egun statistik - gamla fjäderbössor

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

egun statistik - gamla fjäderbössor

Inläggav Micke 26 nov 2008, 20:57

Jag samlar sedan i våras på lite statistik för fjäderbössor Anschutz, Diana och FWB. Det är alltså slutpriset och antal bud jag samlat på mig för respektive bössmodell, från egun i Tyskland

Om någon vill titta ligger den på denna länk:För att följa länken så måste du registera dig.

(uppdaterad 16/11/2009)

Filformatet är Excel -97/2003.

Lite kommentarer:
- Jag samlade inte på "antal bud" i början, därför saknas det.
- Säljare som bara begärt ett pris, men inte sålt till detta pris är inte med. (Önska ett säljpris kan alla...)
- Det ligger kommentarer som är fakta, t.ex. som modell, vänsterskytt, eller "defekt" som "notes", dock ej skick (det är för subjektivt).
- Det finns ett antal parametrar som är svåra att bedöma som kan påverka ett pris uppåt, t.ex. med vapenväska, tillbehör, nygenomgånget/renoverat, m.fl. Vidare finns det även dito som påverkar en budgivning negativt som t.ex. om ett vapen bara säljs inom Tyskland eller bara till egun-ID medlemmar. Jag har inte tagit hänsyn till dessa faktorer.
- Tre FWB 300 bössor ligger som "nollade", det är specialmodeller som har sålts för mer än 500 Euro. Vill du ha med dessa i grafiken/statistiken är det bara att ta bort textmarkeringen före talet på de tre (').
- Ny grafik med linjär regression från 22/3/2009. (Se fliken "Grafik")

Kan detta vara av intresse? Jag uppdaterar denna fil nästan dagligen, så jag skulle kunna hålla den tillgänglig för forumet (kanske uppdatera denna länk varje vecka), om intresse finns.

M.v.h.

/ MIcke
Senast redigerad av Micke 16 nov 2009, 08:48, redigerad totalt 55 gånger.
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: egun statistik - gamla fjäderbössor

Inläggav Micke 27 nov 2008, 21:41

Men kom igen nu! Bu eller bä? Vill någon ha denna statistik eler inte?

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav ogster 27 nov 2008, 21:49

Nu är jag ju inte så mycket för statistik å sån`t men ju mer info som finns att få tag på desto bättre :smt035
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Micke 14 dec 2008, 21:44

Ok, för någon intresserad: Statisktiken i länken ovan uppdateras varje vecka.

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Micke 11 jan 2009, 18:41

Nyheter: Jag har skruvat in medelvärde och median i filen på mediafire (se första inlägget i denna tråd).

Medelvärdet är givetvis bara summan av köpesummorna dividerat med antalet sålda.
Median tog jag med av två skäl, och det ger egentligen ett mycket bättre riktpris än medelvärdet för ett typiskt vapen av respektive modell. Detta är anledningarna:
1. Median tar bort de som betalat ’överpris’ samt de som av ren tur köpt med ’skambud’.
2. Median filtrerar bort unika samlarvapen. Alltså specialmodeller som samlare betalt höga priser för, d.v.s. ej typiska vapen. Exempel på det sistnämna är två speciella FWB300S som gått för mer än 1000 Euro den senaste tiden.

/ Micke

Addendum: Förresten, om det är någon som vill ha pejling på någon typ av gammal fjäderbössa på egun, och som inte är med i filen, kan jag kanske lägga till den modellen...
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Micke 01 feb 2009, 21:46

Nu har jag skruvat in lite grafik i statistiken,som ni hittar under fliken "Grafik" i XL-arket.

(Länken finns i första inlägget i denna tråd).

/Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Etienne 01 feb 2009, 23:03

Tips på förändringar:

Sätt in statistik på standardavvikelser samt kanske 10:e, 25:e, 75:e och och 90:e percentilen. Då får man en uppfattning om "spridningen" på priserna på en given modell.

Även typvärdet (det vanligast förekommande värdet) kanske är av intresse? Det kan vara lämpligt att bunta ihop dessa i jämna 10-tal eller liknande...

Grafiken är ganska intetsägande just nu. Om du istället skulle sortera den i frekvensintervall så tror jag man får ut mer av det hela.

Även korrelation med antal bud kan vara lite småintressant att veta. Generelt sett brukar man ju säga att fler bud -> fler människor som vill bräcka varandra -> högre pris.

Här är ett exempel på FWB300S som visar vad jag menar: För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Inläggav Etienne 01 feb 2009, 23:15

Något intressant med korrelation mot antal bud är att vissa modeller verkar vara mer känsliga för prisstigning pga bud än andra.

Här är korrelationer mot antal bud:

Diana 65 - 71%
Anschütz 250 - 52%
FWB150 - 41%
Diana 60 - 36%
FWB 300S - 21%
Diana 75 - 19%
* De modeller med färre än 10 datapunkter är inte med i listan.

Det vill säga Anschütz 250 samt Diana 65 är två modeller som generellt sett stiger i pris om flera budgivare finns.
Modellerna FWB 300S och Diana 75 verkar inte påverkas mycket av antal bud...
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav scratch 01 feb 2009, 23:17

Alla människor är inte kunniga inom statistik, men då du verkar vara kunning inom ämnet så kan du väl göra det själv? Datan ligger ju i ett excellark så det är ju bara att börja fippla med Excells funktioner :wink:
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Etienne 01 feb 2009, 23:39

scratch skrev:Alla människor är inte kunniga inom statistik, men då du verkar vara kunning inom ämnet så kan du väl göra det själv? Datan ligger ju i ett excellark så det är ju bara att börja fippla med Excells funktioner :wink:

Jag sa inte att jag ville göra det. Jag har ingen som helst nytta av den här statistiken. Det var bara ett förslag på hur man kan ändra det hela så att det blir ännu bättre. Micke som satt ihop detta verkar ju inte vara helt blåst på ämnet om vi säger så, och inte excel heller för den delen.

Jag inkluderade ju ett exempel i Excelformat så att han "kodmässigt" kunde se vad jag gjort, så får han själv ta ställning till om han vill fixa det eller inte.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav scratch 02 feb 2009, 00:15

Etienne skrev:Jag inkluderade ju ett exempel i Excelformat så att han "kodmässigt" kunde se vad jag gjort, så får han själv ta ställning till om han vill fixa det eller inte.

Jag ber om ursäkt, jag missförstod dina intentioner :oops:
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Etienne 02 feb 2009, 00:16

scratch skrev:
Etienne skrev:Jag inkluderade ju ett exempel i Excelformat så att han "kodmässigt" kunde se vad jag gjort, så får han själv ta ställning till om han vill fixa det eller inte.

Jag ber om ursäkt, jag missförstod dina intentioner :oops:

np...

Du anar inte hur mycket statistiknörd jag egentligen är. Det kan nog lätt bli för "mycket" för de flesta. Arbetsskada kan man kanske säga :-)
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Micke 02 feb 2009, 09:29

Etienne och Scratch: Näe, jag är ingen ‘statistiktarzan’. Egentligen tänkte jag bara tillhandahålla lite data från egun för de som är intresserade, eftersom bössorna är gjorda i Tyskland, det är rätt många som säljs, och det borde alltså vara ett bra riktmärke på marknadsvärdet.

Det där med antal bud är lite lömskt. Det är av någon anledning så att det ligger en fördröjning på högsta budet, d.v.s. innan budgivarna ser det. Det innebär att ett antal ’underbud’ kan komma med.

Om t.ex. budet är uppe på 100 Euro, och någon kastar in ett bud på 150 Euro, ser inte budgivarna det. Det leder till att det kan komma bud på 101, 102, o.s.v trots att dessa inte är relevanta. Man får bara meddelandet: ”Ett bud var högre än ditt”. Lurigt va’?

Sedan har vi ju problemet med ’varianter’, defekta och modifierade. FWB 300 är ett typexempel. Det finns ju 6 varianter bara av ”S”-modellen, och vissa är uppenbarligen rena samlarobjekten. Vidare är ju en del kraftigt modifierade, t.ex. kamouflagemålade, med eller utan väska/kikarsikte, angivna som ”defekta”, eller säljs av auktoriserade vapenaffärer. Hur dessa faktorer påverkar priset vet jag inte.

Så vad jag säger, är att det finns ett antal faktorer som komplicerar bilden, och min avsikt är inte att göra någon avancerad statistisk analys. Jag vill bara tillhandahålla lite information. I de fall jag ser något som konkret borde påverka priset, har jag lagt in det som kommentar, t.ex. ”Juniormodell”, ”Defekt”, ”Universal” eller ”inte S-modellen”.

Grafiken skruvade jag mest in för att man ev. skulle kunna se någon trend (javisst! Man kan köra linjär regression om man vill…).

Som sagt; jag uppdaterar filen varje söndag, och om någon vill ha med någon/några andra märken, modeller, kan det nog fixas.

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Micke 10 feb 2009, 20:06

...bara jag igen om snuttefilten egun....

Efter att ha studerat hur det funkar med budgivningen på egun ett bra tag har jag gjort lite observationer som kanske kan vara av glädje om någon dryftar sig att blanda sig i budgivningen.

1. Det finns de som bara är med för att trissa upp priset. Sannolikt säljaren själv som bjuder upp till sitt minsta säljpris, för att trigga budgivningen. Man får göra en bedömning av hur texten i annonsen är formulerad, d.v.s. om det verkar vara en privatperson eller ett företag bakom försäljningen och sedan bedöma vem det kan vara beroende på t.ex. antal köpta vapen, om det är en privatperson, eller när personen drar sig ur.

2. Det finns proffs. De har vanligtvis handlat en massa bössor under samma identitet (siffran inom parentes), och de är en bra ribba på hur långt man kan gå. ”OFFOJUPF” är en typisk sådan som är med i stort sett i varje auktion men vet när det är dags att dra sig ur. Han/hon ökar priset normalt med 4 - 8 Euro per bud beroende på hur mycket tid det är kvar. (8 i början och sedan mindre.).

3. Samlare, är farliga. De trissar upp ett pris till en hysterisk nivå om det är något i fint skick, en bössa de saknar saknar och inte är ensamma. Livsfarliga att ha att göra med.

4. Opportunister. Kännetecknas av att köpt få bössor, och de drar sig ur tidigt. En gång per hundra kanske de har tur och får en bra bössa för ett skampris.

5. Vanligt folk. Kännetecknas av att de lägger på 1 Euro eller så lite som möjligt per bud i förhoppningen om att få en bössa så billigt som möjligt. Få eller inga tidigare köpta vapen.

Så, vilka råd kan jag ge? Tja, för det första kolla i texten för bössan om personen angivit ”No international shipping”. Om så är fallet – stäm av med säljaren innan du börjar ge bud. Det brukar gå bra om man betalar frakten, men det är bäst att få säljarens godkännande.

För det andra: Bestäm ditt absoluta maxpris och gå inte över det. Det är ingen tävling eller tvekamp.
Du kan använda t.ex. xl-arket i första inlägget i denna tråd för att bestämma var du max vill ge för de bössor som finns med där.

För det tredje: Lite, bristfällig information och usla bilder behöver inte betyda att det är något skumt. Privatpersoner som lägger ut bössorna på egun gör sannolikt sitt bästa, även om de nu inte vet så mycket, eller har så bra kort. Är det ett företag som lägger ut en bössa, kommer de att ange efter bästa förmåga – de skulle inte våga annat för sitt ryktes skull. (lite tysk mentalitet…)

För det fjärde: Om du verkligen vill ha en bössa – tjafsa inte med överbud på 1 Euro eller så. Det kommer sannolikt sluta med att du inte får bössan, även om det är under ditt maxpris (se punkt 2).
Det är smartare att dra på i början, (som ”OFFOJUPF”), för att buda ut de halvintresserade. Det ger intrycket av att ”det är ingen idé du blandar dig i denna budgivning”. Kasta in ditt maxpris ett bra tag, ca 1 minut eller så innan auktionen är över. Det ligger en liten fördröjning innan högsta priset visats, så har du tur blir du av med de som inte vet hur det funkar (se punkt 5, och de som egentligen kunde/ville gå högre).

Viel Spaβ beim bieten! (Mycket nöje vid budgivningen!) – men även om man inte vill blanda sig i budgivning är det kul att bara kolla!

Är det någon som har några frågor på hur det funkar på egun så ska jag svara efter bästa förmåga.

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav öberg 10 feb 2009, 22:16

Gött Micke :)
Alltid bra med info! keep up the fight
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)