Feinwerkbau 150 märkligt ryck vid uppspänning

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Feinwerkbau 150 märkligt ryck vid uppspänning

Inläggav klasse10 04 jan 2025, 13:12

Hej!
Min fwb 150 beter sig lite märkligt. Om jag skjuter med den i vågätt läge eller har den riktad uppåt förflyttar sig hela paketet bakåt och stannar där precis som det ska. Och när jag spänner upp geväret i det läget går det hur fint som helst. Men lutar jag på bössan så att det hela glider framåt så långt det kan komma händer följande när jag spänner upp det: När jag har dragit spännarmen så långt så att den bildar ca 90 grader med geväret förs plötsligt hela paketet bakåt i en häftig rörelse som om det har suttit fast och plötsligt lossnar. Den kommer alltså till sitt bakläge och när jag sedan genomför hela uppspänningen går den till sitt främre läge precis som den ska och skjuter som vanligt.Det är med största sannolikhet inget som fastnar på vägen vid uppspänning. Men det finns en komponent i triggersystemet som heter retaining pawl pos 49 i sprängskissen som möter den runda pinnen på angel bracket pos 36. Den senare är "klumpen" som sitter i slutet på släden. Vid uppspänning förs retaing pawl ur vägen så att inte pinnen på angel bracket stoppar hela paketet att röra sig bakåt. Och det är just där jag tror att något går fel. När uppspänningen har kommit till ca 90 grader ligger de båda bitarna mot varandra med tryck och när retaining pawl förs ur vägen kan hela mekanismen röra sig bakåt i en häftig rörelse. Känner någon på forumet igen detta och kan tipsa mig om orsak och lämplig åtgärd så vore jag väldigt tacksam. så länge jag inte lutar geväret så att mekanismen kan glida framåt rör den sig inte mer än att pinnen håller kvar retaing pawl i "öppet" läge hela tiden vid skjutning.
klasse10

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Laholms skytteförening
Luftvapen favorit: diana 10

Re: Feinwerkbau 150 märkligt ryck vid uppspänning

Inläggav Batistuta 04 jan 2025, 19:03

Jag har 2 st 150 och en 300 men har aldrig upplevt ditt specifika problem men liknande.
Ofta vid sådana här "konstiga" problem är lösningen att ta isär och sätta ihop igen. Lite smörja på rätt ställen. Om det är någon del som ser sliten ut så kanske den behöver bytas.

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1724 gång
Tackad: 1450 gånger i 658 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Inläggav PLUTTE 04 jan 2025, 19:52

Hmm, tror jag hade samma problem när jag tog bort den där "taggiga" saken som var trasig. Kommer inte ihåg vad den heter, ligger undertill och ska följa laddningsprocessen.
PLUTTE

Tack utdelade: 40 gång
Tackad: 109 gånger i 79 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Inläggav klasse10 04 jan 2025, 21:23

Tack för svar.
Plutte, du menar detent bar, jag kallar den kuggstång för då förstår alla vad jag menar. Den var jag också tvungen att byta men den har ingen effekt på detta problemet tyvärr. Fick du tag på någon ny stång?
Batistuta, jag har också ett 300. Inte riktigt samma mekanik och det fungerar utmärkt. Det är precis som om retaining pawl rör sig för sent. Det är "svansen" på pistongen som ska påverka den, tror jag. Svansen ser inte skadad ut men för att kunna kolla den nogrant får jag antingen plocka ut pistongen eller spänna fast bössan i ett skruvstäd och spänna upp den så att jag kan titta ner ordentligt när triggerenheten är borta. Låter lite vanskligt. Vet du vad det är för material i pistongen? Kan svansen ha böjts så att den påverkar retaining pawl senare än ämnat? Även om jag kan kolla noggrannare på pistongen så vet jag ju inte hur en felfri sådan ska se ut och kanske den som sitter där är felfri utan att jag egentligen kan bedöma det.
klasse10

Inläggav Batistuta 05 jan 2025, 13:41

Jag fattar inte riktigt kan du peka ut delarna på sprängskissen? För att följa länken så måste du registera dig.

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1724 gång
Tackad: 1450 gånger i 658 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Inläggav klasse10 05 jan 2025, 20:22

Vet inte hur man kan redigera en pdf.fil. Tog en bild med mobilen och skickade den. Hamnde naturligtvis inte här utan i fotogalleriet där du kan se den.
Komponenterna som jag vet är involverade är de tre markerade. Retaining pawl numrerad 49 sitter i läge ungefär som visad. Tappen på angel bracket pos. 36 vilar mot retaining pawl ungefär i höjd med där pilen från numreringen 49 träffar. kanske tom lite högre upp. detta är i opåverkat läge med pipan i främre läget. När man spänner upp bössan till ca 90 grader påverkas retaining pawl så att bakre änden vrids uppåt och kan glida upp på angel brackets tapp vilket gör att hela mekanismen kan röra sig bakåt. Det är just i detta momentet när retaining pawl rör sig och glider upp på tappen som det häftiga rycket sker. Det som påverkar retaining pawl och också catch lever 48 är den utskjutande delen på piston 12. Om det finns någon skada på den kan jag inte avgöra men för mig ser den bra ut. När man har avlossat ett skott rakt fram rör sig inte mekanismen mer än att retaining pawl ligger kvar på tappen och det är inget konstigt vid uppspänning. Däremot om man för fram pipan mekansikt eller lutar den neråt så att den glider fram av sig själv så blir det så långt att den glider av tappen Och då går det inte att rubba den. Vid uppspänning sker samma tråkiga grej igen.
klasse10

Inläggav Chris 05 jan 2025, 20:33

har du haft isär den nu? gör som Batistuta skrev... plocka isär den.... kolla nogrant det du gör och smörjer måtligt efter du har rengjort alla delar.... sen sätter du ihop bössan igen.
är väldigt svårt att lösa problemet teoretiskt med gissningar och fjärrdiagnoser.
att ta isär en FWB150 är inget häxverk alls. finns bra filmguider och fotodokumentationer.
ha det
Chris
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;) = https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
Användarvisningsbild
Chris

Tack utdelade: 254 gång
Tackad: 321 gånger i 219 inlägg

Inläggav klasse10 16 jan 2025, 17:22

Chris, tack för rådet. Jag har den isär i huvuddelarna, men t ex att ta isär triggerenheten i delar gör man nog inte så gärna. Har dålig erfarenhet av småfjädrar som plötsligt far iväg. I övrigt tänker jag plocka ner den i delar. Ser inget egentligt problem med det mer än att man måste vara försiktig med gängorna på skruven som håller stoppet för fjädern och kolven. Så smånongom ska det nog ordna sig. Anledningen till att jag skrev här är att jag tycker att någon mer än jag borde haft detta problemet.
klasse10

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |