Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
jalfa skrev:Jag tror jag lutar åt en LV bössa 16J i kaliber .22 och då behöver man licens?
jalfa skrev:tack för ett uttömmande svar. Jag tror jag lutar åt en LV bössa 16J i kaliber .22 och då behöver man licens? Det finns en skyttehall här och jag skall mejla och fråga om man får komma och träna/skjuta där med ett medlemsskap. Är det som med bänkskytte krutvapen att man också kan tävla i HV med en LV bössa? (har sex st vindflaggor).
Jag får invänta svaret från skytteföreningen här som driver skyttehallen, läsa vidare (din länk) samt googla litet om Luft-LV bössor 16J.
Nitro skrev:Kommer ihåg att en del Sydafrikaner körde med kal. 0.20 för att nå maxfart i HV klassen.
Nitro skrev:Jo i LV klassen är gränsen 16J vilket innebär typ 240 m/s med exact
I HV klassen är gränsen 27J vilket innebär att kal. 0.177 inte når upp till det. De stannar i regel vid 22-24J som maxeffekt.
Gå man upp i kal. 0.22 som Alfred hade så blir farten 220 nånting vilket är lite lågt.
Så i kal. 0.20 kan du utnyttja 27J fullt ut och ha bra fart.
Hoppas du förstod
jalfa skrev:ok, lutar alltså i stället åt en .177 eller 4,5 mm. Vikten på 4,7 med kikare att tänka på - min kikare väger 587 gram så bössan bör ligga på ca knappt 4 kilo (ringar tillkommer). Jag är ju van krutbänkskytt med klass 1 vapen kal. 308win eller 30x47 där man håller stadigt i bössan med axelkontakt - LV/HV i kal 6PPC har jag också testat och där kör man ju med frirekyl - dvs det är bara avtryckarfingret som har kontakt med bössan. Hur gör man med luftgevär? Kör ni med spakstöd eller utan? Duger vanliga Protektor baksäckar (jag har en 3-4 olika)?
Har försökt kolla på litet olika bössor hos bl.a. Hurricane men inte alltid finns bössans vikt noterad. Tips på en överkomlig bössa? Vad behöver man mer - en extra flaska luft, litet olika ammo till att börja med för att se vilka som bössan trivs med? Något annat jag glömt?
Har även noterat att flera bössor anger max energi till 7,5J - alltså licensfria - kan man enkelt "trimma" eller omvandla dem till 10 eller 16J efter att ha skaffat licens? som den här t.ex.
För att följa länken så måste du registera dig.
jalfa skrev:Tackar, mycket informativt. Walther LG 400 är intressant. Vad tror du om Anschutz 9015 "Club"? i ungefär samma prisklass?
eller varför inte lägga på litet till, till en LG 400 Competition?
En Krutbössa i 6 PPC med Batlås kostar i häraden kring 40-50k och bara kulorna 6-7 kr/st, tillkommer krut, tändhattar och minst en pipa till plus verktyg, svarv och trimmer samt hylsor. Så bänkskytte med luftvapen är relativt sett en billig hobby
Silwer skrev:Jag funderar pven på pipan för matck, kort rackare gömd inanför rören så visirlinjen blur lng, pipan tar ju slut lpngt tidugare i ett matchvapen.
De har rätt täta bommar, 16j kanske kvittar där och går bra åndå, för 25J fick jag ju byta pipan till en längre och med öppnare räffling.
Som sagt begagnat hade jag satsat på om jag inte var rik, köpa en generation äldre match pcp och bygga på den, BR behöver iofs inte samma ombygnader som FT.
Precisionen på luftvapen i egenprecision har inte förbättrars sen iaf tudigt 90tal.
Utan det ör ergonomi mm, det ska man tänka på, särskilt i BR.
Ibland kan ön äldre vapen imponera.
jalfa skrev:Jag har mejlat skytteföreningen här som driver skyttehallen om tider/regler mm för träning, väntar på svar. Har talat med Tobbe på Hurricane som rekommederar RAW, lg 110 och Tsar. Känner att jag behöver komma till ett beslut när det gäller bössa - finns ju även den som Nitro rekommenderar LG 400 Blacktec. Synd att man bor en bit bort och inte kan "klämma" på bössorna. Tack alla för input.
jalfa skrev:Har detta frontstöd - får duga till att börja med.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster