Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
buggsson skrev:... "storleksguider", sizing dies på engelska, för både 4.5 och 5.5mm diaboler. Vad jag saknar nu är en digital micrometer för att kunna mäta huvudstorleken på de små rackarna. Men behöver man inte någon slags jigg för att man skall mäta rätt eller räcker det med ett stativ för micrometern? Vinklar man bara lite grann är det ju så lätt att få mätfel.
Leopold skrev:buggsson skrev:... "storleksguider", sizing dies på engelska, för både 4.5 och 5.5mm diaboler. Vad jag saknar nu är en digital micrometer för att kunna mäta huvudstorleken på de små rackarna. Men behöver man inte någon slags jigg för att man skall mäta rätt eller räcker det med ett stativ för micrometern? Vinklar man bara lite grann är det ju så lätt att få mätfel.
Jag är också ny på detta men har funderat och testat litet, läst en del om "sizing". Grejen är att alla bra diaboler har en något mindre huvuddiameter än kjoldiameter och det ska vara så för optimal precision. Så när jag sorterat kulor efter form så har jag helt enkelt kollat så kulorna har ungefär samma skillnad huvud/kjol, och eftersom det är så otroligt svårt att mäta detta på en mjuk blykula har jag gått på omkrets istället.
Rullar man kulorna på en plan yta tex ett lock till en diabolburk så rullar de då efter en båge och avvikande kulor blir rätt enkla att identifiera, samtidigt ser man direkt om kjolen skulle vara skadad. Även här går jag efter min tumregel baserat på standardavvikelsen, dvs jag sorterar bort de kulor som avviker mest från medelvärdet och behåller ca 2/3 av de bästa. Det låter kanske som ett försenat aprilskämt men nej...![]()
Om man sedan väger kulorna också i en andra sorteringsomgång och behåller den bästa 2/3-delen så borde man landa på en hög extremt konsistenta kulor. Kan tillägga också att mina favoritkulor JSB Exact Heavy är fantastiskt enhetliga redan ur burken så det är möjligen litet overkill att sortera så här noga men som sagt, det är en del av förberedelserna som hjälper till att fokusera mentalt bla.
De mest avancerade "sizing dies" jag sett tar hänsyn till just detta att kjolen har litet större diameter än huvudet. Möjligen är det viktigare på fjädergevär än på pcp att behålla denna skillnad, detta eftersom kulans vikt och dess motstånd i pipans laddläge är en del i "ventilmekanismen" så att säga och påverkar avfyrningsförloppet.
buggsson skrev:Det är väl själva grejen med "sizing dies", att man skall få kjolen så nära huvudet man kan i storlek?
Leopold skrev:Sedan vore det bra om ni försöker utforma fortsatta tester så att ni som testare inte vet vilken viktklass kulorna tillhör när ni skjuter med dom, detta för att minimera inverkan av psykologiska faktorer.
Instämmer helt. Sen kan det också vara väldigt avslöjande om någon annan får se träffbilderna utan att de är markerade så man kan se vilka "som hör ihop" och se om det går att om det går att sortera dem i grupper som motsvarar vad man sköt med.Leopold skrev:Sedan vore det bra om ni försöker utforma fortsatta tester så att ni som testare inte vet vilken viktklass kulorna tillhör när ni skjuter med dom, detta för att minimera inverkan av psykologiska faktorer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster