Ektorp1 skrev:Hur reklamerar man något som inte någon kommer ta emot .alltså om jag skickar tillbaka det så kan dom ju bara strunta att ta emot det . Eller så hittar dom på en massa fel som ja kommer få betala
1. Kontakta säljaren:
Det första steget är att kontakta företaget du köpte varan av. Försök att göra detta skriftligen, via e-post eller ett kontaktformulär på deras webbplats, så att du har bevis på att du reklamerat och när det skedde.
2. Beskriv felet tydligt:
Förklara noggrant vad som är fel på varan och hur det påverkar dess funktion.
3. Ange önskad lösning:
Berätta för företaget vad du vill att de ska göra för att åtgärda felet. Vill du ha en reparation, ny vara, prisavdrag eller pengarna tillbaka?
4. Spara all dokumentation:
Ha kvitton, orderbekräftelser, mejlkonversationer och eventuella foton eller filmer på felet tillgängliga. Detta kan vara avgörande om du behöver styrka din reklamation.
5. Om företaget inte agerar:
Om företaget inte svarar eller inte åtgärdar felet inom rimlig tid, kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
6. Anmäl till ARN:
Du kan göra en anmälan till ARN via deras webbplats eller genom att skicka ett brev. Tänk på att det kan tillkomma en avgift för att anmäla ett ärende.
7. Domstol:
Om du inte är nöjd med ARN:s beslut kan du i vissa fall föra ärendet vidare till domstol.
Kom ihåg att du har rätt att reklamera en vara om den är felaktig eller om den inte stämmer överens med beskrivningen. Reklamationen måste göras inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Enligt konsumentköplagen har du som regel 3 års reklamationsrätt från det att du tog emot varan.