Nybörjare som vill ha lite hjälp :)

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Nybörjare som vill ha lite hjälp :)

Inläggav NecroDhalia 25 feb 2009, 01:23

Jag har hållt på lite med luftvapen sen ett par år tillbaka och det har varit en fin hobby att ha vid sidan av musikskapande som annars är mitt stora ändamål här i livet. Nu är det såhär att jag börjar fundera lite på att eventuellt plocka isär mina två fjädergevär (Diana panther 21 samt ett Gamo shadow 1000) för att smörja lite delar med vanligt smörjmedel avsedd för luftvapen. Men som den okunniga saten jag är så vet jag ju knappt äns vad en cylinder är för någonting och skulle behöva lära mig vad alla delar kallas och vad deras uppgift är, så att jag inte sen sitter där med en fjäder i ena handen och en mystisk mutter i andra utan att ha en aning om vad fasen jag ställt till med :).

Mitt Gamo Shadow har jag haft sen förra våren och den har väl spottat ut 500 diabolos på sin höjd, så den kanske man kan ta sig an senare. Däremot så är mitt Diana-gevär snart tre år gammalt och har skjutit betydligt fler kulor så det är främst det jag tänkte börja försöka underhålla lite. Så jag skulle som sagt behöva en liten snabbundervisning i fjädergevärets alla delar, vad de kallas, hur de ser ut och hur mycket flott som de ska smetas in i :)...tack på förhand!
NecroDhalia

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Nybörjare som vill ha lite hjälp :)

Inläggav G0LI4T 25 feb 2009, 15:43

Hej och välkommen till forumet.

Innan jag hänvisar vidare till tidigare skrivna trådar i samma ämne, så ska jag bara påtala att dom flesta fjädergevär fungerar utmärkt utan någon större "service".
Jag har Diana bössor från 60 talet som skjuter hur bra som helst, fast dom är orginal.

Men givetvis mår dom bättre av en genomgång.
Här e de delar jag brukar göra när en service ska göras:
* Demontering
* Avfettning (Ta bort gammalt fett )
* Avgradning (Ta bort grader och repor)
* Polering ( Polera avtryck och pistong )
* Insmörjning ( Smörja in fjäder med molly+tar fett, och avtrycket med grafit fett)
* Montering

Om så behövs så kan man passa på att byta pistong packning, pip packning och ev. fjäder.

När man ändå har bössan nerplockad så brukar jag passa på att fotografera insidan :)

Ta en tur bland tidigare inlägg här på forumet så kan jag garantera att du kommer hitta mycket bra beskrivningar på båda delar och "how to" .

MVH
Golle
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Nybörjare som vill ha lite hjälp :)

Inläggav intruder 26 feb 2009, 19:09

Jag ser att lite intresse finns ju av att börja med sina tidigare intressen när det kanske har gått en lång tid sen dess.Men att från början lära sig allt om.Skötsel av vapen skytte mm låt det ha sin tid läs i detta forum där får du mycket tips .DEt kan vara svårt när man ska använda sin tid till musiken men det ska väll gå att kombinera.
intruder

Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |