Frågor ang en renovering.

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Frågor ang en renovering.

Inläggav Robban30++ 09 jul 2008, 15:34

Hej.
Jag har lite frågor om en renovering jag funderar på att göra.
Utgångsläget är följande,ett st gammalt (fungerande för 8 år sedan)BSA Meteor 4,5 från mitten slutet av 60-talet,sliten stock och glappande pipa slitna eller dåliga packningar överallt.

Finns det och var finns det reservdelar typ packningar och dylikt?

Går det få tag på en ny pipa till detta gevär,för att få bort det slitna som gör att pipan glappar i sidled(verkar vara en grus olycka mellan pipa och resten av geväret)

Vad är det stocken är lackad med? klarlack eller är den betsad först?

Är det ens värt besväret eller är det lika bra att köpa nytt?
Senast redigerad av Robban30++ 22 jul 2008, 10:07, redigerad totalt 1 gång.
Robban30++

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav öberg 09 jul 2008, 15:48

Hör med våra sponsorer Progunner och Hurricane om delarna!
Bra service och snabb.
Kolven vet jag inte, men det bör ju ligga någon form av bets under lacken.
Bara slipa av och betsa på nytt!
(olja in)
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav MrBlarren 09 jul 2008, 17:43

Har man tid och tycker det är kul att pyssla tycker jag absolut att man skall fixa till bössan
MrBlarren

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg

Inläggav Patrik 10 jul 2008, 15:33

MrBlarren skrev:Har man tid och tycker det är kul att pyssla tycker jag absolut att man skall fixa till bössan

Helt klart :-)
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik

Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Inläggav Ulf 10 jul 2008, 20:40

Berträffande pipglappet , borde det kunna elimineras till stor del , via shims. Kanske från HW-bössor att det stämmer någorlunda med dimensionerna...?. Kolla me våra handlare. Kolla dessutom trådarna i Tuning-arean här, där finns en del matnyttigt ang renovering.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------

Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf

Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

ertet

Inläggav Robban30++ 22 jul 2008, 09:14

Tackar för all info.
Jag passar på att slänga in en fråga till,kan man med hjälp av serie numret konstatera vilken modell och hur gammalt geväret är?
Det kanske rent av är nödvändigt att uppge serie nr när man beställer packningar och fjäder?
mvh
Robban30++

Inläggav Vallejos 22 jul 2008, 09:46

Hej,
Kul med en till Meteor.
Här kan du se sprängskisser till olika MK-modeller. För att följa länken så måste du registera dig.

Själv har jag en bössa som verkar vara en MK2,5 :-)
Du kan mejla serienummret och fråga vilken modell det är eller posta en fråga här, gärna med bilder:
För att följa länken så måste du registera dig.

BSA Meteor Mk II
Proud member of För att följa länken så måste du registera dig.

Vallejos

Inläggav Vallejos 22 jul 2008, 09:58

Du kan också mejla John Knibbs (För att följa länken så måste du registera dig.

): enquiries@airgunspares.com Dom kan också hjälpa dig med vilken modell du har. Jag fick svaret MK3 av Chambers men MK2 av Knibbs, så det kan vara litet varierande uppgifter. Då är det bra kunna jämföra med sprängskisserna och se vilken pipa och sikten du har. BSA verkar ha använt upp gamla lager först vilket kan resultera i olika varianter på gevären i samma MK.
Problemet är att BSA´s arkiv brann upp får ett antal år sedan och allt innan dess är borta, så de uppgifter som finns om serienummer, MK-modeller mm är från andra källor som handlare och importörer. Uppdateringar går långsamt och en del fel smyger sig in bland uppgifterna, så ett exakt datum för tillverkningen baserat på serienummer verkar vara svårt få fram.
BSA Meteor Mk II
Proud member of För att följa länken så måste du registera dig.

Vallejos

Inläggav Robban30++ 22 jul 2008, 10:06

Tack för svaret.
Nej jag siktade nog att få veta tillverknings år + -ett år inte nogrannare än så.
Jag ska åka och hämta bössan idag hos de gamla.....är lite sugen på och se om den ens fungerar fortfarande.
Robban30++

th

Inläggav Robban30++ 23 jul 2008, 04:51

Nu har jag varit och hämtat geväret och skjutit ett par skott.
Det fungerar fortfarande men det skramlar eller som alla här säger twangar ordentligt,det är väl inte direkt olagligt vad det gäller hastigheten på geväret om man säger så :-P
Det tråkiga var att det finns ingen som helst känsla på avtrycket,jättetrög och skottet går direkt dvs finns ingen tryckpunkt,hoppas det går att hitta den igen.

Tack vare Vallejos så kunde jag konstatera att det är en mk1 eller mk2,jag har det lilla kornet på pipan,och min far berättade att hans bror fick geväret när han var 10 vilket daterar geväret till 1962-1963 vilket stämmer någorlunda med MK1-2.

Just det,det satt ett BSA kikarsikte på den som är lika gammalt.......sånt ger väl pluspoäng tycker jag :lol:
Robban30++

Re: Frågor ang en renovering.

Inläggav Robban30++ 22 apr 2009, 18:53

Bump.
Titta det tog ju bara nästan ett år innan jag köpte packningar och ny fjäder till bössan,nu till lite frågor.

1.Givetvis så var det någon skum gammal läderpackning till pistongen,jag har hört att den kan må bättre av att bada i någon form av olja ett tag,stämmer detta?(den följde givetvis inte med den nya packningssatsen)

2.Att man inte ska ha någon form av olja framför pisongpackningen fattar jag,men vad ska man smörja in fjäder(titan xs) och de andra ytorna med? olja vapenfett eller något annat?

3.Fjädern verkar hemskt bångstyrig jämfört med den uttjänta gamla fjädern,kan man bygga någon sorts press av en tving eller dylikt? Jag har sett fjädrar sticka iväg under belastning förr(bilar) där vill man inte vara i närheten om det fjongar iväg,så det har jag respekt för.

Tips och trix vid ihopmontering mottages tacksamt.
mvh

Hoppas att de tomma ölburkarna känner sig hotade.....snart funkar nog bössan igen :-)
Robban30++

Inläggav origo 25 apr 2009, 09:42

Det verkar ju inte vara någon som svarar på robbans frågor så jag gör ett försök.

1. Det finns specialolja till detta. Men enligt mina erfarenheter så funkar det med vanlig olja. Jag har även haft en flaska med "låsolja" till detta. Den bestod av mineralolja och isopropanol. Den var mycket lättflytande och sögs upp bra av lädret. Isopropanolen dunstar bort ganska fort och bara oljan blir kvar.

2. Innuti bössan använder man molyfett (mos2 molybdensulfidfett). Här finns det också specialprodukter att köpa men jag anser att det funkar lika bra med molyfett från min lolaka bildelsaffär.
Om bössan är twangig kan man använda "Tar" på fjäder och guide. Då får man en mjukare avfyring men oftast lägre utgångshastighet.

3. Ja. Det är en bra idé att snicka ihop något sådant. Sök på komprimator så hittar du lite tips.

Lycka till med meteoren.
Användarvisningsbild
origo

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Inläggav Robban30++ 26 apr 2009, 08:43

Tack för svaret Origo.
Tyvärr så kom det lite försent,jag satte ihop bössan igår och det blev ett motoroljebad i 3 dygn för pistongpackningen,samt en "patent sökt ej fått" lösning för att övertyga fjädern som led av klaustrofobi att det inte var så farligt att bo i ett rör :-)
Min vän som jobbar åt försvaret hade en liten skvätt av arméns vapen olja som fick duga till smörja i bössan.

Jag hann bara skuta ett skott igår,det blev mörkt och det var tomt i diabolasken,men det blev ungefär som jag tänkt mig dvs den fungerar.

mvh
Robban30++

Inläggav öberg 26 apr 2009, 12:32

Bössan dieslar antagligen duktigt ett tag nu pga oljan i läderpackningen! men det ger med dig efter ett tag :)
Lte fett på fjädern är att föredra framför olja!
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Robban30++ 26 apr 2009, 14:05

Ja den dieslade ordentligt på första skottet,men jag skjöt ett dussin till idag och det small mindre och mindre,till slut var det bara lite rök i pipan och det var som vanligt igen......fast bössan är rejält mycket argare än innan med den trötta 20år gamla fjädern,och det är ju bra.....ska bara justera avtrycket för det finns ingen tryckpunkt.
Och det är ju synd.
Sedan är det till att ge sig på stocken och fräsha till den lite.
mvh
Robban30++

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)