren som gör både korn och mål relativt skarpt, då börjar 10orna sitta oftare.
Mr Davidson

Inläggav Ulf 08 okt 2011, 16:18

Klipp till fort om ni ska vara med här :

Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------

Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf

Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Inläggav outcastkona 08 okt 2011, 19:13

har ju en sådan, vill ha en universal eller en 124a :)
outcastkona

Inläggav Frank69 09 okt 2011, 10:20

Under de närmsta veckorna kommer mitt FWB300s Match att renoveras!
Så information om vad som händer kommer förståss att ligga i denna tråden...
Det som skall hända är b.la:
Stocken: slipas & lackas... (ev oljas)
Pipa & metalldelar: blåneras.
Bipodskena: bytas ut till en i alu som skall moddas
Pipvikt: ny sådan skall monteras istället för den gamla och rinkornet.
Och så skall vapnet ju förståss plockas ner i beståndsdelar, rengöras och smörjas.
Frank69

Inläggav PLUTTE 09 okt 2011, 11:16

Frank69 skrev:Under de närmsta veckorna kommer mitt FWB300s Match att renoveras!
Så information om vad som händer kommer förståss att ligga i denna tråden...
Det som skall hända är b.la:
Stocken: slipas & lackas... (ev oljas)
Pipa & metalldelar: blåneras.
Bipodskena: bytas ut till en i alu som skall moddas
Pipvikt: ny sådan skall monteras istället för den gamla och rinkornet.
Och så skall vapnet ju förståss plockas ner i beståndsdelar, rengöras och smörjas.

Härligt, jag kommer att följa detta för jag kommer att förhoppningsvis att få hem ett "lik" i veckan. :Thumbupp:
PLUTTE

Tack utdelade: 40 gång
Tackad: 109 gånger i 79 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Inläggav Frank69 09 okt 2011, 13:23

Kul Plutte att det är nån som läser i trådarna...
Har du några tankar vad du skall göra med ditt vapen?

Har monterat av stocken och är igång med att slipa...
Detta gör jag endast med nävarna och ett slippapper... så det tar en del timmar...

Men nu är det KAFFERAST !!! :smt007 :thumbupp:
Frank69

Inläggav PLUTTE 09 okt 2011, 15:36

Jag har inga större planer ,men man kanske får ideer. Just nu är jag bara nyfiken att se hur man får tillbaka det svarta på stocken. :?:
PLUTTE

Inläggav outcastkona 09 okt 2011, 16:22

lycka till med slipandet.. själv så klurar jag på det där med nytt å gammalt.

om en sak ersätts av en annan och så går det ju till hela tiden.

klart att saker förbättras oftast blir dom lättare å smidigare. men skjuter dom bättre ?

ofta så anses det ju nästan som lite fult att komma med något gammalt. om jag blir jävligt duktig på ett gammalt vapen å skjuter hål i hål på tian vardera gång (hypotetiskt) så varför ska jag då investera 25k gevär eller 15k pistol om det går att göra med det gamla lika bra.

en kompis till mig tycker att jag byter ner mig när jag köpte fwb 65 pistolen, men va fan suck , kan jag göra det bättre med den gamla så måste det ju ses som ett bra tilltag, och även om jag inte skjuter bättre utan lika dåligt, var det då dåligt att inte vilja ha den morderna?.
jag är väl lite störd men jag gillar gamla prylar, lite robusta och okänsliga. själv så tror jag att det för min del handlar om kärlek till det man gör, finner jag tycke i den gamla så borde jag med ett gammalt vapen av tävlings kaliber kunna göra det lika bra som med den nya, men jag har nog större möjlighet att lyckas bli bra med den jag tycker bäst om, då det är den jag kommer använda mest.
outcastkona

Inläggav outcastkona 09 okt 2011, 16:34

eller måste man bara ha en ny bössa för att bli bra idag ?
outcastkona

Inläggav Frank69 09 okt 2011, 16:44

Så är slipandet slut för idag...
Har väl slipat ca 30%...

Frank69

Inläggav Frank69 09 okt 2011, 16:49

Har inte bestämt hur det färdiga resultatet skall vara än...
Om man skall vara lite modern så får man väl vitbetsa & lacka... :o
Men då går vår stilguru (Silwer) väl i taket... :-) :lol:
Frank69

Inläggav Frank69 09 okt 2011, 16:52

outcastkona skrev:eller måste man bara ha en ny bössa för att bli bra idag ?

Tror inte det har så stor betydelse om bössan är gammal eller ny...
Bara den är i bra skick...
Det jag har märkt är att man kan skjuta lika bra på 50m som en Pcp i 10J med en FWB300s...
Men om de ökar effekten så blir man frånkörd så det stänker om det...
Jazz Theoben är grym på 100m... på det avståndet kan han kastrera en fluga... :-)
Frank69

Inläggav Mr Davidson 09 okt 2011, 17:28

outcastkona skrev:lycka till med slipandet.. själv så klurar jag på det där med nytt å gammalt.

om en sak ersätts av en annan och så går det ju till hela tiden.

klart att saker förbättras oftast blir dom lättare å smidigare. men skjuter dom bättre ?

ofta så anses det ju nästan som lite fult att komma med något gammalt. om jag blir jävligt duktig på ett gammalt vapen å skjuter hål i hål på tian vardera gång (hypotetiskt) så varför ska jag då investera 25k gevär eller 15k pistol om det går att göra med det gamla lika bra.

en kompis till mig tycker att jag byter ner mig när jag köpte fwb 65 pistolen, men va fan suck , kan jag göra det bättre med den gamla så måste det ju ses som ett bra tilltag, och även om jag inte skjuter bättre utan lika dåligt, var det då dåligt att inte vilja ha den morderna?.
jag är väl lite störd men jag gillar gamla prylar, lite robusta och okänsliga. själv så tror jag att det för min del handlar om kärlek till det man gör, finner jag tycke i den gamla så borde jag med ett gammalt vapen av tävlings kaliber kunna göra det lika bra som med den nya, men jag har nog större möjlighet att lyckas bli bra med den jag tycker bäst om, då det är den jag kommer använda mest.

+1 Himla gött du sammafattar det jag också tycker/känner. Älskar mina old school-prylar också. Samma med hojarna jag har. Kawa 1500. Harley 88 ci old school. Harleyn äger. Varje gång jag startar den. Jag är dock nyfiken på SSP-bössor (FWB 60X), vilket ju är old school nu det också... Bara för att det är gammalt innebär det inte att man tänkte fel, eller?
Mr Davidson

Inläggav outcastkona 09 okt 2011, 18:55

klart att man är nyfiken på dom nya, vill ha faktorn är grym, cool faktorn är hög. men kommer man få samma relation till en 700 alu, det är ett kallt å kantigt alu stycke/svarv från en fräs,

en äldre med varm trästock fina linjer, lite märken efter bataljer, det är kärlek det, å märkena kan man slipa bort från stocken hur tar man bort repor på alu ?

absolut ssp 60x vill jag ha med, å fixa stocken som frank sååå fint.
outcastkona

Inläggav Frank69 09 okt 2011, 19:49

Man tackar o bockar!
Jag försöker göra så snäll restaurering av vapnet som möjligt, dock med en liten personlig tusch...
Frank69

Inläggav Frank69 09 okt 2011, 19:50

Vapnet gjorde förresten 208m/s med H&N sport (plattnos)
Frank69

Inläggav outcastkona 09 okt 2011, 20:59

inte illa :)
outcastkona

Inläggav PLUTTE 10 okt 2011, 05:43

Frank69 skrev:Vapnet gjorde förresten 208m/s med H&N sport (plattnos)

Har du någon bild på den?
PLUTTE

FöregåendeNästa

Återgå till Feinwerkbau

| | |likartade trådar| | |