Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
husis skrev:Premiär idag för Cyclonen i fullfartFina förhållande så ingen blåst alls i princip. Ammo FX 5.52 Två tavlor i mellanläge
För att följa länken så måste du registera dig.
Knivsöder skrev:Intressant läsning! Och lärorikt.
Liten fråga, är det någon av er som kontrollväger och mäter diabolerna som ni skjuter med?
Knivsöder skrev:Egentligen så kanske det är bäst att mäta dem först. Om skallarna på diabolerna har ungefär samma diameter så borde också vikten vara ganska lika. Är de inte det så bör man nog pröva ett annat märke/modell av diabol...
Någon som har testat, och vet?
Leopold skrev:
Dimensionsmätning pysslar jag iofs med, i någon mening. Det handlar om att kulan ska kännas lagom hård att ladda dvs jag använder pipan som tolk. Är det en sort som känns inkonsistent att ladda så skjuter de oftast inget vidare, då får man byta sort helt enkelt. Skulle någon enstaka kula kännas skum att ladda är det klokast att skjuta den på en sighter, alltid lär man sig något tänker jag. Realtidssortering kan man kanske kalla det
Nitro skrev:...har de skotten då aviket mer än acceptabelt?
päran skrev:Att gamo skulle vara skrot håller jag inte med om ...
Perkla skrev:Knivsöder skrev:Egentligen så kanske det är bäst att mäta dem först. Om skallarna på diabolerna har ungefär samma diameter så borde också vikten vara ganska lika. Är de inte det så bör man nog pröva ett annat märke/modell av diabol...
Jag vet att tex H&N är riktigt ganska exakta alla diaboler i en ask, tar man tex Baracuda Match och kollar några i asken så har dom exakt samma mått (som ett digitalt skjutmått klarar att mäta) och väger dom så väger dom exakt lika, just H&N är ju åxå kända för sina bra kvalité på sin ammunition. Räcker ju med att man tittar och känner på dom så ser man ju att dom ser riktigt bra ut åxå :D, väl bearbetade eller vad man ska säga, det värsta jag sett nån gång är nog Gamo Magnum Pro, Gamo i största allmänhet ser ut som skit, mycket gjutskägg kvar osv, inte konstigt det ser ut som en hagelsvärm när man skickar iväg några på tavlan..
Knivsöder skrev:Perkla skrev:Knivsöder skrev:Egentligen så kanske det är bäst att mäta dem först. Om skallarna på diabolerna har ungefär samma diameter så borde också vikten vara ganska lika. Är de inte det så bör man nog pröva ett annat märke/modell av diabol...
Jag vet att tex H&N är riktigt ganska exakta alla diaboler i en ask, tar man tex Baracuda Match och kollar några i asken så har dom exakt samma mått (som ett digitalt skjutmått klarar att mäta) och väger dom så väger dom exakt lika, just H&N är ju åxå kända för sina bra kvalité på sin ammunition. Räcker ju med att man tittar och känner på dom så ser man ju att dom ser riktigt bra ut åxå :D, väl bearbetade eller vad man ska säga, det värsta jag sett nån gång är nog Gamo Magnum Pro, Gamo i största allmänhet ser ut som skit, mycket gjutskägg kvar osv, inte konstigt det ser ut som en hagelsvärm när man skickar iväg några på tavlan..
Jo, H&N verkar hålla en bra kvalite på sina diaboler, men de funkar inte i alla bössor. Stoppar man i först 4,50, sen 4,51 och sist 4,52 av H&N så märker man skillnaden i storleken på diabolernas huvud.
JSB däremot...![]()
JSB Exact Heavy funkar bra i min licensfria HW 77'a, men gud vad flyers man får!
Jag fick låna en Steyr på den senaste bänkskyttetävlingen i Laxå. Där var inte vinden problemet utan JSB'na som spred sig nåt ruskigt!
Jag undrar hur den bössat hade skjutit om man haft FX eller AA's 4,52 att skjuta med? Åtminstone FX diaboler verkar ha en bättre kvalitet än JSB's egna.
Knivsöder skrev:...
JSB Exact Heavy funkar bra i min licensfria HW 77'a, men gud vad flyers man får!
Jag fick låna en Steyr på den senaste bänkskyttetävlingen i Laxå. Där var inte vinden problemet utan JSB'na som spred sig nåt ruskigt!
Jag undrar hur den bössat hade skjutit om man haft FX eller AA's 4,52 att skjuta med? Åtminstone FX diaboler verkar ha en bättre kvalitet än JSB's egna.
Leopold skrev:Knivsöder skrev:...
Menar du att du får en massa flyers även i din licensfria HW77? JEH är en kula som mina vapen gillat rätt generellt även de licensfria men märkt detta mer och mer på sistone... man kan mata skott på skott klockrent, relativt vindokänslig men rätt vad det är sticker en bula iväg. Kanske är det olika med olika batcher? Det är något med stabiliteten i de kulorna som verkar bli litet på gränsen i många vapen.
Leopold skrev:päran skrev:Att gamo skulle vara skrot håller jag inte med om ...
Nej man kan aldrig generalisera. De jag testat hette Gamo Pro Magnum i 4.5 mm, var och varannan kula ramlade in i loppet på min HW30s som skjuter helt ok med de flesta kulsorter. Spred som en hagelbössa och senare mätning av diabolernas huvud bekräftade att de var alldeles för små, [strike]kring 4.48 har jag för mig[/strike].
Så här såg tavlan ut på 10 meter:
Knivsöder skrev:...
Japp, men då skjuter jag mest på 50 meter. Det kanske märks mer på det avståndet? Vanliga JSB Exact är sämre och sprider mer i den bössan.
Nitro skrev:Här kommer även en bild på min 50m bana med vimplar
gubbe skrev:Nitro skrev:Här kommer även en bild på min 50m bana med vimplar
Fin bana du har.
Nitro skrev:Våra FWB trivs bäst med JSB RS. Tyvärr är asken nästan slut, så därför har jag tidigare skjutet med den vanliga exacten som inte går lika bra. Ikväll så var det nästan vindstilla och man borde kunna sikta mitt i haha. Det ska inte vara enkelt har jag förstått. Nu när jag fått igång min finska vimpel med propeller så är den känsligare än vimplarna. Även i mkt svag vind drog skottet iväg 2-3 cm på 50m med 10J när man trodde att det var vindstilla. Så hälften av skotten siktade jag mitt i och andra hälften olika beroende på hur stark jag bedömde vinden. Vissa skott siktade jag tom. utanför ettans ring och inte ens det var tillräckligt ibland.
En fluga som satte sig på övningstavlan fick stryka med ikväll.
FWB -73 10J med Weaver t-36 (som jag älskar som br sikte)
JSB RS
2 femringstavlor med 25 skott var
Här kommer även en bild på min 50m bana med vimplar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster