Sida 1 av 1

Ska jag borra upp porten?

InläggPostat: 04 sep 2008, 20:54
av BigGitt
Hej.

Har en Hatsan 125 5.5.
Det konstiga ąr att porten som skickar ut luften till pippan ąr bara 4 mm!

Ska jag borra upp den till 5mm? Så att mer luft skickas till pipan?

InläggPostat: 04 sep 2008, 21:56
av twomb
Har hört och läst att det är fruktansvärt känsligt att bara börja borra upp porten.. Bössan kan bli sämre. Inget jag hade gjort utan någon större kunskap om det.

InläggPostat: 04 sep 2008, 22:04
av G0LI4T
Varför är det konstigt att porten är 4mm ?
Skjuter inte bössan bra ?

i min BSA Meteor / 5,5 är porten 3,8mm och det ska den vara....

InläggPostat: 04 sep 2008, 22:08
av scratch
Bara att ta fram ditt 9"-borr och öppna den, blir säkert jätte bra :smt053

InläggPostat: 04 sep 2008, 22:21
av twomb
scratchninja skrev:Bara att ta fram ditt 9"-borr och öppna den, blir säkert jätte bra :smt053


Eller kanske skärbrännare? 8)

InläggPostat: 04 sep 2008, 22:46
av scratch
eller varför inte dynamit :smt053
Nä seriöst så tror jag man skall lyssna på dem där uppe och inte ge sig på med borren. Men om man ser att det sitter något i hålet som går att skruva ut, så kan man ju testa det och se om bössan går bättre. Min Lightning var strypt till 7,5 joule på det sättet....

InläggPostat: 05 sep 2008, 07:44
av BigGitt
Ok.

Inget borr.

InläggPostat: 05 sep 2008, 13:29
av tankryttarn
Intressant ämne!!! men är de någon som vet mer exakt? finns de något sätt å räkna ut de på! eller är de bara å ta skärbrännarn å testa sig fram! :-)

InläggPostat: 05 sep 2008, 14:49
av pikex
Skulle nog tro att dom testa och räknat på Hatsan före dom börjar med försäljningen. Kolla om finska bössor har samma hål som svenska, är det samma så låt va att borra. Behövs inga strypningar i Finland än.

InläggPostat: 05 sep 2008, 19:14
av shadow
Hej! vill inte vara petig i din fråga. Men men om du modifierar bössan och ger den mera air är den ju kanske licenspliktig. Finns ett ämne gällande trimmning av gevär att forumet inte håller på med sådana ehuru saker. Du bor i sverige. Finnar fuskar med allt se bara på hockeyn. Skjut o var glad :wink:
Mvh Shadow

InläggPostat: 05 sep 2008, 20:12
av Luigi
shadow skrev:Hej! vill inte vara petig i din fråga. Men men om du modifierar bössan och ger den mera air är den ju kanske licenspliktig. Finns ett ämne gällande trimmning av gevär att forumet inte håller på med sådana ehuru saker. Du bor i sverige. Finnar fuskar med allt se bara på hockeyn. Skjut o var glad :wink:
Mvh Shadow


Finnarna fuskar med allt?! :shock: :shock: Tillbaka till ämnet,
Det finns ju ett "Tuning-Service-Reparationer" forum, vad menar du med att vi inte sysslar med sådana saker? :-)
Tuning betyder trimning :)

InläggPostat: 05 sep 2008, 20:25
av Jonas
Luigi skrev:
shadow skrev:Hej! vill inte vara petig i din fråga. Men men om du modifierar bössan och ger den mera air är den ju kanske licenspliktig. Finns ett ämne gällande trimmning av gevär att forumet inte håller på med sådana ehuru saker. Du bor i sverige. Finnar fuskar med allt se bara på hockeyn. Skjut o var glad :wink:
Mvh Shadow


Finnarna fuskar med allt?! :shock: :shock: Tillbaka till ämnet,
Det finns ju ett "Tuning-Service-Reparationer" forum, vad menar du med att vi inte sysslar med sådana saker? :-)
Tuning betyder trimning :)

Tuning är inte att trimma.Det kan betyda att du gör om bössan så att den skjuter jämnare men inte går över 10j
Många luftgevär ligger en bra bit under 10j om man ökar från 170m/s till 199m/s så är ju bössan inte olaglig
jag skulle ju inte göra något om bössan är värd 4000kr men en hatsan eller Diana kan man ju skruva i. :mrgreen:

InläggPostat: 05 sep 2008, 20:34
av Luigi
Jonas skrev:Tuning är inte att trimma.Det kan betyda att du gör om bössan så att den skjuter jämnare men inte går över 10j
Många luftgevär ligger en bra bit under 10j om man ökar från 170m/s till 199m/s så är ju bössan inte olaglig
jag skulle ju inte göra något om bössan är värd 4000kr men en hatsan eller Diana kan man ju skruva i. :mrgreen:


Tuning betyder trimning! Det du säger stämmer säkert men i ordets rätta bemärkelse så är det ren trimning...
Trimning betyder att man avsiktligt förändrar bössan, moppen vad som helst för att få ut mer effekt.

Jag tar easyparts.nl som exempel: (holländsk stylingsida för mopeder)
"Tuning Parts" - Effektavgasrör.

Jonas skrev:Det kan betyda att du gör om bössan så att den skjuter jämnare men inte går över 10j


Jag ser det mer som service än tuning när "Tuning-Service-Reparationer" gäller.
Vart mycket OffTopic på en och samma gång...

:)

InläggPostat: 05 sep 2008, 20:36
av G0LI4T
Trimma betyder i Sverige "effektökning".

Något bra Svenskt ord för "tuning" vet jag inte om det finns.
Man kan väll likna det med att finjustera något, för att få det att fungera bättre...

InläggPostat: 05 sep 2008, 20:40
av shadow
Bra att det blev uträtt. mera Luft = Trimma! Förlåt mitt på hopp Louigi :oops: Men satanslajnen ni vinner ju alltid i hockey :-)
Men hallå kolla sverige då! Det ska kollas decibel etc bla bla. Norge kanske är frikostigare ( jag vet dom är det) en polare kör turbo stufs! Te bax till det huvudsakliga ämnet NU

InläggPostat: 05 sep 2008, 20:48
av tankryttarn
tuning? = finjustering? kan vi återgå till ämnet? ja struntar i effekten trimningsgrad osv... ja vill veta hur de funkar!!! :) (nyfiken)

InläggPostat: 05 sep 2008, 20:51
av shadow
Okej! Skjut en antal skott under perfektaförhållanden! Garage varsom helst. Ca 40 skott på tavla! Sen Borrar du och gör det du tror på och ser hur träffbliden blev! Bollen ligger hos dig. Prova och utvärdera. Mvh Shadow :-)

InläggPostat: 05 sep 2008, 21:47
av tankryttarn
shadow skrev:Okej! Skjut en antal skott under perfektaförhållanden! Garage varsom helst. Ca 40 skott på tavla! Sen Borrar du och gör det du tror på och ser hur träffbliden blev! Bollen ligger hos dig. Prova och utvärdera. Mvh Shadow :-)

SORRY... halkade visst imellan!!! men ja står fast vid att tuning=finjustering...

InläggPostat: 05 sep 2008, 23:48
av BucketMan
Ja för dom som inte kan engelska: Tuning=finjustering :-) Alltså inte trimning :roll: