Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Megaklant skrev:24 J på ett 4,5 fjädergevär låter som en mardröm att skjuta.
Förutom besväret med att få licens så ger geväret en sådan kraftig rekyl att siktet nog går sönder.
Men det största problemet blir nog att träffa något överhuvudtaget.
Om du har den på licens vid 21 J ( 290 m/s ger 21 J med normalkulan ) så varför öka till 24 J.
BSA's gevär brukar att prestera bäst vid 16 J då det är den lagliga gränsen i England, alternativt 21 J som är den lagliga gränsen i Spanien ( BSA ägs av Gamo ).
Ja det här blev lite väl negativt, jag ber om ursäkt.
Mitt tips är att hitta den kula som geväret gillar bäst, vid 21 J så lär det vara en ganska tung kula.
Ken-André skrev:Detta gevär kom rakt ur lådan med 24J, eller det e va som står iaf.
Ja, inte något gevär som e lätt å träffa med. Därför jag startade denna tråden. Det var erbjudande på denna å jag såg några filmer där dom använde denna til å skjuta råttor. Då tänkte jag at detta borde va ett bra gevär... Något jag har blivit lite osäker på.
Endast testat med dessa;
För att följa länken så måste du registera dig.
börne skrev:Ken-André skrev:Detta gevär kom rakt ur lådan med 24J, eller det e va som står iaf.
Ja, inte något gevär som e lätt å träffa med. Därför jag startade denna tråden. Det var erbjudande på denna å jag såg några filmer där dom använde denna til å skjuta råttor. Då tänkte jag at detta borde va ett bra gevär... Något jag har blivit lite osäker på.
Endast testat med dessa;
Köpt i Sverige så nä... att det står så på lådan säger inte ett skit, det är ett sätt att sälja till ovetande.
Skulle bössan mot förmodan va i 24J begår du vapenbrott utan licens!
BSA eller GAMO som det ju mer eller mindre är idag är massproducerad skit i mina ögon! Man får ju knapps säga det men ska man köpa en billig bössa med kvalitet & precision, köp en Weihrauch. För ungefär samma pengar som ditt får du ett Weihrauch HW 50S.
När det gäller BSA's PCP så finns det fortfarande bra grejor. Men även där finns det Gamoskit om man väljer dom billiga PCP bössorna!
Den ammo du testat från Gamo, släng dom & testa JSB Exact istället!
Du nämner råttor, man får inte skjuta råttor med det geväret oavsett kraft eller skyddsjaktslicens, det är ett 4,5mm.
börne skrev:BSA är idag massproducerat som så många andra märken... ägarna vill bara tjäna pengar, köpare finns & kvalitet behövs inte för den stora skaran köpare!
Vi som nördat ner sig ordentligt kräver lite mer från prylarna helt enkelt & det finns alternativ som är bra... äger ingen HW själv men deras bössor är sjukt prisvärda!
Själv är jag Air Arms frälst men deras fjäderbössor är idag sjukt dyra.
Här hade jag köpt om man ska handla i Sverige För att följa länken så måste du registera dig.
Ken-André skrev:börne skrev:BSA är idag massproducerat som så många andra märken... ägarna vill bara tjäna pengar, köpare finns & kvalitet behövs inte för den stora skaran köpare!
Vi som nördat ner sig ordentligt kräver lite mer från prylarna helt enkelt & det finns alternativ som är bra... äger ingen HW själv men deras bössor är sjukt prisvärda!
Själv är jag Air Arms frälst men deras fjäderbössor är idag sjukt dyra.
Här hade jag köpt om man ska handla i Sverige För att följa länken så måste du registera dig.
Men troligtvis blir BSA köpet en flopp om det du säger stämmer
atte69 skrev:Men den hw50 du länkar till har det enklare trycket (avtryckaren) utan justeringsmöjligheterna som dom hw som slutar på S . Typ hw50s .. det är värt dom extra hundtingarna ..tror inte ens nån säljer hw 50 m i sverige .. just a tip ..
Ken-André skrev: För att följa länken så måste du registera dig.
börne skrev:atte69 skrev:Men den hw50 du länkar till har det enklare trycket (avtryckaren) utan justeringsmöjligheterna som dom hw som slutar på S . Typ hw50s .. det är värt dom extra hundtingarna ..tror inte ens nån säljer hw 50 m i sverige .. just a tip ..
Det tänkte inte jag på... bra du sa till!!
Detta ska du inte köpa...Ken-André skrev: För att följa länken så måste du registera dig.
Varför måste du köpa från Norge?
Ken-André skrev:En Annan sak e ju att man får mer än 10J utan licens.
atte69 skrev:då du bor (efter vad jag förstår) i norge så vill du ha 4,5 mm som väl e helt fritt i norge , , för den pengen hade jag nog gått på hw95 eller 97 .. samma kolvdiameter mm, 97 an är underspännare medan 95 är ett brytgevär 97an blir ofta lite mer framtung .. sen hw50 är en underbar bössa ,(brytgevär),lite mindre (max ca 16j) , lite tycke å smak,, själv älskar jag min 97kt men skjuter nog mer med 50an samt med hw 80an men den är ju inget jag rekomenderar i 4,5mm ,den skall enl mig ha grövre caliber ..
börne skrev:Det är stor skillnad i pris på dom, i alla fall här i Sverige!
Ken-André skrev:börne skrev:Det är stor skillnad i pris på dom, i alla fall här i Sverige!
I Norge e det inte Stora skillnaden på dom. Så med lite rabatt E man nere i 5000, -
Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster