Har jag köpt rätt kit??

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Har jag köpt rätt kit??

Inläggav pio 24 jul 2008, 21:59

Tjabba!

Efter att under en tid (ett par år) funderat på att köpa ett luftgevär igen så fick jag ett ryck idag å stack å köpte mig ett...

Det blev ett HW77k cal22 och ett 4-12X44AO GAMO sikte, har jag köpt ett vettig gevär å sikte då? Efter att ha suttit och läst lite här så verkar HW97k vara ett väldigt uppskattat gevär, men enligt handlaren så var det inte så stor skillnad mer än annat träslag på stocken, men nu när jag såg bilder på det så såg det ju faktiskt lite häftigare ut... Mitt krav på förhand var ett bra gevär som håller och med underspännare då det är snyggare och jag har fått för mig att det håller bättre...

Vi har suttit hela kvällen å lekt med det, vilket larm det är i en sån bössa, jag hade ett Gamo Exponånting när jag var mindre, men det är ju löjligt i jämförelse.
Riktigt imponerad av träffsäkerheten, vi sköt hål i hål på 20m, självklart bara en lyckoträff men ändå, för två amatörer som knappt skjutit tidigare.

Men en sak som förbryllade oss var att jag tenderade att träffa högt medan min kompis träffade lågt, å det var ett väldigt konstant beteende. Jag är vänsterskytt å han är högerskytt, spelar det någon roll hur man träffar?

Går träffsäkerheten förlorad till viss del om man byter till en kraftfullare fjäder? Vi tycker om att förstöra saker å ting, å det hade ju varit roligt å se de stackars ölburkarna flyga ännu värre...
pio

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX Gladiator

Re: Har jag köpt rätt kit??

Inläggav Daniel 24 jul 2008, 22:58

pio skrev:Går träffsäkerheten förlorad till viss del om man byter till en kraftfullare fjäder? Vi tycker om att förstöra saker å ting, å det hade ju varit roligt å se de stackars ölburkarna flyga ännu värre...

Det finns tuningskit att köpa till nästan alla hw gevär.
precisionen kan bara bli bättre med rätt tuningskitt, ta en titt hoss våra sponsorer

Hurricane och progunner dom har det mesta.

det där med att ni skjuter lite lägre och gögre ni kanske håller bössan på olika sätt eller det gör ni jhu eftersom en är vänster respektive höger det kanske kan påverka ?
jag har ingen aning jag låter nån annan svara på det. :)
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav Daniel 24 jul 2008, 23:20

och angående 4-12X44AO GAMO siktet så har jag 3 st 4-16X50AO GAMO som jag tycker är skitbra :-)
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav öberg 24 jul 2008, 23:26

Visst har det stor betydelse hur man håller i bössan. Hårt, löst, lutar bössan osv.
En annan orsak kan också vara dominansen på siktögat. Den ena av er kanske är dominat på "fel" öga. Dvs det
man ej siktar med.
En annan och mycket trolig orsak är att kompisen kanske "rycker" av skottet. Det innebär att man doppar pipan lite pga slarvig avfyring och pipan rör sig neråt innan kulan lämnat loppet.
Vet ju inte något om din kompis skjutskicklighet så det är bara troliga orsaker.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav pio 26 jul 2008, 12:36

Har skjutit in siktet nu så det stämmer helt perfekt för mig, hade en kompis ute igår kväll på lite grillning å han provade också det å för honom så stämde det perfekt också, men han är jägare så han är ju en van skytt, så det är nog min andra kompis som är kass! :lol:

Jag tycker nästan att geväret är i tyngsta laget, man är väl lite klen förstås och ovan att hålla i det, men man blir trött efter en stund... :oops:
pio

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX Gladiator

Inläggav G0LI4T 27 jul 2008, 19:21

Hej pio

Du har ialla fall valt ett kvalitets vapen :)

Kanske som du säget lite tungt att börja med, men du kommer garanterat kunna bruka det livet ut.
(så du har ju tid på dig att träna upp rätt muskler)

Det kan skilja rätt mycker på inställning på sikte, från person till person.

Förra helgen va vi 6 st som pangade med mitt HW50.
(Öppna riktmedel)
Det kunde skilja 2 cm i sidled beroende på vem som höll i bössan.
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |