Dubbelkolvsystem?

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Dubbelkolvsystem?

Inläggav Micke 08 dec 2008, 21:14

Jag har funderat ett tag på hur luftvapen är byggda. Det verkar som att man i samtliga fall trycker iväg kulan med en ”knuff” för att få den ur pipan.

Men grejen är ju den att kulan verkar nå nästan sin sluthastighet efter kanske 2dm piplängd. Om vi tar en luftpistol, med en liten brytpipa har den ju ett V0 på kanske 125m/s, och en pipa som är en tredjedel mot den av ett vanligt luftgevär. Man må även beakta att en luftpistol har en mycket mindre luftcylinder än ett luftgevär.

Samtidigt verkar det vara en försäljningsgrej att ha så hög V0 som möjligt.

Ok, då är frågan: Har ingen gjort något med ett dubbelsystem, d.v.s. med en första ”knuff” upp till kanske 100m/s i pipans första del, och sedan haft ett andra system med mindre volym och högre tryck som accelererar kulan till en betydligt högre sluthastighet i pipans andra halva? I t.ex. ett krutvapen har man ju denna "boost"-effekt genom att trycket blir högre och högre ju mer krut som antänds (och gas som bildas).
Ritar en principskiss om någon är intresserad, det blir inte alls så komplicerat som det låter eller är skrivet.

Javisst, en kollega hävdade att jag har några konstiga hjärnvindlingar, om det är en skada eller något positivt vet jag inte. Men har ingen funderat på detta eller testat det? Eller finns det något gjort av någon fabrik?

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Dubbelkolvsystem?

Inläggav ogster 08 dec 2008, 21:28

Vet inte riktigt om jag förstått din fråga rätt men med ett så kallat "dubbelsystem så måste man väl ha dubbla fjädrar i bössan, en för första knuffen å en för andra? Hur man ska lösa det utan att tappa trycket bakom kulan verkar aningen knepigt :?

Med pcp så axxar ju kulan hela piplängden men det visste du väl :smt037
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Micke 08 dec 2008, 22:10

Jag har dålig pejlig på hur PCP funkar, men gejen är den att tillföra energi till kulan genom hela loppet, och det verkar som om fjäderpangare bara ger en bra 'knuff' i början, sedan verkar det mest vara transportsträcka till slutet, och piplängden bara är till för precisionen.
Så vad jag menar är att man låter en 'vanlig' kolv dra iväg kulan i början, sedan ger man den en ordentlig känga med en liten kolv med en rackarns stark fjäder, när luften redan är komprimerad.
För att hindra luften att trycka tillbaka den första kolven, kan man antingen låsa den i slutpositionen, eller ha en backventil. På så sätt skulle man få kulan att öka hastigheten i andra delen av pipan.

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav ogster 08 dec 2008, 22:23

Micke skrev:Jag har dålig pejlig på hur PCP funkar, men gejen är den att tillföra energi till kulan genom hela loppet, och det verkar som om fjäderpangare bara ger en bra 'knuff' i början, sedan verkar det mest vara transportsträcka till slutet, och piplängden bara är till för precisionen.
Så vad jag menar är att man låter en 'vanlig' kolv dra iväg kulan i början, sedan ger man den en ordentlig känga med en liten kolv med en rackarns stark fjäder, när luften redan är komprimerad.
För att hindra luften att trycka tillbaka den första kolven, kan man antingen låsa den i slutpositionen, eller ha en backventil. På så sätt skulle man få kulan att öka hastigheten i andra delen av pipan.

/ Micke

Tror det blir svårt att tajma in andra smällen som ska putta på kulan igen å för att inte tala om hur det påverkar kulan med ännu en rekyl när kulan håller bra fart. Men det är ju en intressant tanke som skulle va kul å se i verkligheten (Om det går)

Pcp är ju enklare eftersom den bygger ett högre tryck ju längre pipa man har.

Tex en fx verminator med sin korta pipa skjuter 225mps med fxp, monterar man en fulllängds pipa så kommer den genast ligga runt 300mps med fxp, å ljudnivån sjunker rejält när luften får komma till lite mera användning!
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Micke 09 dec 2008, 16:27

Nja, jag funderade lite till, och det borde gå att fixa.

Man låter den första, stora kolven, knuffa igång kulan, och när den har nått sitt maxtryck, (i en viss position), släpper den stora kolven loss den lilla (med stark fjäder).

Två prylar till:
Man låter alltså den stora kolven släppa loss den lilla när den når en viss position.
Man låter den stora kolvens tryck 'förtrycka' in i den lilla cylindern. På så sätt börjar den lilla kolven med detta som starttryck. Ska rita en principskiss i kväll.

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav marhol 09 dec 2008, 17:56

Måste inte den lilla kolven ha betydligt längre sträcka att arbeta på för att pressa fram lika mycket luft som en större kolv. Jag tänker att det kanske kan bli så att den lilla kolven pressar fram så lite luft att det inte räcker till för att få tillräckligt med övertryck i pipan... :?:
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav Jazz 09 dec 2008, 18:28

jag ser ingen nytta med det. Det enda sättet man kan få en tryckförstärkning är att luften passerar två cylindrar. Två parralella kollvar kan bara ge mer luft eller samma som en. Dvs du kan för dubbla luftvolymen men inte trycket.
Det enda sättet att höja trycket är med hårdare fjäder och då helst en gas fjäder eftersom den är lättare.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav Micke 09 dec 2008, 23:08

Marhol- men grejen är den att man trycker upp den lilla cylindern med tryck emedan kulan får fart i loppets början. När sedan kulan har fart ger man den en grym knuff med en liten, långslagig kolv med liten diameter.

Verkar som jag måste komma med en skiss här på hur jag menar.
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Micke 09 dec 2008, 23:11

Jazz- nix att köra med parallella kolvar kommer man ingen vart på. Jag menar att man ska ha en stor kolv som knuffar iväg kulan samt förkomprimerar luften till den lilla cylindern. Sedan när den lilla cylindern tar vid har man en långslagig kolv med en rackans fjäder fär att ge en känga i pipans andra del.
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Micke 10 dec 2008, 00:26

Ok så här menar jag att det skulle funka.

Kolla på den bifogade bilden som visar fem olika lägen på kolvarna.
För att följa länken så måste du registera dig.

1. Startposition. Bägge kolvarna är i sitt bakersta läge innan avfyrning.
2. Man avfyrar och kolv(A), är halvvägs. Trycket skickar både iväg kulan och laddar cylindern framför kolv (B) med tryck.
3. Kolv (A) kommer till sin slutposition. I detta läge släpper man (mekaniskt) kolv (B). Kulan är nu ca 1/3 genom loppet.
4. Kolv (B) drar iväg med en rackarns fart, och med sin mindre diameter och starka fjäder ger den kulan en knuff på sista biten av loppet. Observera att när kolv (B) startar är redan cylindern framför laddad med trycket som kolv (A) genererat.
5. Precis den millisekund kulan lämnar loppet. Bägge kolvarna är sin slutposition.

Lurade lite på backventiler och annat, men detta var det enklaste för att förklara principen...

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Jazz 10 dec 2008, 09:55

Du skulle få exakt samma sak om du tex tredubblar arean av cylindern och då naturligtvis tre gånger så stark fjäder.
För att uppnå en tryckförstärkning måste två kolvar sitta ihop.
Dvs: Matar du in tio bars tryck i en cylinder med viss diameter kan du om kolvsttången trycker på en annan cylinder få ut dubbla trycket under förutsättning att arean är hälften så stor.
Detta är principen och dett uppnår man inte i din ritning.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav Micke 14 dec 2008, 21:26

Jazz, nix, jag håller inte med dig. För det första, om man tredubblar arean på kolven och kraften på fjädern kommer man ingenvart. Det blir bara en tjock pangare... Det enda man uppnår är en högre massa som åker framåt. Trycket blir bara marginellt högre. Effekten på kulans sluthastighet är sannlolikt liten.

Jag menar att man har två helt separata kolvar, med separata fjädrar. Den första är stor och fixar ett initialtryck som sätter kulan i rörelse, kanske 100m/s i pipans första del. Därefter, en liten kolv med en lång slaglängd, kraftig fjäder, och ett redan uppbyggt initialtryck (av kolv A), så ger man kulan en andra knuff i slutdelen av pipan.
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Plinkerton 18 dec 2008, 17:59

Vad tror du om denna tanke ?

Bild

Den större kortare kolven sitter i slutet (längst bak i startläget)
Den har ett hål där smala kolvens luft går igenom.
Smala kolven kommer att täppa till och det blir en tjock kolv som pressar ut
den sista lite förkomprimerade luften...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kan vara bättre att sätta tjocka delen i bakändan, så det är en tjock kolv i starten,
när den yttre stannar mot kanten, fortsätter den smala kanske lite snabbare utan den extra vikten...
Jo, det är nog bättre att vända på idén.
När den tjocka ytterkolven stannar, blir den dessutom en extra kolvstyrning för den smala.
Nån enkel upphakning sker när man trycker bak/ihop fjädern, så följer ytterkolven med bakåt.
När ytterkolven träffar stoppkanten hakas den smala loss och fortsätter själv...

Fan, nu gick jag loss på din tanke...
Första "cylinderkammaren" kunde ha en ställbar pysventil, så man kan ändra förkompet beroende på kulvikten man använder.
:-P
Plinkerton

Crosman 1322 Backpacker .22 (Multipump)
ME (HW) 4" Bull Barrel .22 (Brocock Air Cartridge)
Crosman Model 70 .177 (CO2) HPA-konvertering på gång.
Plinkerton

Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: ME 4" Bull Barrel

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)