robban f skrev:De Feinwerkbau jag sköt med för 15 år behövde ju knappast 280 m/s för att de ska träffa hål i hål på det avståndet.
Om det vore optimalt för cal 177 borde de väl ligga där?
Släng ut en träff bild på 30 meter sittande med stöd
Den begränsning beror snarare på internationella vapenlagar tror jag. En feinwerkbau 300 i 10J skjuter mycket bättre ut till 50m än vad den gör i 7.5J som används vid internationella tävlingar.
robban f skrev:Det är nog svårt att slänga ut test skjutningar stående utan stöd, då påverkar nog mer skyttens talang mer än vad man kan se mellan två kalibrar anser jag. mvh
Jag håller med till 100%, stående utan stöd säger mer om skytten än om vapnet.
Här är en gammal träffbild med 10 skott stående utan stöd med hw97
För att följa länken så måste du registera dig.10 skott stående idag.
För att följa länken så måste du registera dig.Jag anser att bössan är lättskjuten, givetvis så är den ju mer svårskjuten än en feinwerkbau 300 som jag sköt så här med igår
För att följa länken så måste du registera dig.Detta säger ju egentligen ingenting utan mer om min tillfälliga skytteform, då jag kan skjuta såhär med min protarget på 10 meter
För att följa länken så måste du registera dig.Fast då kan jag tillägga att mitt personliga bästa på 10m skytte innehas av min FWB300 junior 263 poäng på 30 skott och att jag skjuter ungefär 257 poäng i medel med samtliga utav mina bössor, inklusive min hw97.
Fördelen som jag försöker förmedla med .177 är att man får ett mindre dropp i kulbana mellan 40-50m än vad man hade fått om man hade bytt ut .177 pipan mot en .20 pipa. Därav är denna kalibern en smula bättre när man tävlar i fieldtarget då man inte behöver avståndsbedömma lika exakt. Att en .20 kula kan skjuta små grupper har jag inga tvivel om. Jag förstår bara inte hysterin kring .20 då det finns så otroligt många fler kulor att välja bland .177 än .20, och har man en svårstycken bössa så är det bra att ha många olika premiumkulor att välja bland.