Vad anses vara bra?

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Vad anses vara bra?

Inläggav jerico 07 jul 2020, 07:49

Har man papper på bössan och (nu tjatar jag) en kronograf så kan man prova. Jag hjälpte en kompis med att skruva upp hans 22a. Han ville ha så mycket fart som gick att få ur bössan... Borrad transferport och lite annat hade han gjort innan. Det var inte några problem att få upp den till över 300 m/s men då var det svårt att träffa ett a4 på 70 meter. När det var konstaterat började vi skruva ner farten. Vid 280m/s så kom vi fram till att den gick så bra den kunde. Jag kommer inte ihåg exakt vilken amo det var men vill minnas att det var JSB av någon tyngre modell. Bössan ifråga hatsan at44 av äldre modell.
jerico

Tack utdelade: 113 gång
Tackad: 100 gånger i 83 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Inläggav börne 07 jul 2020, 07:56

jerico skrev:Har man papper på bössan och (nu tjatar jag) en kronograf så kan man prova.

Tål att tjatas till en ligger i graven... ett måste om man ska veta vad man sysslar med, så tjata du på jerico :thumbupp: :-)

Det är väl där vid 280 m/s man ofta ser att gränsen finns så är inte förvånad över ert resultat.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2950 gång
Tackad: 6337 gånger i 2516 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav jerico 07 jul 2020, 08:19

Jag såg en filmsnutt på duröret om det här med fart och diaboler. Runt 300m/s så blir det en massa turbulens med kjolen. Det blir tydligen så att diabolen går i en "kon" som blir ganska stor väldigt fort. På min 4,5a är konen stor som en gammal 5 krona på 50 meter. Det provade jag en helt vindstilla dag på skjutbanan. Träffläget ändrades kraftigt om jag ändrade avståndet bara ett par centimeter.

Det var för mig en stor ögon öppnare när det kommer till presission!

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad jag sökte på för att hitta filmen. Jag har sökt många gånger för att hitta den igen.
jerico

Inläggav börne 07 jul 2020, 08:39

Ted's HoldOver hade en bra film där han sköt på tavla som visade detta fenomen kanon, men hittar inte den nu.

Hittade en äldre som visar detta fenomen. Syns allra tydligast när han skjuter på 100 yards... För att följa länken så måste du registera dig.

Finns en andra film där han skruvat ner farten & då försvinner vobblandet.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Silwer 08 jul 2020, 11:47

Det var väl med Daystates knepiga höghastighetsbössor, de gick över ljudhastighet och diaboler rör sig i spiral under flykten.

Men det har inte varit en nyhet sen 90 talet när tom fjäderfän i 4.5mm manade högt nog i hastighet och folk märkte att precisionen blev dålig, sånt var helt känt redan.

Att problemen börjar redan under ljudhastighet beror på diabolens form med midja, vid kanten av om så en spetsig eller rundnosad diabol ökar luftens fart och chockvågorna för diabolens att bli bättre instabil.

Oftast löstes det med kaliber ökning, möjligen vikt.

Kort sagt är inte diabolens nånsin tänkt för sådant, när den kom var den fantastisk jämtemot rundkulan, en diabol fungerar nämligen som säg en dartpil och även utan rotation sköt den direkt bättre, men rotation om än ganska låg som ännu är standard gjorde den att luftvärn började anses dugliga, och då hade de inte de bra diaboler vi har nu.

Kort sagt är det därför "slugs" kommit upp på dagordningen numera för de med möjlighet att skjuta ned mer effekt än våra licensfria.
Främst amerikaner givetvis då det inte är nåt fel på diaboler i sig om man inte just måste ha ut hög utgångshastighet av nån anledning.

Främst rör detta sig om jakt och långhållsskytte kanske 100m.

Men det finns krutvapen jag.

Så i Sverige förblir det en liten företeelse om det nu går att ta fram en annan ammunition med lägre BC bla.
Senast redigerad av Silwer 08 jul 2020, 11:50, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Buttler 08 jul 2020, 17:35

Så det är framförallt fart i kombination lätt Diabol som ställer till det med andra ord?
Vilken fart och diabol vikt/dimension anses vara optimalt för precision och bra kullbana upp mot 50 meter enligt er som har hållit på ett tag?
Buttler

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch om jag får tag på et

Inläggav börne 08 jul 2020, 18:44

Buttler skrev:Så det är framförallt fart i kombination lätt Diabol som ställer till det med andra ord?
Vilken fart och diabol vikt/dimension anses vara optimalt för precision och bra kullbana upp mot 50 meter enligt er som har hållit på ett tag?

Diabolens form är inte optimal i ett vapen med för hög fart, därför vi nämner överljudsfart. Kolla hur krut ammunition ser ut & jämför med en diabol. Diabolen ser ut som den gör för att stabilisera den i låga farter. Slänger du iväg en diabol i en för hög fart där den inte trivs börjar den gå i en spiral.

Optimal fart & diabol vet jag inte om man skulle utse den absolut bästa kombon, men en lite större diabol .22 eller .25 som går i en högre fart där den trivs borde vara rätt träffsäker på 50 meter.

Du frågar ju efter optimal kaliber & fart, personligen skulle jag vilja säga att .177 JSB Exact eller Heavy med en 16J bössa är precis så där lagom då det är ett luftgevär vi snackar om. Går att få fin precision med 16J men det är långt från en laser, man måste bemästra vinden osv. Min field target bössa har jag haft 13mm cc med som bäst med Air Arms Diabolo Field (JSB Exact) i 16J, med min 22lr har jag som bäst haft 9mm cc på 50 meter.

Men nu har du en HW50S i .177 & den ger inte mer än 16J i licenspliktigt utförande, annars är det en trevlig bössa även som licensfri & 10J, dock svårare efter 40 meter men ingen omöjlighet att träffa spinners på 40mm osv, krävs såklart träning & framförallt att lära sig att läsa vinden vilket man måste lära sig för allt skytte om man ska bli duktig, jag kan t.e.x. inte hålla rakt på i vinden med min 22lr på 50 meter & då väger kulan nästan 5x så mycket som en JSB Exact & går i 320 m/s & ger 130J.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Buttler 08 jul 2020, 21:38

Tack Börne det förklarade mycket!
Mitt gevär är 10J, men jag är ju intresserad av att kunna skjuta på mål som ligger så långt bort som jag kan träffa, för det är där jag ser utmaningen och skönheten med skytte.
Då jag på sikt kommer definitivt vilja ha ett gevär på högre hastighet och på licens, så vill jag veta om det är rätt att satsa vidare på mitt HW50 i kaliber 177 eller om jag ska skaffa ett annat gevär i annan kaliber som möter längre distansskytte på ett bättre sätt.
Provade idag grannens rekylfria FW 300 idag och det var väldigt stor skillnad i träffsäkerheten och precisionen trots att det också är ett fjädergevär!
Frågan är om det inte är bättre att på sikt satsa på ett PCP med magasin så man vet att när man missar så beror det inte på geväret, utan att man själv inte har blivit tillräcklig bra!?
SEn tänker jag också att när man kan räkna bort störmoment som rekyl, då är det lättare att Kunna fokusera på att läsa av vind, avstånd, diabolens beteende mm...
då mitt gevär har rekyl så blir dessa faktorer svåra att fokusera på då jag är mer fokuserad på att hantera gevärets rekyl.
Så jag drar lite slutsatsen att för att man ska bli en riktig bra skytt och bemästra alla faktorer som spelar roll, då är geväret i första hand allra viktigast och därför borde fjädergevär med rekyl egentligen vara direkt uteslutet!?
Kommer nog lägga mitt gevär till försäljning, allternativ byte ganska snart och skaffa mig ett pcp-gevär istället :)
FW300 hade också kunnat vara ett alternativ men jag har läst att dessa gevär inte går att få upp på högre farter än ca 160-175 m/s...
Buttler

Inläggav börne 08 jul 2020, 22:22

Buttler skrev:Så jag drar lite slutsatsen att för att man ska bli en riktig bra skytt och bemästra alla faktorer som spelar roll, då är geväret i första hand allra viktigast och därför borde fjädergevär med rekyl egentligen vara direkt uteslutet!?

Det där håller jag inte med om. Man lär sig ju bemästra hur ett fjädergevär beter sig om man inte ger upp direkt & istället skjuter en massa & tränar, skulle vilja påstå att fjäderskyttar är betydligt bättre skyttar än en PCP skytt. Jag har båda delar & det är betydligt svårare att skjuta en rekylerande fjäderbössa men håller man bara på med fjäder blir man snart duktig på det & det är desto mer känsla & man blir glad när man träffar 15mm spinnern på 50 meter, med min PCP tävlingsbössa som är helt död vid avfyrning blir man istället sne när man missar samma spinner.

Jag har tyvärr inte skjutit mycket fjäder senaste tiden men det är nåt man måste hålla på med då man tappar känslan för det annars, man blir bortskämd med hur enkelt det är med ett bra PCP gevär.

Men visst... vill man på enklast möjliga vis ha lättare för att träffa så är ett PCP att föredra, men du blir ingen bättre skytt för att du har ett PCP, det enda du blir av med är rekylen som man kan träna på att bemästra, resten är samma sak, avståndsbedöma rätt avstånd, ha koll på vinden, vinkel till målet osv osv.
Senast redigerad av börne 09 jul 2020, 08:43, redigerad totalt 1 gång.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav dano_swe 09 jul 2020, 00:27

Buttler skrev:FW300 hade också kunnat vara ett alternativ men jag har läst att dessa gevär inte går att få upp på högre farter än ca 160-175 m/s...

10j är inga problem om man byter till kraftigare fjäder = runt 190-195 m/s med vanliga JSB Exact. Det är ett fantastiskt gevär, om än ganska tungt, som man bara måste äga någon gång i livet om man är luftvapenentusiast. Enligt mig då alltså. :)
Användarvisningsbild
dano_swe

Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Inläggav Silwer 09 jul 2020, 00:54

Mer går men då licensfritt är tanken är det en skitsak att få en FWB300s att nå det, det har vi väldigt många bevis för, jag har en själv.

Påverkar inte bössan rekyl men det mekaniska ljudet ökar.

Skjuter lika bra som ett pcp i samma effekt men är tyngre.

Däremot stämmer det du säger i princip för samtliga andra rekylfria äldre matchvapen fjäder eller ssp de är vad de är.

Imo får man inget bättre trots ökade priser idag för pengarna, klena personer klarar inte vikten, särskilt stående, trots allt lägger man ju till ett kikarsikte och troligen en om än hembygd hamster om man skjuter på frihand.

Licens är inte helt lätt att få idag och 10j kan bli vad man får ta, och som sagt, rätt diabol och en lugn sommarkväll kan du upprepar träffa tex en spinner på 50m
Annars är 40m realistiskt för skottserier som kan upprepas.

Pcp är dyrt kräver kringutrustning, man bör ta sig en funderare där då "billiga" främst är enkla bössor i trycke mm trots priset.

Men har man råd och intresse köper man givetvis vad man vill ha bara man tänker på vad man ska ha vapnet för, många gör här fel och blir besvikna.
Senast redigerad av Silwer 09 jul 2020, 00:59, redigerad totalt 3 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav börne 09 jul 2020, 02:37

Bra du kommenterade det med billigare PCP Silwer.

Bara för att det är ett PCP vapen betyder det inte att det är det bästa. Ett HW50S som du har är bra med bra pipa & erkänt bra avtryck. Du sköt ju själv hyfsat täta grupper med det & är enligt dig själv fortfarande nybörjare. Träna med så krymper grupperna snart.

Ett snik PCP som ändå är betydligt dyrare med allt man behöver till det med sunkigt avtryck, pipa osv presterar kanske inte bättre.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Buttler 09 jul 2020, 20:52

Tack för alla synpunkter.
När det gäller avstånd så märker jag att när jag har ställt in kikaren på 10 meter och sedan skjuter på mål som är 23 meter bort, då tar skotten lite åt höger där jag siktar. Beror det på att kulan påverkas av vinden på längre avståndet eller är kikaren inte helt rätt inställd?
Buttler

Inläggav börne 09 jul 2020, 20:59

Lutar du bössan nåt... lutar du bössan åt höger tar det åt höger, det märks mer & mer på ju längre håll du skjuter.

Kikaren måste sitta helt rakt, sitter den inte rakt & du håller hårkorset rakt tar skotten fel på alla andra avstånd än det du sköt in den på.

Vad har du för fäste? Billigt Kina junk kan vara snea & jävliga. Engelska Sportsmatch är att föredra utan att bli tokfattig.

Givetvis påverkar vinden mer ju längre ut det är. Men det brukar ju inte alltid bara blåsa frän vänster om nu alltid träffarna ligger åt höger.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Buttler 09 jul 2020, 21:41

Tack Börne det förklarar mycket. Jag är nästan helt säker på att som du säger att siktet sitter inte helt rakt. Fästet har hängt med under alla år och det är vanliga tvåbensfäste.
Men då undrar jag hur i hela friden man kan veta att siktet sitter helt rakt? Det sitter ju inte något vattenpass på kikaren direkt :) !
Buttler

Inläggav jerico 09 jul 2020, 21:55

Kikaren på mina bössor är inskjutna efter den beskrivningen som finns här på forumet.

Jag har använt mig av ett så kallat millimeter block (för att göra ritningar på). Satte upp pappret med ett vattenpass och satte dit en riktpunkt. Pangade 2 smäll och klickade 10 klick höger, 2 smäll. Sedan ner 10 klick och två smäll. Vänster 10 klick, 2 smäll. Upp 10 och 2 nya.

Toknoga att man linjerar hårkorset med linjerna på pappret! Är allt rakt så ska du ha skjutit en rak och fin kvadrat som är vågrät och lodrät. Sitter det snett så skevar det hela iväg. Vill du få det tydligare så klicka 20 klick. Bara du kommer ihåg och kan hålla räkningen på alla klick.

Hoppas att du blev klok på hur jag menar... (ett par öl grumlar mitt sinne)
jerico

Följande användare vill tacka jerico för detta inlägg
börne (09 jul 2020, 22:08)

Inläggav dano_swe 09 jul 2020, 22:05

Buttler skrev:Tack Börne det förklarar mycket. Jag är nästan helt säker på att som du säger att siktet sitter inte helt rakt. Fästet har hängt med under alla år och det är vanliga tvåbensfäste.
Men då undrar jag hur i hela friden man kan veta att siktet sitter helt rakt? Det sitter ju inte något vattenpass på kikaren direkt :) !

Bra fästen som redan nämnts är A och O.

Se till att bössan är i lod. Finns minivattenpass att köpa eller om man har weaverrail så finns det tillbehör med vattenpass man kan fästa på railen. Sedan monterar man siktet och ser till att det är i lod. Antingen med vattenpass på höjdratten eller så kan man sikta på något som är i lod, tex ett långt snöre med något som tynger ner änden på det. Sen får man skruva dit siktet utan att ha bråttom och se till att det är i lod även när allt är fastskruvat. Det är lite analt, men sedan vet man att det sitter korrekt.

Ungefär så brukar jag göra.
Användarvisningsbild
dano_swe

Inläggav börne 09 jul 2020, 22:16

jerico skrev:Kikaren på mina bössor är inskjutna efter den beskrivningen som finns här på forumet.

Jag har använt mig av ett så kallat millimeter block (för att göra ritningar på). Satte upp pappret med ett vattenpass och satte dit en riktpunkt. Pangade 2 smäll och klickade 10 klick höger, 2 smäll. Sedan ner 10 klick och två smäll. Vänster 10 klick, 2 smäll. Upp 10 och 2 nya.

Toknoga att man linjerar hårkorset med linjerna på pappret! Är allt rakt så ska du ha skjutit en rak och fin kvadrat som är vågrät och lodrät. Sitter det snett så skevar det hela iväg. Vill du få det tydligare så klicka 20 klick. Bara du kommer ihåg och kan hålla räkningen på alla klick.

Hoppas att du blev klok på hur jag menar... (ett par öl grumlar mitt sinne)

Jag fattade i alla fall, men vet ju sedan tidigare hur detta går till.

En enkel skiss.

Ligger träffarna snett som här när du skjutit efter jericos beskrivning Buttler då lutar ditt sikte & behöver lodas rätt.

För att följa länken så måste du registera dig.

HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Buttler 09 jul 2020, 22:26

Tusen tack för beskrivningarna.
Så jag lär först och främst sätta fast bössan Helt i lod i någon form av ställning och se till att kikaren fästs också helt i lod för att sedan ställa in den efter beskrivningen?
Det låter lite krångligt så klart men jag får väll göra det!
Jag har hittills bara skruvat på fäste och kikaren och sedan hittat en punkt efter utvald avstånd och skjutit på punkten och ställt in med rattarna tills jag har fått träff där jag siktat :)
Jävla amatör man är alltså!!
Buttler

Inläggav Buttler 09 jul 2020, 22:29

På vilket avstånd ska man skjuta efter detta metod som Jerico skriver? 10 meter? Eller spelar det ingen roll?
Buttler

Inläggav dano_swe 09 jul 2020, 22:31

Man måste ju inte vara så anal som jag beskrev, men personligen gillar jag att eliminera felkällor i mesta möjliga mån.

För lite casual plinking måste man ju inte se till att bössan fixar att vara med i OS liksom.
Användarvisningsbild
dano_swe

Inläggav börne 09 jul 2020, 22:42

Nä du håller bössan som vanligt, sittande med stöd vid en skjutbänk.

Du ska följa instruktionerna i inskjutningsmetod 3.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav börne 09 jul 2020, 22:43

Buttler skrev:På vilket avstånd ska man skjuta efter detta metod som Jerico skriver? 10 meter? Eller spelar det ingen roll?

20 meter så ser du tydligare vad som händer.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav börne 09 jul 2020, 22:48

Buttler skrev:TJag har hittills bara skruvat på fäste och kikaren och sedan hittat en punkt efter utvald avstånd och skjutit på punkten och ställt in med rattarna tills jag har fått träff där jag siktat :)
Jävla amatör man är alltså!!

Det är ju så man gör, men man måste först se till så att allt är monterat rätt. Lutande kikare är det ingen som vill ha för då stämmer det bara på just det avståndet du gjort det du skrev.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav dagevert 10 jul 2020, 08:40

börne skrev:Kikaren måste sitta helt rakt, sitter den inte rakt & du håller hårkorset rakt tar skotten fel på alla andra avstånd än det du sköt in den på.
Vad har du för fäste? Billigt Kina junk kan vara snea & jävliga. Engelska Sportsmatch är att föredra utan att bli tokfattig.

Sportsmatch lider av samme feil som mange andre, den er asymmetrisk i innfestingen.
BKL er vel egentlig den beste montasjen, fordi den er symmetrisk og selvsentrerende(også sitter de jævlig bra i rekyl):

For mange luftgevær ;-)
dagevert

Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

FöregåendeNästa

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)