Välkommen Gäst
Vilket fjädervapen var först i Sverige med .25?
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
76 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Vilket fjädervapen var först i Sverige med .25?
Patriot som sagt kom efter 91 Eclipse runt 88.
Så visst pre92 Eclipse finns i Sverige, men inte Oatriot det ör en omöjlighet.
Hw77 och HW 80 kom även de andra halvan av 80talet, men .25 dröjde i Sverige ett tag, som vi sett bygdes de först om innan importören själv tog in .25.
Martin jo npn Viscount måste ju sålts Dahlman hade sökerrt npgra med hehe.
.22 är ju nästan hugget i dten pga reglerna, de gör ju typ 180mps i .22
Jag har sett en .177 tracker dock, egentligen är de bäst just i den kalibibern och långa pipan för ev. målskytte, men då fick man ju ha en klenare fjäder.
Diana var just inget för .25 men vissa kunde beställas i det har jag för mig lite som HW det kostade extra.
Sp tex fina gamla Diana 52 som borde funka i .25 har jag aldrig stött på, men väl sett att det funnits, öven D350 och dylika, men då är vi nog inne en bit på 90tal om de funnits här.
Som sagt jag tror första gången jag såg det reklammössigt var nog Hobbex ett år en Supersport beskriven som det nya 6.35mm kalibern stod det, en bild på den.
Ok de hade en skittrång pipa mindre ån .25 som ändrades lååååångt senare.
Kaliber .24x vet jag folk har beskrivit den som.
Nyår 2020!!!
Å jävlar vad laglydiga folk är haha.
Så visst pre92 Eclipse finns i Sverige, men inte Oatriot det ör en omöjlighet.
Hw77 och HW 80 kom även de andra halvan av 80talet, men .25 dröjde i Sverige ett tag, som vi sett bygdes de först om innan importören själv tog in .25.
Martin jo npn Viscount måste ju sålts Dahlman hade sökerrt npgra med hehe.
.22 är ju nästan hugget i dten pga reglerna, de gör ju typ 180mps i .22
Jag har sett en .177 tracker dock, egentligen är de bäst just i den kalibibern och långa pipan för ev. målskytte, men då fick man ju ha en klenare fjäder.
Diana var just inget för .25 men vissa kunde beställas i det har jag för mig lite som HW det kostade extra.
Sp tex fina gamla Diana 52 som borde funka i .25 har jag aldrig stött på, men väl sett att det funnits, öven D350 och dylika, men då är vi nog inne en bit på 90tal om de funnits här.
Som sagt jag tror första gången jag såg det reklammössigt var nog Hobbex ett år en Supersport beskriven som det nya 6.35mm kalibern stod det, en bild på den.
Ok de hade en skittrång pipa mindre ån .25 som ändrades lååååångt senare.
Kaliber .24x vet jag folk har beskrivit den som.
Nyår 2020!!!
Å jävlar vad laglydiga folk är haha.
Senast redigerad av Silwer 01 jan 2020, 00:00, redigerad totalt 1 gång.

-

Silwer - Inlägg: 25048
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
Silwer skrev:Jag har sett en .177 tracker dock, egentligen är de bäst just i den kalibibern och långa pipan för ev. målskytte, men då fick man ju ha en klenare fjäder.
Nja.. Min far har en .177" Tracker, og den er ikke noe spesielt å skrive hjem om.
Mye rekyl, lite fart, og dårlig presisjon.
Trackeren er nok som de fleste børser bedre i .22 enn .177
For mange luftgevær ;-)
- dagevert
- Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg - Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
- Luftvapen favorit: Vulcan
Då är det illa, .22an är hopplös imo, tom med den gamla ammon.
Gubbe här på forum skruvade av pipan på en och i princip tejpade dit en Hatsanpipa ich bössan sklt bättre, iofs säkert delvis pga att pipan var rött i kaluber, men vippladdnng förblir uselt.
Det var nog mest ett jaktvapen och inget annat, anorna går väl tillbaka med och Webley bygde väl en hel del junk tidigare innan marknaden förändrades iom nya vapen från Tyskland då.
Tracker DL ser väl fin ut på väggen dock.
Ett tag skulle alla ha en och värdet flög upp, nu verkar det rätt iskallt.
Farsan har .22an fö, ingen hit, tyckte jag inte en när jag sköt en första gången, nån kompis farsa som läst Dahlmans propaganda och köpt en .22.
Jag tyckte den var skramlug mins jag och bestämde att en sån skulle jag inte köpa iaf.
Var ju inte så lätt att sortera ut npt på den tiden om man nte kände nån som kunde nåt eller ägde bössan.
Idag får man allt på silverfat ända upp till att förstås prova vapnet själv, tycket ör ju olika öven om vi märker att en del vaoen har övervägande positiva ord, men det varierar över tid med.
Dessutom var jakt om än olaga ett faktum förr, det vill man ju inte hålla på med här idag.
Jag köpte en Eclipse dl .25 tex, det säger ju en del, vad tänkte jag på haha.
Gubbe här på forum skruvade av pipan på en och i princip tejpade dit en Hatsanpipa ich bössan sklt bättre, iofs säkert delvis pga att pipan var rött i kaluber, men vippladdnng förblir uselt.
Det var nog mest ett jaktvapen och inget annat, anorna går väl tillbaka med och Webley bygde väl en hel del junk tidigare innan marknaden förändrades iom nya vapen från Tyskland då.
Tracker DL ser väl fin ut på väggen dock.
Ett tag skulle alla ha en och värdet flög upp, nu verkar det rätt iskallt.
Farsan har .22an fö, ingen hit, tyckte jag inte en när jag sköt en första gången, nån kompis farsa som läst Dahlmans propaganda och köpt en .22.
Jag tyckte den var skramlug mins jag och bestämde att en sån skulle jag inte köpa iaf.
Var ju inte så lätt att sortera ut npt på den tiden om man nte kände nån som kunde nåt eller ägde bössan.
Idag får man allt på silverfat ända upp till att förstås prova vapnet själv, tycket ör ju olika öven om vi märker att en del vaoen har övervägande positiva ord, men det varierar över tid med.
Dessutom var jakt om än olaga ett faktum förr, det vill man ju inte hålla på med här idag.
Jag köpte en Eclipse dl .25 tex, det säger ju en del, vad tänkte jag på haha.
Senast redigerad av Silwer 01 jan 2020, 01:13, redigerad totalt 1 gång.

-

Dahlman lovordar ju Trackern, han verkar ju väldigt nöjd med dom.
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
-

Sako Finnbear - Inlägg: 2113
- Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 283 gånger i 224 inlägg - Skytteklubb: Österlens PK
- Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E
Jo iofs en annan tid och han var notorisk pro luftvaoenjakt, vilket han höll på med, en hel del besök i fabriken och spg ut sim en typisk engelsk bonde på ögorna.
Han skrev en bok man kan få tag på begagnat "Luftgevär" där ser man ungefär vart det lutar i stil.
Dock en hel del vapen man aldrig hört om mins jag och omöjliga att köpa med då.
Nåja .25 och först i Sverige ser inte lätt ut.
Det bara expliderar av underspännare och även en del annat sent 80tal.
HW77 åndrade nassor, alla bygde nåt ruktat mot dem, Webley Ecliose, BSA Suprstar innan AA TX200 verklugen kunde helt konkurrera.
Han skrev en bok man kan få tag på begagnat "Luftgevär" där ser man ungefär vart det lutar i stil.
Dock en hel del vapen man aldrig hört om mins jag och omöjliga att köpa med då.
Nåja .25 och först i Sverige ser inte lätt ut.
Det bara expliderar av underspännare och även en del annat sent 80tal.
HW77 åndrade nassor, alla bygde nåt ruktat mot dem, Webley Ecliose, BSA Suprstar innan AA TX200 verklugen kunde helt konkurrera.

-

Sako Finnbear skrev:Dahlman lovordar ju Trackern, han verkar ju väldigt nöjd med dom.
Han hadde en custombygget tracker med nedkappet Osprey-pipe....
Trackere kan være både-og, og folk rapporterer vidt forskjellige erfaringer med dem.
Noen er kraftiger og presise, mens noen gir lav energi og har ussel presisjon.
Jeg tror det handler mye om at tapp-ladningen stiller høye krav til gode tilpasninger og dimensjoner for å fungere bra, og at det er litt variabelt hva som kom ut av webley-fabrikken på 80- og 90-tallet.
For mange luftgevær ;-)
- dagevert
- Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg - Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
- Luftvapen favorit: Vulcan
dagevert skrev:Sako Finnbear skrev:Dahlman lovordar ju Trackern, han verkar ju väldigt nöjd med dom.
Han hadde en custombygget tracker med nedkappet Osprey-pipe....
Trackere kan være både-og, og folk rapporterer vidt forskjellige erfaringer med dem.
Noen er kraftiger og presise, mens noen gir lav energi og har ussel presisjon.
Jeg tror det handler mye om at tapp-ladningen stiller høye krav til gode tilpasninger og dimensjoner for å fungere bra, og at det er litt variabelt hva som kom ut av webley-fabrikken på 80- og 90-tallet.
Ja den var ju hans favorit, trodde han hade fler?
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
-

Jo den med grova pipan på mins jag att han visat.
Möjligt att pipan var bättre med rätt ammo, men tappladdning är en bekväm snabb men ganska usel metod ur just precisonssynpunkt, diabolen måste hoppa från tappen in i pipan nämligen, och kass montering och slitage kan ge att den blir glapp.
Det var därför många försökte med annat plötsligt, BSA med rullblocket, Webley lånade Walthers och Diana 46 gamla lucka, nackdelar med dem är ju lång transferkanal, dock ofarliga vilket hw77 bedömdes vara iom att man fingrar framför uppspänd pistong utan skydd.
BSAs är väl bättre MEN den sitter tvärfast om man inte spänner upp vapnet, så tvärsäkert för att inte underspännaren ska slå upp eller enkelheten hos webleys lucka fanns inte, deras lucka behövde ju dock också vara skapligt exakt och tätad i båda ändar, visst diabolen ligger i pipan men transferkanalen måste igenom luckan.
Och efter första skottet, väldigt många handgrepp, dvs mindre jaktvänligt.
Kort sagt AA med TX200 struntade i saken och bygde en bössa som iom mk2 fick ett antibeartrapskydd iaf, i övrigt liksom fwb300 mfl fick man fippla framför uppspänd pistong, men precist och okänsligt för problem det var det, lägg till LW pipa.
Så ska man ha fast pipa är det väl vägen, hur HW samma företag iofs tidigare kunde kläcka ur sig HW57 är horribelt i sammanhanget, ett system inte ens enkelt utan vansinnesdumt på samtliga vis.
Brytpipa är ju heller inte så dumt, men ajjabajja om du sagt det högt just där på 80,talet hehe.
Att vissa bössor blrjade glappa osv var ju mest en fråga om att förbättra dem, det vet vi ju idag igen, skit in ger skit ut.
Möjligt att pipan var bättre med rätt ammo, men tappladdning är en bekväm snabb men ganska usel metod ur just precisonssynpunkt, diabolen måste hoppa från tappen in i pipan nämligen, och kass montering och slitage kan ge att den blir glapp.
Det var därför många försökte med annat plötsligt, BSA med rullblocket, Webley lånade Walthers och Diana 46 gamla lucka, nackdelar med dem är ju lång transferkanal, dock ofarliga vilket hw77 bedömdes vara iom att man fingrar framför uppspänd pistong utan skydd.
BSAs är väl bättre MEN den sitter tvärfast om man inte spänner upp vapnet, så tvärsäkert för att inte underspännaren ska slå upp eller enkelheten hos webleys lucka fanns inte, deras lucka behövde ju dock också vara skapligt exakt och tätad i båda ändar, visst diabolen ligger i pipan men transferkanalen måste igenom luckan.
Och efter första skottet, väldigt många handgrepp, dvs mindre jaktvänligt.
Kort sagt AA med TX200 struntade i saken och bygde en bössa som iom mk2 fick ett antibeartrapskydd iaf, i övrigt liksom fwb300 mfl fick man fippla framför uppspänd pistong, men precist och okänsligt för problem det var det, lägg till LW pipa.
Så ska man ha fast pipa är det väl vägen, hur HW samma företag iofs tidigare kunde kläcka ur sig HW57 är horribelt i sammanhanget, ett system inte ens enkelt utan vansinnesdumt på samtliga vis.
Brytpipa är ju heller inte så dumt, men ajjabajja om du sagt det högt just där på 80,talet hehe.
Att vissa bössor blrjade glappa osv var ju mest en fråga om att förbättra dem, det vet vi ju idag igen, skit in ger skit ut.
Senast redigerad av Silwer 01 jan 2020, 23:20, redigerad totalt 1 gång.

-

Har HW97 antibeartrap på sin uppspänning?
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
-

AA avkrävdes av amerikaner att lägga till detta då första modellen inte hade det.
Ärligt fråga mg inte varför HW inte behövde det, kan ha haft med Beeman att göra, dvs man gick inte på sina egna i samma ärende trots att det ju ändå var utlänskt tillverkade bössor.
Man överlever ju utan på en underspännare, sidospännare käns svårare att ha koll på så fwb300s har det, och förstås säkert att de var matchskyttevapen, vi vet ju att de har sånna skydd ända tillbaka på 50talet.
Det är nog för att det ska spännas upp enormt nga ggr, lätt att missa till slut, ren gissning varför 10m bössor ofta har skydd.
Ärligt fråga mg inte varför HW inte behövde det, kan ha haft med Beeman att göra, dvs man gick inte på sina egna i samma ärende trots att det ju ändå var utlänskt tillverkade bössor.
Man överlever ju utan på en underspännare, sidospännare käns svårare att ha koll på så fwb300s har det, och förstås säkert att de var matchskyttevapen, vi vet ju att de har sånna skydd ända tillbaka på 50talet.
Det är nog för att det ska spännas upp enormt nga ggr, lätt att missa till slut, ren gissning varför 10m bössor ofta har skydd.

-

Stör mig inte på beartrapen på min TX... det blir en vana & man tänker inte ens på det.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
HW35E/UTG 3-12X44
-

börne - Inlägg: 19469
- Tack utdelade: 2950 gång
Tackad: 6337 gånger i 2516 inlägg - Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
- Luftvapen favorit: Air Arms
Appropå säkerhet att vapnet inte ska gå att avfyra uppspänd så spännarm eller pipa slår upp.
Satans påfund sorterat under, auomatsäkringen skyttets fiende.
Vem har inte suttit där och noga avägt allt och så är det tvärstopp för att den förbaskade automatiska säkringen inte är ur.
Vem har inte suttit där och noga avägt allt och så är det tvärstopp för att den förbaskade automatiska säkringen inte är ur.

-

Silwer skrev:Appropå säkerhet att vapnet inte ska gå att avfyra uppspänd så spännarm eller pipa slår upp.
Den stör jag mig dock på
HW35E/UTG 3-12X44
HW35E/UTG 3-12X44
-

börne skrev:Silwer skrev:Appropå säkerhet att vapnet inte ska gå att avfyra uppspänd så spännarm eller pipa slår upp.
Den stör jag mig dock på
+1
Automatsäkring kan möjligen höra hemma på hagelbössor, men inte på luftgevär.
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
-

Nu är vi en bit från .25, men för målskytte föredrar jag ingen säkring öht.
Säkring är begriplig vid tex jakt och liknande, men man ska inte förlita sig på den nånsin, fingrarna utanför varbygeln utom när man ska skjuta är bäst.
Folk lyckas alltid ställa till nåt när de har nånting som finns för att de ska slippa tänka själva.
Även den hemska automatsäkringen är udda, på min Webley går den att manuellt säkra igen, men på min AA Pro-Elite är det en visserligen rätt snygg metallknapp som man trycker in, den går inte att säkra igen.
Tror det pter var USA marknaden som krävde automatiken, ni vet de kan ga varningstexter på helt vanluga saker om att inte äta dem och dylikt.
Deras sjuka rättststem att man kan stämma alla för allt de inte varnat för eller bygt in försvar mot iavsett ör sjukt.
Nu ör det nån blåfåne sim är vegan och han har genom att Burger King tydligen grillat hans vidriga soyaskit på samma grill som köttburgarna, stämt dem.
Tidigare har ju storrökare stämt tobaksbolag och vunnit, Mcdonalds för att de själva ätit där frivilligt och blivit löjlugt feta och vunnit.
En del varningar på saker ör ju hejdlöst roliga, men risken är att npn gör det.
Och då är det inte galloperande dumhet utan tillverkarens fel, ett system som aldrig kan fungera då man kan vara hur korkad som helst och det vinner man på.
Nåväl det förklarar öven mao vissa delar på luftvapen i form av skydd, när i stället folk borde tänka sig för särsklt i ett sånt land fullproppat med vapen de nästan ger bort.
Och jag gissar att procentuellt är de i topp med klantigheter med vapen i civilicerade världen, det käns så.
Säkring är begriplig vid tex jakt och liknande, men man ska inte förlita sig på den nånsin, fingrarna utanför varbygeln utom när man ska skjuta är bäst.
Folk lyckas alltid ställa till nåt när de har nånting som finns för att de ska slippa tänka själva.
Även den hemska automatsäkringen är udda, på min Webley går den att manuellt säkra igen, men på min AA Pro-Elite är det en visserligen rätt snygg metallknapp som man trycker in, den går inte att säkra igen.
Tror det pter var USA marknaden som krävde automatiken, ni vet de kan ga varningstexter på helt vanluga saker om att inte äta dem och dylikt.
Deras sjuka rättststem att man kan stämma alla för allt de inte varnat för eller bygt in försvar mot iavsett ör sjukt.
Nu ör det nån blåfåne sim är vegan och han har genom att Burger King tydligen grillat hans vidriga soyaskit på samma grill som köttburgarna, stämt dem.
Tidigare har ju storrökare stämt tobaksbolag och vunnit, Mcdonalds för att de själva ätit där frivilligt och blivit löjlugt feta och vunnit.
En del varningar på saker ör ju hejdlöst roliga, men risken är att npn gör det.
Och då är det inte galloperande dumhet utan tillverkarens fel, ett system som aldrig kan fungera då man kan vara hur korkad som helst och det vinner man på.
Nåväl det förklarar öven mao vissa delar på luftvapen i form av skydd, när i stället folk borde tänka sig för särsklt i ett sånt land fullproppat med vapen de nästan ger bort.
Och jag gissar att procentuellt är de i topp med klantigheter med vapen i civilicerade världen, det käns så.

-

Silwer skrev:"Nu är vi en bit från .25."
Ja sorry för det!

HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
-

Äh, kul att snacka lite, forumet är lungt.
Länge sen några intresserade sig alls för fjäderbössor rent allmänt.
Länge sen några intresserade sig alls för fjäderbössor rent allmänt.

-

Vet inte, men fjäderbössor har ändå något visst tycker jag. Det är charmen med att skjuta
sådant man gjorde som liten grabb.
sådant man gjorde som liten grabb.
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
-

Ja, och rätt okomplicerat, bössan och diabolburken bara.
Jag saknar det nu en hel del får jag erkänna, jag brukade ta det lungt bara och filisofera lite och skjuta lite då och då.
Men men nu fpr jag nöja mig med luftpistol.
Jag saknar det nu en hel del får jag erkänna, jag brukade ta det lungt bara och filisofera lite och skjuta lite då och då.
Men men nu fpr jag nöja mig med luftpistol.

-

Jag brukar ta HW30:an på axeln och gå en sväng på tomten och plinka på diverse grejer och
till sist ta en träningstavla eller två.
till sist ta en träningstavla eller två.

HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
-

Sako Finnbear skrev:Har HW97 antibeartrap på sin uppspänning?
Ja det har den + autosäkring.
- Air
- Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 253 gånger i 218 inlägg - Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX
Air skrev:Sako Finnbear skrev:Har HW97 antibeartrap på sin uppspänning?
Tack!
Kanon, då slipper man få fingrarna i kläm.
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
-

Sako Finnbear skrev:Air skrev:Sako Finnbear skrev:Har HW97 antibeartrap på sin uppspänning?
Tack!![]()
Kanon, då slipper man få fingrarna i kläm.
Håller ALLTID i laddarmen trots beartrap, ska väl mycket till om den skulle släppa så som den är konstruerad på AA men man vet fan aldrig & en helt uppspänd 16J bössa klipper nog fingret utan att tveka om den skulle slå igen
Vet inte exakt hur den är konstruerad på en HW97 men där sköts det väl automatiskt om man släpper spännarmen för snabbt, stämmer detta ni som är HW folk?
Är ju den där plåtmojängen med en fjäder som är beartrapen på dom, så mycket vet jag.
Sen ang säkringen kan man väl plocka bort den helt, tror det går på både HW & AA?
HW35E/UTG 3-12X44
HW35E/UTG 3-12X44
-

Jo säkringer går att ta bort, de hakar upp åndå vad hag förstår.
Appropå AA TX200, så bygde kinesiska BAM en kopia som hette B40, såg likadan ut om du tig din och drog den i gruset en halvtimma eller nt, rätt rå utvändigt.
Iaf hade den antibeartrap som originalet, en amerikan självklart irriterade sig på ljudet vid uppspänning och tog bort den.
Vad hände? Just det vapnet small av just när han satt ch pillade i en diabol, kostade nån fingerled mins jag, visades på bilder på nätet.
Hur AA lyckades få BAM att sluta kopiera TX200 vet jag inte, de kopierar även HW men det gör de ännu, dock inte hw77/97.
Mer hw95.
Det är rätt tyst om kinavapen numera, förr car det mycket om dem, men ok de spldes ju på Jula osv då, den tiden är förbi.
Appropå AA TX200, så bygde kinesiska BAM en kopia som hette B40, såg likadan ut om du tig din och drog den i gruset en halvtimma eller nt, rätt rå utvändigt.
Iaf hade den antibeartrap som originalet, en amerikan självklart irriterade sig på ljudet vid uppspänning och tog bort den.
Vad hände? Just det vapnet small av just när han satt ch pillade i en diabol, kostade nån fingerled mins jag, visades på bilder på nätet.
Hur AA lyckades få BAM att sluta kopiera TX200 vet jag inte, de kopierar även HW men det gör de ännu, dock inte hw77/97.
Mer hw95.
Det är rätt tyst om kinavapen numera, förr car det mycket om dem, men ok de spldes ju på Jula osv då, den tiden är förbi.

-

Silwer skrev:Appropå AA TX200, så bygde kinesiska BAM en kopia som hette B40, såg likadan ut om du tig din och drog den i gruset en halvtimma eller nt, rätt rå utvändigt.
Ja det är rätt intressant när man kollar på den bössan, ALLT är en exakt kopia (utom stocken då den är i nåt billigt trä utan nån nätskärning, dock samma form som MK2'orna), dom är duktiga dom där Kineserna.
HW35E/UTG 3-12X44
HW35E/UTG 3-12X44
-

76 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)