Sida 1 av 2
Vad har pistongvikt för uppgift i luftgeväret?

Postat:
15 jul 2008, 17:49
av BigGitt
Hur påverkar dess vikt, storlek, längd själva bössan? Utgångshastighet samt anslagsenergi? Ska den vara stor och tung eller tvärt om?
Är det ingen som vet???

Postat:
15 jul 2008, 22:19
av MrAS
Har också fuderat på detta, ingen som vet?
Re: Vad har pistongvikt för uppgift i luftgeväret?

Postat:
16 jul 2008, 14:40
av Vallejos
kamilenski skrev:Hur påverkar dess vikt, storlek, längd själva bössan? Utgångshastighet samt anslagsenergi? Ska den vara stor och tung eller tvärt om?
Är det ingen som vet???
Är det pipvikt du tänker på? Tror den ska stabilisera och göra vapnet mer balanserat.
Re: Vad har pistongvikt för uppgift i luftgeväret?

Postat:
16 jul 2008, 14:46
av Patrik
Vallejos skrev:kamilenski skrev:Hur påverkar dess vikt, storlek, längd själva bössan? Utgångshastighet samt anslagsenergi? Ska den vara stor och tung eller tvärt om?
Är det ingen som vet???
Är det pipvikt du tänker på? Tror den ska stabilisera och göra vapnet mer balanserat.
Han menar pistongvikt inte pipvikt


Postat:
16 jul 2008, 14:48
av Vallejos
Sorry, då sällar jag mig också till de undrandes skara


Postat:
16 jul 2008, 19:39
av marhol
Jag oxå.


Postat:
16 jul 2008, 19:46
av Rodnor
Här behöver vi en sakkunnig!


Postat:
16 jul 2008, 20:08
av Martin
Jag ger mig ut på lite djupt vatten här, för jag har endast läst mig till detta.
Men hursom...om jag fattat detta rätt så ger tyngre pistongvikt mer fart på diabolen = högre hastighet, men samtidigt mer rekyl. Dessutom, ju tyngre pistongvikt desto längre locktime.
Detta kan man så klart komma runt genom att montera starkare fjäder, men samma fjäder...ju tyngre pistongvikt desto längre locktime.
Så om du har en bössa med redan relativt kraftig rekyl så kanske du inte skall öka vikten på pistongen, den kan bli ganska otrevlig att skjuta med då.

Postat:
16 jul 2008, 20:09
av Micke
Jag är åxå grön på det här, men blev nyfiken...var sitter pistongvikten och vad hänger den ihop med? Kolven eller något annat, i så fall vad?
/ Micke

Postat:
16 jul 2008, 20:36
av marhol
Jag är säkert ute på djupt vatten jag med men jag har för mej att jag har läst någonstans att pistongvikten gör att man får MINDRE rekyl.
Men jag kan ha missuppfattat det hela så jag ska absolut inte säga att jag har rätt.
Vad är locktime?

Postat:
16 jul 2008, 21:04
av Micke
Lindfors-Jag funderade lite runt detta, och förutsätter att pistongvikten bidrar till kolvens vikt. Om så är fallet tror jag det är så här:
Luft är väldigt ’komprimerbart’, och alltså behöver man samla på sig så mycket energi som möjligt innan kulan börjar tryckas ur loppet. Det gör man genom att samla på sig energi från fjädern till pistongvikten och kolven i början på kolvens rörelse, alltså då lufttrycket gör lite motstånd. Sedan blir denna energi en ’knuff’ när kulan trycks iväg kulan i loppet.
Om man teoretiskt tog bort kolv och pistongvikt, misstänker jag att det blir så att fjädern kommer att studsa på motståndet (d.v.s. friktionen i loppet), och inte hinna tillföra den energi till kulan som behöver för att få den ur loppet.
Om man nu går halvvägs, d.v.s. bara tar bort pistongvikten, kan det mycket väl leda till en kraftigare rekyl. Först bottnar kolven och geväret åker framåt av kolvens rörelseenergi, därefter skjuts kulan ut och det blir en rekyl tillbaka.
Samma sak om man drar i en kraftigare fjäder, då ska man nog öka på pistongvikten åxå, annars får man kraftigare rekyl.
...gissar en glad tekniker...
/ Micke

Postat:
16 jul 2008, 21:12
av BigGitt
BARA GISNINGAR?

Postat:
16 jul 2008, 21:23
av Micke
Ja tyvärr, jag bara gissar, och har inte räknat på det.
Men rent teoretiskt alltså, om man lyckas bottna kolven i samma millisekund som kulan lämnar loppet får man alltså minst rekyl. Mindre pistongvikt eller kraftigare fjäder så blir det mer rekyl.
/ Micke

Postat:
16 jul 2008, 21:32
av Jonas
Har man rätt vikt så blir det mindre rekyl då vikten gör så att fjädern å pistongen får mindre motstånd å jag pratar inte om sex


Postat:
17 jul 2008, 12:51
av Preekka
Micke är inne på rätt spår


Postat:
17 jul 2008, 14:05
av Benny
Eftersom många tillverkare kör med pistongvikt är det säkert bara positiva effekter
Mer fart och mindre rekyl mao.

Postat:
17 jul 2008, 19:46
av BigGitt
Jag hörde att pistongmassan är till för att samla kraften från fjädern då den startar (är mest spänd) för att i slutet avge kraften. Dvs den gör att den komprimerade luften håller samma tryck i början som i slutet.
Frågan är varför är dess vikt inte inkluderat i KOLVEN?!
Enligt min kompis därför, för att olika fjädrar kräver olika vikt. Mer viste han inte heller.
Det hade varit kul att ringa nån tillverkare och höra vad är saningen.

Postat:
17 jul 2008, 20:11
av Benny
kamilenski skrev:Jag hörde att pistongmassan är till för att samla kraften från fjädern då den startar (är mest spänd) för att i slutet avge kraften. Dvs den gör att den komprimerade luften håller samma tryck i början som i slutet.
Frågan är varför är dess vikt inte inkluderat i KOLVEN?!
Enligt min kompis därför, för att olika fjädrar kräver olika vikt. Mer viste han inte heller.
Det hade varit kul att ringa nån tillverkare och höra vad är saningen.
Pistong aka Kolv!
Inget är omöjligt!
Det kan vara licenspliktigt


Postat:
17 jul 2008, 20:39
av Micke
Ok...bara Micke igen med lite vilda gissningar:
Jag tror inte den komprimerade luften varken kommer, eller ska ha samma tryck i början som i slutet. Jag tror trycket når sitt max precis när kulan börjar röra på sig, och det är i det läget pistongvikten gör sitt jobb, och överför sin energi till kulan. När sedan kulan är på väg ur loppet är det en blandning av återstående fjädertyck och lufttryck som knuffar iväg den.
Jag räknade lite på volymer och så, och kom fram till att sannolikt är volymen i pipan densamma som den volym kolven ska pressa ihop. Jag trodde volymen kolven pressade ihop var mycket större, men så är det tydligen inte.
/ Micke

Postat:
17 jul 2008, 20:49
av ogster
Har för mig att kulan når toppfart efter 10cm i pipan till skillnad mot ett
pcp som ökar hela längden ut!

Postat:
17 jul 2008, 20:55
av Benny
Micke skrev:Ok...bara Micke igen med lite vilda gissningar:
Jag tror inte den komprimerade luften varken kommer, eller ska ha samma tryck i början som i slutet. Jag tror trycket når sitt max precis när kulan börjar röra på sig, och det är i det läget pistongvikten gör sitt jobb, och överför sin energi till kulan. När sedan kulan är på väg ur loppet är det en blandning av återstående fjädertyck och lufttryck som knuffar iväg den.
Jag räknade lite på volymer och så, och kom fram till att sannolikt är volymen i pipan densamma som den volym kolven ska pressa ihop. Jag trodde volymen kolven pressade ihop var mycket större, men så är det tydligen inte.
/ Micke
Och med det vill du säga om nyttan med pistongvikt?
Mvh
Benny

Postat:
17 jul 2008, 21:19
av Micke
Att den lagrar upp energin från fjädern i början när kolven börjar röra på sig, d.v.s. innan luften blivit så komprimerad. I nästa läge, när det är dags att knuffa iväg kulan, avger den sin energi och ger en extra känga till kulan i början på loppet.
Jag tror alltså att kulan accelererar som mest i början, och sedan något mindre i slutet på loppet.
Om man nu tittar på luftpistoler verkar ju det stämma eftersom man med en piplängd på kanske 15-20cm kommer upp i
V0 på 125m/s (Diana mod.6).
Korrektion - fel av mig: Diana mod 5, 18cm pipa.
(Diana mod 6 har dubbelverkande kolvar).
/ Micke
Re: Vad har pistongvikt för uppgift i luftgeväret?

Postat:
25 mar 2009, 19:44
av Robban240
ingen som har en bild på en pistongvikt?
Sen undrar jag om man sätter dit en trimmfjäder på 16joule på en hw50 viken vikt ska man då ha?
Re: Vad har pistongvikt för uppgift i luftgeväret?

Postat:
25 mar 2009, 21:26
av öberg
För att följa länken så måste du registera dig.detta är en
pistong fråm min Diana 27s.
Men kan ev lägga någon tjock bricka i pistongen för att öka vikten på den lite.
Det finns ingen speciell vikt till HW50 utan man får laborera sig fram till en fin hastighet och en väl tunad bössa. Dvs För stark fjäder lika med tvang lika med kass o skjuta med.
Re: Vad har pistongvikt för uppgift i luftgeväret?

Postat:
25 mar 2009, 21:41
av marhol
Titta vad jag hittade i min dator! En bild på en pistongvikt till Gamo CF-20 som jag fick av Commando2008 en gång i tiden.
Vikten stoppas med den stora änden först ner i pistongen sedan så trär man fjädern över den lilla diametern på vikten. Så funkar det på den bössan iaf, skulle tro att det funkar så på dom flesta bössorna.
För att följa länken så måste du registera dig.