vill ha lite hjälp med nytt köp

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

vill ha lite hjälp med nytt köp

Inläggav Katana 14 nov 2008, 23:36

Hejsan på er har en lite fråga till er ang att köpa nytt luftgevär. Jag har idag ett air arms kal 22 med licens men har skjutit med detta nu i 10 år så jag skulle vilja ha något större o kraftigare xempelvis kanske ett kal 25 6,35. De modellerna jag kollat på är BSA Supersport XL 6,35 FX Cyclone 5,5 Weihrauch HW 77 6,35 samt någon annan men jag tycker det verkar lite krångligt att veta skillnad på vad som är bäst för mig det jag har fattat verkar som att det blir bättre fart på de nya bössorna med pnematisk laddnings tub men det verkar jävligt trökigt att hålla på med och lite jobbigt att behöva ta med sig pump eller dyktub till sommarstugan det kanske läpar sig bättre till en klubblokal eller rätta mig om jag har fel det är väl ni som är seniorerna i detta fall !! Tack på förhand Mvh KATANA
Katana

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: air arms

Re: vill ha lite hjälp med nytt köp

Inläggav gösen 15 nov 2008, 07:36

Då du redan har en bra fjädersmälla så ska du givetvis köpa en PCP! Cyclone är ett bra val, köp den i 10J om du tänker sälja den.
Användarvisningsbild
gösen

Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Nisse 15 nov 2008, 12:23

Först och främst så måste du ha en budget klar för dig...
Sen är det bra att veta om du har tänkt att ha licens på bössan och till vilken typ att skytte du ämnar använda den till.

Jag personligen hade valt Cyclonen av dom 3 du räknat upp.
Inga problem att släpa med sig en dyktub till sommarstugan... blir lite jobbigare om man tänkt sig att knalla ut i skogen och panga kottar och dyligt med den däremot..
Bild
Nisse

Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 16 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: FX Gladi8or

Inläggav Katana 15 nov 2008, 14:44

Varför skulle du valt FX Cylonen om du fick välja?? är det värt allt krångel med att fylla på tubens tryck, förresten hur många skott kan man skjuta innan den behöver fyllas på?? Jag tycker inte att priset är det viktigaste hade tänkt mig kanske mellan 4-7000kr eller någonsatns därikring.Då måste jag fråga hur mycket skijer det sig mellan olika kal 22 vapen som drivs med luft/fjäder gevär eller om man jämför med kal 25 6,35 licens luft/fjäder gevär det är intressannt tycker jag det finns ju så mucket att välja bland.ändamålet är nog att jag vill vara i någon klubblokal o skjuta eller ute vid min stuga som jag gjort hittills påå ca 20-35m yucker jag är kul
Jag har blivit rekomenderad Weirauch 6,35 hw77 men jag tycker i alla fall BSA är lite snyggare så funderar jag väl på ett FX åndå!tack på förhand mvh Samuraien
Katana

Inläggav Nisse 15 nov 2008, 16:36

6,35 gör sig nästan aldrig rättvis som fjäder men det finns några undantag.
.22 är en bättre kaliber på ett licensvapen. I cyclonen får du ca 24-32skott i 270mps med ett start tryck på 200bar.
Det gör ca 42-43joul.
En fjäder .22 kommer som max upp i ca 240mps och är det inte en D54á så är rekylen fruktansvärd.....
.25 som fjäder gör upp till ca 200mps som mest och ger ganska bra rekyl vid den farten. Finns få undantag.
Kommer ihåg "Diesel-Doris".... ringde i skallen en kvart efteråt (Hatsan 125 .25)
En .22 fjäder i ca 200mps ger lagom rekyl med en skaplig kulbana.
Skall du ha en fjäderpang till så ta en .22
Vill du ändå upp på en .25 så kolla på HW 90
Bild
Nisse

Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 16 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: FX Gladi8or

Inläggav ogster 15 nov 2008, 18:02

Ska man ha pcp så får man va beredd på att skruva en del, speciellt om man vill ha en riktigt välskjutande cyklone. Sen är ju frågan hur mycket pulver man behöver på 20-30m, ett pcp i fullblås känns ju väldigt onödigt att låta gå på fulla skafft när det gäller så korta avstånd.

Men vad gäller fjäder så blir ju allt så mycket enklare, ska jag bara ut å skjuta av mig lite så blir det alltid en fjäderbössa pga dess enkelhet men minimala tillbehör.

Hw:s bössor är väldigt fina med bra avtryck men är lite slöa i cal .25 men det spelar ju knappast så stor roll på korta avstånd.
Skulle jag själv få välja så hade det blivit en webley patriot i cal .25 men jag är ju inte som alla andra :roll:
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Bsa_Airsporter 16 nov 2008, 23:42

vad har du för budget??
om du vilja ha en fjädersmälla .25 skulle ända valen (enligt mig) stå mellan Webley Patriot och Theoben Eliminator.
Eliminatorn säljs enbart i licensutförande och är original enbart .25, .22 finns åxå men är lite dyrare.

För att följa länken så måste du registera dig.

om det ska vara PCP så enbart FX Cyclone i .22
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter

Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Inläggav scratch 17 nov 2008, 00:36

Bsa_Airsporter skrev:om det ska vara PCP så enbart FX Cyclone i .22

Varför skall det enbart vara en FX Cyclone i kaliber .22? Hade jag haft en massa pengar att lägga så skulle jag kunna tänka mig en rad andra PCP-gevär samt i andra kalibrar. :roll:
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Katana 17 nov 2008, 00:47

]Tack för att ni tar er tid allihopa det är snällt
svar till BSA Airsporter varför skulle du heldre köpa ett Webley Patriot och Theoben Eliminator istället för BSA kal 25?. detta är en djungel!!
ang Theoben Eliminator stod det ;
calibres are fitted with selected Walther barrels, both types are high quality and they are choked so accuracy is guaranteed. sorry jag fatta inte riktigt samt lite över min budget 4-7000kr jag såg den på hurricanes hemsida 12500 men den var en av de snyggaste jag sett. Så det jag ska fundera på är FX PCP/Cyclone
HW 90 Hw77skillnad ? samt skall jag fundera på Webley patriot och Bsa supersport som bara jag verkar gilla! men men jag får väl kanske ge mig med mina ideer om vad som är det bästa ps synd eliminator var så jä... dyr mvh Samurajn i dalarna
Katana

Inläggav scratch 17 nov 2008, 03:13

Från vad jag har hört så skjuter patrioten väldigt hårt upp mot 40j men samtidigt så skall det ju inte vara någon vidare precision, men om man vill skjuta ölburkar fyllda med sand och slamma sönder dem på lite närmare håll så är den säkert gubbrolig hehe.
Om man vill ha något billigare än en Theoben Eliminator så kan man kolla på en Diana 54 som man nog kan dra upp mot 25-30 joule och denna är då rekylfri så precisionen är det inget fel på. Jag är själv ganska sugen på en D54 men hamnar ofta i diskussion med "vissa andra" om vad som är bäst och dessa "vissa andra" brukar då hävda att Air Arms måste vara "det bästa" av den anledningen att alla FT-entusiaster i england enbart använder deras bössor i fjäderklassen. Så AA kan ju vara ett alternativ att kolla närmare på. Pro Sporten tycker jag själv är väldigt vacker att titta på, men efter att ha skjutit den så tyckte jag att den hade helt fel balans för just mig. Men det kanske man kan fixa med en helt annan stock. Det bästa för dig hade ju varit att komma på en tävling eller till en klubb och testa lite bössor för ofta (iallafall i min erfarenhet) så kan man tro att man vill ha en viss bössa men efter att ha provat den så inser man att den inte passade alls. Så jag kommer att försöka få prova en D54 innan jag själv köper en...hehe och jag vet en som har en sådan på G :mrgreen:
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Bsa_Airsporter 17 nov 2008, 11:37

scratchninja skrev:
Bsa_Airsporter skrev:om det ska vara PCP så enbart FX Cyclone i .22

Varför skall det enbart vara en FX Cyclone i kaliber .22? Hade jag haft en massa pengar att lägga så skulle jag kunna tänka mig en rad andra PCP-gevär samt i andra kalibrar. :roll:

Billigare än dom andra märkena samt riktigt grym precision :wink: och det var den ända han hade som förslag.
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter

Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Inläggav scratch 17 nov 2008, 12:37

Bsa_Airsporter skrev:Billigare än dom andra märkena samt riktigt grym precision :wink: och det var den ända han hade som förslag.

FX är inte billigare om man jämför med vad andra pcp kostar i utlandet och det lär inte vara någon större skillnad i precision mellan märkena, av den anledningen att alla köper sina pipor utav ungefär samma levarantörer såsom anschûtz eller walther lothar.
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav ogster 17 nov 2008, 15:49

Schratchninja:

Hur många patrioter har du testat som har haft dålig precition?

En magnumbössa kräver massvis med övning innan man kan få till träffbilderna men det är ju inte bössans fel utan oftast skytten som har för dåligt tålamod...

Tox har ju en riktigt vass .25 patriot å dom skjuter väldigt bra ihop!
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Inläggav G0LI4T 17 nov 2008, 18:24

En kompis har en mycket välsjutande .25 Patriot, (Fullblås / Gas)

Jag har skjutit den 3-4 ggr och den är svår, men absolut inte omöjlig att lära sig hantera.

Sista gången vi va ute så sköt vi på Colaburkar med sand i på 75m.
Jag fick lobba in skotten med min Tracker.
Han ställde om kikaren å siktade rakt på.
Träff varje gång.

Jag testade bössan på tavla på 40m.
De flesta skotten satt innom svarta på en 10m luftpistoltavla.

Vist är dessa "Monster" bössor en konst att bemästra, men äger man en så ha man ju all tid i världen att lära sig hantera den.

Jag skulle gärna ha en i min samling.
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav scratch 17 nov 2008, 19:32

ogster skrev:Schratchninja:

Hur många patrioter har du testat som har haft dålig precition?

Jag har testat noll patrioter, men jag har tagit intryck ifrån vad folk har skrivit om den...och det har varit att den skjuter med dålig precision. Men sedan så kanske det är skyttarna det är fel på som klagar på den. Men jag skrev "från vad jag har hört" vilket då inte är min egna personliga uppfattning, så jag ber om ursäkt om du tog det som en diss mot din patriot om du har någon :)
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav scratch 17 nov 2008, 19:36

G0LI4T skrev:
Sista gången vi va ute så sköt vi på Colaburkar med sand i på 75m.
Jag fick lobba in skotten med min Tracker.
Han ställde om kikaren å siktade rakt på.
Träff varje gång.

Jag testade bössan på tavla på 40m.
De flesta skotten satt innom svarta på en 10m luftpistoltavla.

Jag får omvärdera min åsikt om patrioten. När jag har hört namnet patriot så har jag alltid associerat det med bössor som "diesel doris". Det låter som en väldigt välskjutande bössa :)
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav ogster 17 nov 2008, 20:38

scratchninja skrev: om du tog det som en diss mot din patriot om du har någon :)

Har tyvärr ingen patriot men har varit på jakt efter en ett tag nu, så om du vet nån i cal .25 så är jag intresserad;)

Funderade ett tag på att köpa en ny men dom är ju tillverkade i turkiet så då får man snällt vänta tills en begagnad dyker upp... :cry:
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Inläggav scratch 17 nov 2008, 20:55

Känner tyvärr inte någon alls som ens har en Patriot. Det enda jag har sett här i Sverige är vildmarkcity som säljer för 6275 kronor men då tar man ju hellre och köper en D54 för de pengarna...hehe iallafall jag. Det borde ju kunna gå att få tag på någon från england om man verklige vill ha en och bara be dem sätta in en lösare fjäder så den den går lätt att ta genom tullen. :wink:
Användarvisningsbild
scratch

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |