Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Leopold skrev: det var förbaskat skoj det här
Jazz skrev:25 är överlägsen 22. Förmodligen är det samma med 30 mot 25. Vet inte själv var gränsen går i cal men snart så vet jag. Då jag har en 30 på väg in
GunnarT skrev:Imponerande..........Någon som vet vilken fart diabolen har när den kommer fram? bara på ett ungefär? Det är väl sista biten som diabolen börjar droppa och blir vindkänslig ?
Leopold skrev:Bössa AR1000, sikte 10x44
Ammo Crosman Premiere Lite 7.9 grain
100 m bänkat, säckstöd fram. 15 skott (2 missade tavlan)
För att följa länken så måste du registera dig.
Äntligen fick jag tillfälle att experimentera litet på 100m, tyvärr var vädret litet tråkigt med regn men vindarna var relativt lätta. Knallade ut med tavlan fasttejpad på en stängselstolpe, en plastpåse över för att skydda tavlan mot vätan. Mätte upp 100m mot kåken med lasermätaren, skulle skjuta "Runar-style" ut genom ett fönster på andra våningen. Det var en del vegetation i vägen men trodde nog det skulle gå hyfsat ändå.
Väl inne i huset dukade jag upp sniperprylarna vid fönstret inkl målkikaren på maxförstoring 60x. Tyvärr gick det inte att se tavlan särskilt bra i regnet och dessutom suddade plastpåsen bort all kvarvarande kontrast i tavlan. Så det blev till att gå på ren känsla istället. Skruvade upp siktet 141 klick enligt skjuttabellen från Chairgun, det var ca 2 1/2 varv. Skruvade upp mina Peltor-lurar på max ljudförstärkning... drog iväg ett skott mot den pyttelilla tavlan.
Trodde knappt mina öron när jag hörde det välbekanta ljudet av en tavelträff! Gick inte att se träffen i kikaren så jag matade på 15 skott, fick passa på när vinden gav fri sikt på målpricken genom buskage och grenverk. Ett och annat skott touchade vegetationen litet lätt men de flesta fick kontakt med målet enligt vad jag hörde. Även skott som fick viss kontakt med grenar träffade tavlan.
Det var riktigt spännande att vandra ut och hämta in tavlan, hade ingen aning hur träffbilden såg ut. Kan inte påstå att jag försökte kompensera för vinden mer än timingen för fri sikt så jag ser resultatet som hoppingivande. Precisionen räcker uppenbarligen gott och väl till att plinka burkar med redan under dessa förhållanden men mina ambitioner är att det kanske kan gå att tävla litet också framöver.
Lärdomarna av experimentet är två.
1. att man skulle ha stor nytta av de självmarkerande tavlor vi diskuterat innan, väldigt svårt att se träffarna på detta avstånd och det gör att det känns väldigt chansartat utan exakt feedback.
2. en 14 x 14 cm tavla är för liten för att funka på detta avstånd, pistoltavelmåtten är klart rimligare.
Sorry att det blev ett långdraget inlägg men det var förbaskat skoj det här
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst