Såvitt jag förstår det hela så är pistongens/kolvens vikt en hel vetenskap. Det är mycket som ska stämma för att få mindre rekyl, och kolvens vikt är tydligen en av många parametrar. Men att svarva en kolv i aluminium tror jag inte på tyvärr. Dels för att jag tror att kolven kommer att få samma form i framkant efter ett litet tag som komptuben har i botten. Eftersom aluminium är för mjukt helt enkelt. I dom bössorna som jag har haft isär har pistongen varit stenhård = härdade Och dessutom tror jag att den blir för lätt om du använder aluminium eftersom man brukar montera pistongvikt om man vill ha lite mer power och lite mindre rekyl. Men som sagt det är en hel vetenskap som iaf inte jag kan mycket om tyvärr. Fjäderguid kan man svarva i aluminium om man vill det har jag själv gjort men jag tror att plast som Delrin eller Nylon är ett bättre mtl att göra guider av. (Nu menar jag den bakre guiden) Anledningen till att jag använde aluminium var av den enkla anledningen att jag inte trodde att plast skulle hålla för trycket från fjädern efter som guiden stödde mot splinten som håller ihop hela "innandömet" i bössan.
Här är en länk till ett av mina projekt:
viewtopic.php?f=34&t=1176Det finns säkert några fel i det som jag har skrivit och fel är till för att rättas

Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff
Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken