Torpedo 155

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Re:

Inläggav jonish84 22 nov 2009, 18:38

G0LI4T skrev:
jonish84 skrev:Äger själv ett hatsan 100x och bytte fjäder genom min egenvikt mot köksgolvet :smt016 bara och pressa ihop grejerna det. Jag väger förresten 84 kg :roll:

Det gör man inte med en 125/135 Fullpower fjäder.

skiljer ca 6 cm i längd mot en 100x fjäder, och den korvar sig som en ål, när man trycker i den.
Och är rent livsfarligt att byta utan en riktig fjäderkomprimator.

// Golle

Nej det lät lite knivigare, men på min gick dä fint iaf :)
Många ideer har man:)
Användarvisningsbild
jonish84

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: kan bli kanske
Luftvapen favorit: at44 hatsan

Re: Torpedo 155

Inläggav nobbe 03 jan 2010, 18:33

Hej Luftvapenforum ang. byte fjäder i svarv.

Ni alla belackare av en Ny teknik, som ni Ej själva tänker igenom av vad Ni läser, innan Ni blir så Negativa ang. ett nytt tänkande, som oftast är traditionsbundet.
Testa gärna ett par ggr.den nya tekniken innan ni gör era inlägg och var Ej så kritiska till att börja med, om det Ej är så att ni sett några svagheter med inlägget, om det inte är så att det är Ni själva som gör fel, först!
Jag som själv är nästan en Tekniknörd som själv fyller 60-år om ett år och hela livet har sökt olika tekniklösningar, finner att sätta upp ett luftgevär i svarven, vara en högst genialiskt teknisk lösning, eftersom jag anser mig ha lite extra tekniskt kunnande genom alla år som jag tänkt på tekniska problem, tänker själv testa iden, den verkar ju helsmart, bara man skyddar ändsiktet med gummiduk säkrat med vulktape, som jag även tänker skydda inspänningsområdet med, där jag spänner fast chucken på svarven mot geväret.
Sedan kan man ju sidoförskjuta inspänningscentrum som man vill, verkligen högteknologiskt helsmart genomtänkt enl. mig.

Med Vänligt Smart,Nytänkande till inläggshavaren/

Nobbe, Veteran med snart 60 år, inom teknik.
nobbe

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: diana

Inläggav marhol 04 jan 2010, 17:06

He he, nu dök denna gamla tråden upp. :oops:

Gör man det bara på rätt sätt så är det både enkelt och riskfritt, både för en själv och bössan. :wink:
Numera har jag en fjäderkomprimator och behöver inte använda mej av svarven. Komprimatorn byggde jag för att kunna riva isär en bössa hemma och slippa att åka till jobbet var eviga gång det var dags.
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav G0LI4T 04 jan 2010, 17:51

Ja jäklar, i denna tråden va man ju i sitt esse....

Många, långa, och intensiva diskussioner om "välskjutande" trimmade hatsanbössor, kanske gjorde att man kände en viss frustration, när man svarade i denna tråd.
Jag såg framför mig en verkstad med en fjäderpang vars pipa satt klämd i svarven och pipbulten oroväckande sviktande när 125 fullfartsfjädern sakta pressades i....

Det jag tycker är intressantast idag är att Hatsan faktiskt tagit åt sig av den kritiken dom fått och försökt utveckla sina modeller.
Både Avtryck och rekyldämpning har ju fått sig en översyn och har helt klart utvecklats till det bättre.
Dagens Quadrotrigger är klart mycket bättre lösning än de tidigare avtrycken, och påverkas inte alls av vilken typ av fjäder man har monterad i bössan.

// Golle
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Föregående

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)