Luftgevär (fjäder) butiker i Stockholm? + några frågor till

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Luftgevär (fjäder) butiker i Stockholm? + några frågor till

Inläggav Tjohan 06 sep 2008, 00:24

Hej, jag snubblade in på detta forum när jag sökte efter butiker i Stockholm som säljer luftvapen. Någon som känner till något? Jag vill gärna se bössan innan jag bestämmer mig, så nätbutiker är inte intressant.

Har några andra frågor också
Vilket av nedan 3 bössor är det vettigaste köpet (anser just du)?

Hatsan 155 Torpedo
Weihrauch HW97k
BSV Lightning XL

Jag kommer säkert "trimma" bössan framöver, är det någon modell som är mer lämpad för det?
Vilken kaliber borde man välja och varför? Spontant borde det vara med genomslagskraft ju tygre..?

Väldigt tacksam för tips,
Johan
Tjohan

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Superbee 06 sep 2008, 07:52

det är väl vad jag förstått 97K alla dagar i veckan som gäller :)

Jag var inne hos Walter Borg vid hötorget i förrgår och skulle köpa en HW40 men de hade den ej, dock tror jag att jag skymtade en 97:a med blå laminatstock i deras rack!
Användarvisningsbild
Superbee

Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Inläggav Luigi 06 sep 2008, 09:40

Välkommen till forumet! :)

I Stockholm finns ju Hobbex, Teknikmagasinet i alla fall. Dom har inga värsting vapen men alltid något!
Hobbex: Gamo, Norica, Ares
Teknikmagasinet: Gamo, Crosman, Daisy

Jag hade lätt valt Weirauch HW97k...
Recension finnes här: http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?t=908
Användarvisningsbild
Luigi

Tackad: 9 gånger i 8 inlägg

Inläggav Tjohan 07 sep 2008, 09:08

Tack för svaren. Jag har mer eller mindre bestämt mig för ett Weihrauch HW97k, dock så har jag ännu inte hittat någon butik i Stockholm som säljer bössan. Kanske lika bra att beställa från någon nätbutik.

Eftersom vapnet är strypt i sverige så vill jag nog omgående få fjädern bytt, kan man lämna in och få det gjort någonstans? Vill inte pilla med det själv, har inte verktyg eller plats (läs lust).

Är det kaliber 5.5 som gäller?

Tacksam för svar!
Tjohan

Inläggav ogster 07 sep 2008, 09:29

Ska man ha bössan för att skjuta på långt håll så är ju hw97k rätt vass pga sin tyngd å trycke, men ska man plinka burk å liknande hade jag valt bsa lightning xl pga dess smidighet samt minimalt med fippel vid laddning!
(Har ägt både XL å 97k båda i .22)

Hatsan,gamo å liknande rekomenderas oftast av folk som inte har ägt annat, men skulle jag ut på sjön hade jag valt en hatsan 155 för bättre åra är nog svårt att få tag i...
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Åsa-Nisse 07 sep 2008, 10:57

Tjohan skrev:Tack för svaren. Jag har mer eller mindre bestämt mig för ett Weihrauch HW97k, dock så har jag ännu inte hittat någon butik i Stockholm som säljer bössan. Kanske lika bra att beställa från någon nätbutik.

Eftersom vapnet är strypt i sverige så vill jag nog omgående få fjädern bytt, kan man lämna in och få det gjort någonstans? Vill inte pilla med det själv, har inte verktyg eller plats (läs lust).

Är det kaliber 5.5 som gäller?

Tacksam för svar!

Jag äger själv en HW 97k .22 och är super nöjd med bössan..!!!!

Om du inte vill ha 10J-bössan så varför inte beställa den licensbelaggda versionen på en gång???!!

Jag rekomenderar starkt HW 97k .22...., en MYCKET fin å väl skjutande fjäderbössa...!!!! 8)
Åsa-Nisse

Tack utdelade: 1 gång
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: *Theoben Rapid Mk2 .25

Inläggav G0LI4T 07 sep 2008, 11:27

ogster skrev: skulle jag ut på sjön hade jag valt en hatsan 155 för bättre åra är nog svårt att få tag i...

Ogster, Nu vann du "höstens bästa kommentar" pris.

Du sammanfattar Hatsan i en mening.
En alroundbössa helt enkelt.

Jag vet att jag kritiserat många som kommer med gliringar kring Hatsan, men efter att ha testat 3 st, så är jag inte längre så energisk i mina tillrättavisningar.

// Golle
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav Bsa_Airsporter 07 sep 2008, 11:42

Jag älskar Bsa men i detta fall måste jag nog säga att HW97k är snäppet bättre :wink: har bara tesat den på skyttebana på 30 m men det var dödlig precision på den! bsa är riktig kvalite o väldigt snygga att titta på o skjuta med men i detta fall skulle ja nog ta en hw97k :wink: .22

((förlåt mig alla BSA älskare)) :oops:
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter

Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Inläggav ogster 07 sep 2008, 11:53

G0LI4T skrev:
ogster skrev: skulle jag ut på sjön hade jag valt en hatsan 155 för bättre åra är nog svårt att få tag i...

Ogster, Nu vann du "höstens bästa kommentar" pris.

Du sammanfattar Hatsan i en mening.
En alroundbössa helt enkelt.

// Golle

Tackar för utmärkelsen :)

Brukar aldrig uttala mig om sånt jag inte vet något om då det är viktigt att nån som ska köpa nått får en så bra beskrivning som möjligt av produkten.
Det viktiga är då att nån med erfarenhet uttalar sig å inte nån som hört si eller så vilket är rätt vanligt...

Tex en hw97k är en bra bössa men kräver en del arbete för att få riktigt bra, har provat mångas fjäderbössor som höjts till skyarna men som twangat å dieslat då det enbart har plöjts i en fullfartsfjäder men inget annat är gjort...

Själv så mekar jag enbart med pcp bössor å lämnar iväg mina fjäderbössor till proffs så jag får ut bästa tänkbara prestanda (Vilket vill säga så lite rörelse,ljud,vibrationer som möjligt för att få bra träffbilder)
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |