Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
En annan grej man kan fundera på i samband med poliser och tjänstevapen är att besluten att ta till verkanseld har så mycket mer drastiska konsekvenser idag vilket borde avspeglas i vapenträningen och den fortlöpande utbildningen i stort.
Man använder sedan ett antal år tillbaka 9 mm Speer Gold Dot som standard, en hålspetsammunition som svampar upp på ett välkontrollerat sätt i målet med betydligt mindre risk för genomslag som kan drabba tredje person. Översatt till vanlig svenska: beslutar man sig för att skjuta så måste man räkna med att den påskjutne personen drabbas mycket svårt.
Denna typ av ammunition är förbjuden i krig men man har ansett att fördelarna överväger vid polisiära aktioner i fredstid. Jag kan förstå logiken i detta men samtidigt känner jag mig osäker på om det avspeglas i polisens vapenträning och generella utbildning.
Blacken skrev:Dessutom så är den (GDHP) i första hand en jaktammunition För att följa länken så måste du registera dig. dvs inte avsedd för "människobruk"
ogster skrev:Klimatet i Sverige går åt fel håll och då buset härjar mer å mer fritt utan minsta respekt för allmänheten så är det väl bra att polisen har rejäla doningar.
Eller förespråkar ni obeväpnade dialog poliser?
Sen så kan man väl knappast benämna deras kulor som dum dum kulor?
ogster skrev:Om nu polisen väljer att rikta sitt vapen mot någon och skjuter så räknar inte jag den som någon mönstermedborgare precis, en laglydig medborgare har inget att oroa sig för.
Sen om nu polisen skulle missa och jag går förbi med familj så ser jag ju hellre att kulan stannar i mig än att den går igenom mig och resterande familjemedlemmar.
Självklart ska man som polis undvika att skjuta överhuvudtaget men när dom gör det så är jag övertygad om att dom gör det för allas bästa.
Jo, för det är anledningen till att du hittar jaktammunitionen högst upp...Blacken skrev:Alfabetsordningen har ju föga med den saken att gör.
Du har inte tänkt på att soldater inte är brottslingar och att logiken då var att kriget främjades av att inte döda fienden utan bara skada för då tog man bort cirka fyra soldater till från striden? Brottslingar kommer inte överens med polisen om vilka våldsmetoder som kommer att användas, det trodde du väl inte?Blacken skrev:Och det handlar inte om det utan dels var är moralen i att det är okej att döda sina egna medborgare med ammunition som är totalt förbjuden i Folkrätten och Genevekonventionen och som inte får användas i krig?.
Rustan skrev:Jo, för det är anledningen till att du hittar jaktammunitionen högst upp...Blacken skrev:Alfabetsordningen har ju föga med den saken att gör.
Du behöver bara gå till För att följa länken så måste du registera dig. för att tydligt se vilka som är de nya kategorierna. Men jag tror inte du har läst Genevekonventionen så det där med källmatrial kanske inte är så viktigt för dig. Du får tycka precis vad du vill, men det är lite bättre om du baserar det på rätta fakta.Du har inte tänkt på att soldater inte är brottslingar och att logiken då var att kriget främjades av att inte döda fienden utan bara skada för då tog man bort cirka fyra soldater till från striden? Brottslingar kommer inte överens med polisen om vilka våldsmetoder som kommer att användas, det trodde du väl inte?Blacken skrev:Och det handlar inte om det utan dels var är moralen i att det är okej att döda sina egna medborgare med ammunition som är totalt förbjuden i Folkrätten och Genevekonventionen och som inte får användas i krig?.
Vad jag kan tillägga, eftersom det är senare siffror, är att av de som blev ihjälskjutna i krig de följade årtiondena så var det stor andel (3/4) som inte försattes ur stridbart skick inom en minut. Och det är mycket riktigt ett antal händelser med påskjutna, träffade men ändå fortsatt aktiva brottslingar som drev på utvecklingen av effektivare polisbeväpning, den mest kända är nog: För att följa länken så måste du registera dig.
ogster skrev:Dax att hoppa på en ny bana i livet om man är så rädd för polisens ammo?
Sen vem bryr sig om humant eller inte, det är fortfarande inte Lotta 5år polisen drar pistol emot.
Blacken skrev:ogster skrev:Dax att hoppa på en ny bana i livet om man är så rädd för polisens ammo?
Sen vem bryr sig om humant eller inte, det är fortfarande inte Lotta 5år polisen drar pistol emot.
Okej då. Får välan var lite mera pedagogisk då
1: Svenska regeringen skriker som smågrisar i högan sky, så fort något annat land ens petar på sina medborgare.
2: Svenska regeringen tillåter sin länsman att använda sig av ammuniton som är otillåten i alla konventioner som finns angående folkrätt och krig, fastän det FINNS! alternativ som inte är lika dödande eller till och (med hör och häpna) ICKE dödande, OCH som FUNKAR!.
3: vad är MORALEN i ett sådant förfarande?
Enkel frågeställning eller?
ogster skrev:Blacken skrev:ogster skrev:Dax att hoppa på en ny bana i livet om man är så rädd för polisens ammo?
Okej då. Får välan var lite mera pedagogisk då
1: Svenska regeringen skriker som smågrisar i högan sky, så fort något annat land ens petar på sina medborgare.
2: Svenska regeringen tillåter sin länsman att använda sig av ammuniton som är otillåten i alla konventioner som finns angående folkrätt och krig, fastän det FINNS! alternativ som inte är lika dödande eller till och (med hör och häpna) ICKE dödande, OCH som FUNKAR!.
3: vad är MORALEN i ett sådant förfarande?
Enkel frågeställning eller?
1. Kollar man statistiken så verkar det som svenska polisen mestadels skjuter på andra länders medborgare
2. Den är effektiv och utredningen som gjordes visade att detta var lämpligast för Sverige att använda den.
3. Moralen ligger väl i att det som funkar bäst i Sverige kanske inte funkar så bra i andra länder, här ses det väl som billigare att skjuta ihjäl nån än att vårda densamma som skadeskjuten för samma kostnad som att operera tio cancer patienter?
Blacken skrev:Rustan skrev:Jo, för det är anledningen till att du hittar jaktammunitionen högst upp...Blacken skrev:Alfabetsordningen har ju föga med den saken att gör.
Du behöver bara gå till För att följa länken så måste du registera dig. för att tydligt se vilka som är de nya kategorierna. Men jag tror inte du har läst Genevekonventionen så det där med källmatrial kanske inte är så viktigt för dig. Du får tycka precis vad du vill, men det är lite bättre om du baserar det på rätta fakta.Du har inte tänkt på att soldater inte är brottslingar och att logiken då var att kriget främjades av att inte döda fienden utan bara skada för då tog man bort cirka fyra soldater till från striden? Brottslingar kommer inte överens med polisen om vilka våldsmetoder som kommer att användas, det trodde du väl inte?Blacken skrev:Och det handlar inte om det utan dels var är moralen i att det är okej att döda sina egna medborgare med ammunition som är totalt förbjuden i Folkrätten och Genevekonventionen och som inte får användas i krig?.
Vad jag kan tillägga, eftersom det är senare siffror, är att av de som blev ihjälskjutna i krig de följade årtiondena så var det stor andel (3/4) som inte försattes ur stridbart skick inom en minut. Och det är mycket riktigt ett antal händelser med påskjutna, träffade men ändå fortsatt aktiva brottslingar som drev på utvecklingen av effektivare polisbeväpning, den mest kända är nog: För att följa länken så måste du registera dig.
Så du menar på fullaste allvar att Genevekonventionen godkänner ammunition som expanderar vid träff. Det stycke kräver jag att du visar!.
Från och med det ögonblick man stoppar in ett magasin med expanderande ammunition i ett vapen så ÄR det ett inhumant vapen och ÄR INTE! godkänt i en militär konflikt enligt Genevekonventionen (Declaration of St. Petersburg of the 29th November (11th December), 1868,
Declare as follows:
The Contracting Parties agree to abstain from the use of bullets which expand or flatten easily in the human body, such as bullets with a hard envelope which does not entirely cover the core, or is pierced with incisions. Duger den källhänvisningen år herrn?)eller folkrätten.
Och var är moralen att tillåta ett dylikt förfarande?
Blacken skrev:Rustan skrev:Jo, för det är anledningen till att du hittar jaktammunitionen högst upp...Blacken skrev:Alfabetsordningen har ju föga med den saken att gör.
Så du menar på fullaste allvar att Genevekonventionen godkänner ammunition som expanderar vid träff. Det stycke kräver jag att du visar!.
Från och med det ögonblick man stoppar in ett magasin med expanderande ammunition i ett vapen så ÄR det ett inhumant vapen och ÄR INTE! godkänt i en militär konflikt enligt Genevekonventionen (Declaration of St. Petersburg of the 29th November (11th December), 1868,
Declare as follows:
The Contracting Parties agree to abstain from the use of bullets which expand or flatten easily in the human body, such as bullets with a hard envelope which does not entirely cover the core, or is pierced with incisions. Duger den källhänvisningen år herrn?)eller folkrätten.
soul skrev:Blacken skrev:Rustan skrev:Jo, för det är anledningen till att du hittar jaktammunitionen högst upp...Blacken skrev:Alfabetsordningen har ju föga med den saken att gör.
Declare as follows:
Inte godkänt i en militär konflikt nej, det är knappast en millitär konflikt om en polis skjuter en brottsling.
Har du provat att skjuta pistol på ett rörligt mål i en stressituation? Det är inte lätt... Polisen kan behöva alla fördelar de kan få för de har inget lätt jobb.
Blacken skrev:soul skrev:Blacken skrev:Rustan skrev:Jo, för det är anledningen till att du hittar jaktammunitionen högst upp...Blacken skrev:Alfabetsordningen har ju föga med den saken att gör.
Declare as follows:
Inte godkänt i en militär konflikt nej, det är knappast en millitär konflikt om en polis skjuter en brottsling.
Har du provat att skjuta pistol på ett rörligt mål i en stressituation? Det är inte lätt... Polisen kan behöva alla fördelar de kan få för de har inget lätt jobb.
Som sagt, var är moralen med en sådan attityd. Det har nada med "stressade" och fingerade situationer, utan samtidigt som Svenska regeringen gnäller och skriker på andra som "dummar" sig mot sin befolkning så godkänner dom utan som helst moraliska skrupler att skjuta egna medborgare med ottillåten och inhuman ammunition. Det är tydligen helt okej då?. Och ammunitionen har ingen som helst signifikans för att kunna träffa mål i stressade situationer, ( om det är pistol man talar om) utan det är skytten som är HELT avgörande i det fallet. Och även i det fallet så har länsman stora brister.
Eller menar du att om länsman om inte får skjuta ihjäl istället för att bara oskadliggöra, så kan han inte pricka rätt i en "stressad situation"?
Ska vi som land stå och skrika på andra, så ska vi banne mig hålla rent framför våran egen dörr innan vi kräver att andra ska sopa framför sina dörrar. Hur trovärdiga är vi annars som "världssamvete" i precis allt!..
Moralen med en sån attityd... du pratar om män och kvinnor som jobbar som poliser, tycker du då inte att de ska ha möjligheten att kunna stoppa någon som rusar imot dem med kniv? Ska de behöva leva med att ha skjutit även personen/barnet som stod bakom förövaren? Vad är moralen i det?
Väljer man att skjuta med ett handeldvapen mot någon så är det för att döda, det är en absolut sista utväg för att skydda sig själv eller andra och då är det väl bra att kunna göra det så effektivt som möjligt med minimerad risk för andra dvs expanderande ammunition.
Jag tycker dessutom inte att vi ska vara något världssamvete.
Jazz skrev:Jag håller väl med om att man inte skall få använda sådan ammunition till att skjuta på människor med. Den är en ren jakt ammunition där man räknar med att viltet ramlar rakt ner och dör.
Man kan fundera på vad polisen skulle haft för skjutvapen. Jo om man går efter deras kompetens så hade en Co pistol varit bra.
Men går man till krut så finns det väl bara 22Lr, 32 auto, 38 och 9mm som man inte dör av chockverkan. Kanske cal 40 går in i ovanstående grupp medan 10mm inte gör det. Men då är vi tillbaks med 9mm. Över 9mm är väl inte politiskt korrekt heller att skjuta med.
Vad skulle de använda för kulor. Mantlad amo går rakt igenom och orsakar ingen allvarlig skada om den inte träffar känsliga organ, men den stoppar ingen från att angripa heller (fakta hämtat från krig). Kanske det skulle funkat med rena bly kulor men så snart kulan fås till att stanna i kroppen så blir det chockverkan som man kan dö av sedan finns det väl stor risk att man förgiftas av blyet med. Så då är vi tillbaks på ruta noll. Polisen har förmodligen rätt kaliber och rätt sorts skott.
Det är hemskt svår att skada någon lagom mycket.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst