Köpråd: Luftgevär

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Köpråd: Luftgevär

Inläggav FireZtreaM 13 aug 2008, 20:12

Tjenare.

Jag ska till att köpa ett nytt luftgevär. Har tittat en del på Hatsan 125, både 4.5 och 5.5, men folk verkar inte vara allt för nöjda med dom. Hård att trycka av, dålig precision osv. Med det geväret hade jag eventuellt tänkt mig att byta fjädern också, därav kollade jag på 5.5 med. Som jag förstått det så är 4.5 bättre om man håller sig till 10J men 5.5 bättre när man uppgraderar sig lite. Stämmer det?

Vapnet ska för övrigt mestadels användas till prickskytte, dock inte i några som helst professionella tävlingsformer. Har för tillfället ett gammalt fjädergevär från BSA. Hyffsad precision, men det börjar kännas rätt utdaterat och jag har under en längre tid övervägt att skaffa något nyare. Nu är det dags!

Här är iaf en liten punktlista med mina egna idéer.

* Fjädergevär
* Brytpipa (EJ underspännare)
* 4.5mm
* 200m/s
* Bra kikarsikte
* Bra precision
* Gärna svart komposit då det ser lite trevligare ut. :) Men absolut inte något krav. Precision går före utseende.

4.5mm gäller självklart inte om ni har något riktigt bra 5.5mm alternativ. Men 138m/s låter/känns lite slött, så då vill jag nog som sagt uppgradera vapnet lite. Hur svårt är det att byta fjädern i ett gevär? Är det mycket svårt så är det kanske inte något alternativ ändå, men är det lätt eller kanske medelsvårt så kan det vara något jag skulle kunna tänka mig göra.

Kalaset får kosta runt 3000 - 4000kr. Alla tips och förslag är välkomna.

Vänliga Hälsningar,
Roger
FireZtreaM

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Bsa_Airsporter 13 aug 2008, 20:22

Skulle isf rekomendera en Bsa Lightning XL Tactikal .22 :wink: kostar 3.950kr på Progunner.se :-) lovar att du kommer bli nöjd med en Bsa till :wink:

För att följa länken så måste du registera dig.

Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter

Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Inläggav Markarn 13 aug 2008, 20:23

Goderafton!
För den pengen skulle jag köpa en hw 95. Bra trycke och bra precision, det är i och för sig trästock men ändå.
Om taket är 4000kr skulle jag köpa ett hawk kikarsikte för ca 600-800kr. Är förmodligen inte världens bästa men jag har ett själv(3-9x40) till min hw97 och det har fungerat jättebra......
Markarn

Tack utdelade: 2 gång
Luftvapen favorit: Hw97k

Inläggav G0LI4T 13 aug 2008, 20:30

Hej FireZtreaM
Välkommen till forumet.

Tycker det låter som om du skulle titta på ett HW50s från Weihrauch

prisexempel från en av våra sponsorer:

Då har du lagom med pengar kvar till att köpa dig en bra "kikare" och fäste.

Vi är flera som har HW50s som "favvo" bössa, och om du söker runt på forumet hittar du massor med information om den bössan.

Här en bild på de tre som jag ägt.

HW50 skjuter underbart direkt ur kartong.
Rekord avtryck som är rena rama tävlings avtrycket.
Lättskjuten och lätt meckad.

Den dagen du vill tuna bössan så finns maccari kit som gör den ännu trevligare att skjuta med.

MVH
Golle
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav FireZtreaM 13 aug 2008, 20:58

Bsa_Airsporter skrev:Skulle isf rekomendera en Bsa Lightning XL Tactikal .22 :wink: kostar 3.950kr på Progunner.se :-) lovar att du kommer bli nöjd med en Bsa till :wink:

Men med en .22a så är jag ju nere på 138m/s. Som mest. Och dessutom får jag ju inte råd med något kikarsikte för den avsatta pengen då heller. =/

Markarn skrev:Goderafton!
För den pengen skulle jag köpa en hw 95. Bra trycke och bra precision, det är i och för sig trästock men ändå.
Om taket är 4000kr skulle jag köpa ett hawk kikarsikte för ca 600-800kr. Är förmodligen inte världens bästa men jag har ett själv(3-9x40) till min hw97 och det har fungerat jättebra......

Låter inte alls som något dumt alternativ. Weihrauch över lag verkar ju göra bra gevär.

G0LI4T skrev:Hej FireZtreaM
Välkommen till forumet.

G0LI4T skrev:HW50 skjuter underbart direkt ur kartong.

Tackar för välkomnandet. Det här geväret vart jag iaf genast intresserad av. Precisionen, hur är det med det? Jag misstänker att det är bra det med, men jag måste ju fråga iaf. :)

G0LI4T skrev:Den dagen du vill tuna bössan så finns maccari kit som gör den ännu trevligare att skjuta med.

Om jag skulle vara intresserad att göra det, skulle du då rekomendera 5.5 istället? Sen hittar jag inte det paketet på progunner.se heller. Bara jag som missat eller har dom inte det? :)

Vänliga Hälsningar,
Roger
FireZtreaM

Inläggav pio 13 aug 2008, 21:22

FireZtreaM skrev:
Bsa_Airsporter skrev:Skulle isf rekomendera en Bsa Lightning XL Tactikal .22 :wink: kostar 3.950kr på Progunner.se :-) lovar att du kommer bli nöjd med en Bsa till :wink:

Men med en .22a så är jag ju nere på 138m/s. Som mest. Och dessutom får jag ju inte råd med något kikarsikte för den avsatta pengen då heller. =/

Vänliga Hälsningar,
Roger

Mitt HW77 .22 skjuter väldigt bra med originalfjädern, så jag tycker inte att du ska hänga upp dig för mycket på utgångshastigheten.
Men jag är en n00b gällande luftvapen, men vi gjorde en rätt rolig grej när vi höll på å ställa in siktet, vi häftade fast ett gäng A4ark på en SJpall, sen när vi hade ställt in siktet så satt vi å sköt bort häftklamrerna på 20m avstånd, det tycker jag är rätt okej ändå! :lol:
pio

Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX Gladiator

Inläggav G0LI4T 13 aug 2008, 22:02

FireZtreaM skrev:
Precisionen, hur är det med det? Jag misstänker att det är bra det med, men jag måste ju fråga iaf. :)
Om jag skulle vara intresserad att göra det, skulle du då rekomendera 5.5 istället? Sen hittar jag inte det paketet på progunner.se heller. Bara jag som missat eller har dom inte det? :)

Precisionen är på topp för en brytbössa.
Ang. maccari kittet så tror jag bara att de är att slå en signal till Rickard (Progunner),
så ordnar han fram de saker som ingår.

Valet mellan 4,5 och 5,5 tycker jag är högst personligt.
Jag älskade min HW 50s - 5,5a, men sköt bättre serier med min 4,5.

Det finns spaltmeter av funderingar på för och nackdelar runt vilken dimension man ska välja.
Jag tycker endå att det handlar om känsla.
Vissa bössor är 4,5 rätt på och vissa passar bättre med 5,5.

Min HW50 4,5 skjuter jag betydligt bättre med än alla andra brytbössor jag provat.
Tycker kraften är så lagom avvägd i förhållande till bössans utformning, så den känns helt enkelt "färdig".
Inget onödigt twangande eller jätte rekyl, utan bara ett lagom "thfomp" när skottet går av.
Upp till 25m är den klockren i 10J utförande. (längre när man blivit bundis med den)
Blir det senare dags för en uppgradering så går 4,5an att panga med på upp till 40m med bibehållen precision.

Kraftigare HW bössor tycker jag är lite mer svårskjutna, men dom har ju fortfarande rekord avtrycket.
HW80, HW85, HW95 är ju alla lite tyngre än 50an, men säkert lika välskjutande.
Jag har bara testat följande HW bössor:
HW30, HW35, HW50, HW80, HW97 och av dom så trivdes jag bäst med 50an.

Men som sagt, smaken är som baken ;)

// Golle
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav öberg 14 aug 2008, 05:37

G0LI4T skrev:Hej FireZtreaM
Välkommen till forumet.

Då har du lagom med pengar kvar till att köpa dig en bra "kikare" och fäste.

Vi är flera som har HW50s som "favvo" bössa, och om du söker runt på forumet hittar du massor med information om den bössan.

Här en bild på de tre som jag ägt.

HW50 skjuter underbart direkt ur kartong.

Den dagen du vill tuna bössan så finns maccari kit som gör den ännu trevligare att skjuta med.

MVH
Golle

O jag vet vem som har två av dom nu! :wink:
Och ja dom skjuter kanonbra!
Mycket trevliga bössor :-)
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Daniel 14 aug 2008, 14:17

Jag kan rekomendera hw97k är den enda av hw märkena jag testat men rekomenderar den starkt.

Edit: såg att du itne var intresserad av underspännare så ignorera denna post
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav Tobbe.L 14 aug 2008, 15:55

Daniel skrev:Jag kan rekomendera hw97k är den enda av hw märkena jag testat men rekomenderar den starkt.

Edit: såg att du itne var intresserad av underspännare så ignorera denna post

Samma här!, fast då blir det tight med kosing till ett bra kikarsikte också dock.. =/
FX Revolution.22 - 6-24X56 Nighteather Platinum - Harris BRS
HW97k.22
Tobbe.L

Luftvapen favorit: FX Revolution.22

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |